Exit-vragenlijst

OpleidingFontysbreed
ThemaStudentcoaching, Loopbaanketen en studiekeuze
Soort Evidence informed
DoelgroepStudenten en opleidingen
ContactpersoonChantal Gorissen
Roel Verhooren

Binnen Fontys streven we er naar dat elke student op de juiste plek zit. Toch schrijven ieder jaar tussen de 6500-7000 studenten zich actief uit bij Fontys (via studielink). Om deze studenten te verder te kunnen helpen in hun (studie)loopbaan wordt hen gevraagd een korte vragenlijst in te vullen over hun reden van vertrek en hun vervolgplannen. De Exit-vragenlijst wordt door ruim 5500 studenten per jaar ingevuld. Ruim een kwart van deze studenten geeft aan nog niet te weten wat zijn/haar vervolgplannen zijn.

De informatie uit de Exit-vragenlijst kan door opleidingen worden gebruikt voor het voeren van exit-gesprekken met studenten. Daarnaast levert het interessante managementinformatie op waar opleidingen/instituten zelf mee aan de slag kunnen. Belangrijk dus voor zowel de vertrekkende student als voor de opleiding waarvoor de student vertrekt.

Doel en doelgroep

Doelgroep:
Alle studenten die zich actief uitschrijven gedurende een studiejaar (via Studielink).

Doel:
Informatie ophalen over de redenen van uitschrijving. Deze informatie kan vervolgens worden ingezet bij het voeren van exit-gesprekken met de student zodat deze verder wordt geholpen in zijn/haar (studie)loopbaan. Ook kunnen opleidingen/instituten deze (management)informatie gebruiken voor de verbetering van hun onderwijs.

Werkende principe

- Reflectie
- Ervaringsgericht
- Mogelijkheden tot gebruik in begeleiding

Belangrijkste randvoorwaarden

Een actieve rol vanuit de opleiding om vertrekkende studenten te benaderen voor een Exit-gesprek.

Belangrijkste opbrengsten

• Een reflectiemoment voor studenten bij uitschrijving, en een moment om mogelijke hulp opties onder de aandacht te brengen. Zo wordt er aan het einde van de vragenlijst nog een keer verwezen naar Fontys Helpt.

• Mogelijkheden voor opleidingen om het gesprek aan te gaan met studenten.

• Interessante managementinformatie waar instituten zelf mee aan de slag kunnen.