Pleun de Rooij en Marit Bekers

‘Zelf aan de slag gaan, vind ik het meest leerzaam’
Hoe kan een Tilburgse koffiebranderij zich onderscheiden van online concurrentie en de ideale particuliere klant bereiken? Dat is waar de My Business Challenge van Commerciële Economie-studenten Pleun de Rooij (24) en Marit Bekers (19) over gaat. Ze onderzoeken de ideale klant én maken een concurrentieanalyse. ‘Zo leren we meteen meer over verschillende branches en bedrijven. Dat is fijn voor de tijd die na onze studie volgt.’  

Koffiebranderij Locals uit Tilburg brandt koffiebonen, verkoopt kwaliteitskoffie en geeft workshops en advies over de aanschaf en het onderhoud van machines. Het bedrijf werkte al eerder samen met Fontys. ‘Van klasgenoten hoorden we dat dit bedrijf heel betrokken is bij studenten en dat je veel contactmomenten hebt. Daarom besloten Marit en ik om daar eens koffie te drinken’, zegt Marit met een knipoog.

Ideale klant

De koffie smaakte het tweetal goed en de vraag van Koffiebranderij Locals was duidelijk. Pleun: ‘Ze bedienen nu vooral de zakelijke markt. Zo verkopen ze koffiebonen en apparaten aan bedrijven. De wens is om ook de particuliere klant te bereiken met hun assortiment. Aan ons de taak om te onderzoeken wie die ideale particuliere klant dan is en hoe ze die persoon kunnen bereiken.’ Door verschillende enquêtes weten Marit en Pleun inmiddels al meer. ‘De ideale klant is veel bezig met gezonde voeding en sport en actief op Instagram. Kleurgebruik en sfeerimpressies op een kanaal spreekt de ideale klant aan. We weten ook hoe diegene doorklikt naar de website en hoe we die persoon aanzetten tot aankoop.’

Commerciële Economie
Concurrentieanalyse

Marit heeft zich vooral gefocust op de concurrenten. Wie zijn dat precies? En wat doen zij (anders) dan koffiebranderij Locals? ‘Het viel mij op dat alle concurrenten tools aanbieden voor espressomachines en merchandise, Locals zelf doet dat niet. Daar valt nog winst te behalen dus. Daarnaast merkte ik op dat Locals het heel goed doet op social media. Zo zijn ze als enige actief op LinkedIn bijvoorbeeld. Als ze hier nog meer tijd en energie insteken, dan kunnen zij nog meer uitblinken.’ Deze bevindingen verwerkt in een moodboard die we binnenkort aan hen presenteren.’

Competenties

Voor Pleun was presenteren in het verleden een uitdaging, tegenwoordig draait ze haar hand daar niet meer voor om. ‘Tijdens My Business Challenge leren we niet door vaste lessen of toetsen, maar omdat we onze leerdoelen moeten behalen en we dus écht aan de slag gaan. In het begin vond ik deze vorm van leren spannend. Nu weet ik dat het juiste het beste werkt voor mij. Als ik zelf dingen moet onderzoeken of wil weten, dan onthoud ik het beter dan wanneer ik stof uit mijn hoofd moet leren voor een tentamen. Die informatie ben ik de dag erna alweer vergeten.’

Toekomst

Wat Pleun van de My Business Challenge opgestoken heeft? ‘Naast het doen van onderzoek naar de ideale klant, heb ik ook veel geleerd over het beheren van een social mediakanaal. Dat is meer dan alleen een foto plaatsen. Je moet kijken naar licht, kleurenpalet en een post schrijven die past bij het bedrijf.’ Na haar opleiding overweegt ze werk te zoeken op dit vlak. ‘Maar dan wel in een andere branche. Mode bijvoorbeeld.’ En Marit? ‘Ik zou het leuk vinden om later een eigen bedrijf op te zetten of een managementfunctie in de marketingwereld te vervullen. Deze opleiding is daarom een goed startpunt.’