Onderzoek van cross-border bedrijfstypologieën

We willen de verschillende soorten grensoverstijgend zakendoen beter begrijpen. Binnen onze onderzoekslijn kijken we daarbij naar ‘lerende organisaties’; organisaties die bepaalde kenmerken hebben die ervoor zorgen dat de ervaringen die men heeft met grensoverstijgend ondernemen (D-NL) benut om te leren hoe men zich kan ontwikkelen om beter kan omgaan met de uitdagingen die het over de grens ondernemen met zich meebrengt.

Wat houdt het project in?

Bedrijven die grensoverstijgend ondernemen verschillen in de strategie om de buitenlandse markt te betreden. Deze strategieën leiden ertoe dat organisaties verschillen in de manier waarop ze het over de grens ondernemen organiseren. Bijvoorbeeld door medewerkers van over de grens in dienst te nemen of door een complete vestiging over de grens op te richten.

Om ons onderzoek naar de lerende organisaties te versterken, richten we ons binnen dit project op de vraag hoe de organisaties die over de grens ondernemen kunnen worden getypeerd:

• Welke worden gebruikt door ondernemers in het NL-D grensgebied?
  • Welke liggen ten grondslag aan de strategie, en is men voornemens de strategie op termijn te veranderen?
  • Hoe kunnen we de bedrijven in het NL-D grensgebied als het gaat om de strategie die ze gebruiken en op basis van de onderliggende motivatie?

Projectdoelstelling

Ons doel is uiteindelijk om grensoverstijgend ondernemen te stimuleren en te verbeteren zodat de vele kansen die er over-en weer van de grens zijn worden benut ten voordele van iedereen die het NL-D grensgebied woont en werkt.

Met de typologieën verbeteren we onze onderzoeksaanpak. Bijvoorbeeld door gerichter op zoek te gaan naar bedrijven met een bepaalde typologie en door de verzamelde data te categoriseren naar typologie. Last but not least, met de typologieën kunnen we ook veel gerichter relevante tools en hulpmiddelen ontwikkelen voor ondernemers die nu al grensoverstijgend ondernemen of die dat willen gaan doen.

Resultaten

Het onderzoek naar de typologieën staat nog in de kinderschoenen. Onderzoekers van het lectoraat gaan samen met studenten van de Fontys International Business School (maar ook daarbuiten), dit onderzoek uitvoeren.

Betrokken lectoraten

Cross-Border Business Development