Eleye Boerenkamps wint Leo XIII prijs 2016

Sfeerafbeelding Fontys

06-07-2016

Eleye Boerenkamps is de winnaar van de Leo XIII-prijs 2016. Zij ontving de prijs op 6 juli tijdens de diploma-uitreiking op de Fontys Academie voor Beeldende Vorming (ABV) uit handen van Hanneke Bedaux, voorzitter van Gastatelier Leo XIII. De prijs werd dit jaar voor de vierde keer uitgereikt en is bedoeld voor een getalenteerde afstuderende van de Academie voor Beeldende Vorming van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK).

Eleye toont in haar installatie al het afval dat zij in een jaar produceerde. De hoeveelheid lege verpakkingen en versleten gebruiksvoorwerpen zijn geïndexeerd en voorzien van een code die ingetoetst kan worden via een computerscherm aan de muur.

Volgens de jury, die dit jaar bestond uit Marinke Marcelis (FHK-ABV), Bas van der Hurk (Gastatelier Leo XIII) en Timmy van Zoelen, kunstenaar en momenteel aan het werk in het gastatelier, toont haar werkwijze een grote vindingrijkheid en ze waardeert de persoonlijke betrokkenheid van Eleye tot haar onderzoek. Eleye heeft hierin al vroeg lijnen uitgezet zonder te weten wat het eindresultaat zou zijn. Het volledige rapport is te lezen op gastatelierleo13.nl

De Leo XIII-prijs kwam tot stand door een samenwerking tussen Gastatelier Leo XIII en de Academie voor Beeldende Vorming. De winnaar krijgt de gelegenheid om vier maanden in Gastatelier Leo XIII te wonen en te werken met een relevant werkbudget, een digitale publicatie en goede coaching. De werkperiode wordt afgesloten met een publieke presentatie.

De verschillende partners - provincie, stad, academie - vinden het steeds belangrijker dat afgestudeerden hun weg vinden in de beroepspraktijk, waarbij jonge kunstenaars binnen een professionele setting leren (samen te)werken aan onderzoek en een publieksgerichte presentatie van hun werk.
Het gastatelier is gevestigd in de oude Leo School aan de Leo XIII straat in Tilburg.