Next Up, Graduation Show 2016

Expo beeldende opleidingen Fontys Hogeschool voor de Kunsten

Sfeerafbeelding Fontys

Van vrijdag 1 t/m zondag 3 juli 2016 vindt de afstudeerexpositie Next Up, Graduation Show 2016 plaats in ‘Atelier Rozenstraat’ in Tilburg. Hier exposeren de Academie voor Beeldende Vorming (ABV), Academy Art Communication & Design (ArtCoDe), Master Architecture + Urbanism en de Master Kunsteducatie van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK).

Op donderdag 30 juni opent kunstenaar Joep van Lieshout de expositie. Tegelijkertijd wordt op deze dag het online platform Next-Up (nextupfhk.nl) gelanceerd, waar het werk van de afstudeerders te volgen is.

“Wij zijn Next Up, de nieuwe generatie om het verschil te maken. Om vorm te geven aan onze maatschappij. Dit doen we door constant kritisch naar onszelf te kijken, het verleden te analyseren en de toekomst te beschouwen. Een ontdekkingsreis die begint bij het onderkennen van je rol en bijbehorende verantwoordelijkheid.”

Arjanne Bode, 'Als een vis in het water'. Next Up, Graduation Show 2016* Arjanne Bode, 'Als een vis in het water'. Next Up, Graduation Show 2016*

Verschillende disciplines tonen hun visie op actuele vraagstukken

Het uitgangspunt voor deze expositie verschilt van persoon tot persoon. Net als de denk- en werkwijze, het onderwerp en de studierichting. ABV en ArtCoDe slaan de handen ineen met de Master of Architecture and Urbanism en de Master Kunsteducatie. Verschillende disciplines tonen hun visie op actuele vraagstukken. Een podium vol kruisverbanden, waar we de kroon op onze opleiding presenteren. Een spiegel van hoe wij ‘nu’ zien. Dit is Next Up, Graduation Show 2016.

Speciaal ingerichte learning zone rond levenlang leren

Net als op de afstudeerexpositie Black Box // White Cube in 2015 is ook in Next Up, Graduation Show 2016 een Learning Zone ingericht. Hier tonen enkele bachelor- en masterstudenten hun onderzoek en inzichten op het gebied van pedagogie, kunstgeschiedenis en -onderwijs. Tevens tonen de Master of Architecture + Urbanism graduates het ruimtelijke onderzoek waarmee zij zijn afgestudeerd. De learning zone maakt het mogelijk om uiteenlopende onderzoeksvragen en -methodes te vergelijken door de opstelling in één expositie. Het biedt binnen Next Up, Graduation Show 2016 een mogelijkheid om niet-beeldend werk te tonen en sluit aan bij de maatschappelijke roep om ‘een leven lang te leren.’

Next Up, Graduation Show 2016
Voor publiek geopend van vr 1 t/m zo 3 juli van 12.00 tot 17.00 uur.
De expositie is gratis toegankelijk
Locatie: Atelier Rozenstraat, Rozenstraat 33, Tilburg

Verschillende disciplines binnen Fontys Hogeschool voor de Kunsten, afdeling Beeldend tonen hun visie op actuele vraagstukken. Een podium vol kruisverbanden, waar we de kroon op onze opleiding presenteren. Een spiegel van hoe wij ‘nu’ zien. Dit is “Next Up, Graduation Show 2016”.

* Over het werk van Arjanne Bode

Het gebruikte beeld bovenaan in dit persbericht is een foto van het werk van Arjanne Bode, één van de ArtCoDe-studenten. Sinds 1 januari 2016 worden Nederlandse vissers verplicht om alle bijvangst, dat voorheen over boord werd gegooid, aan land te brengen. Deze aanlandplicht zou een meer duurzame en selectieve visserij moeten stimuleren, maar werkt vooralsnog contraproductief. Als de technieken in de visserij niet veranderen, zullen enorme hoeveelheden jonge, ondermaatse vis dood aangeland worden. Dit heeft niet alleen veel negatieve gevolgen voor het ecosysteem, maar ook voor de visserij zelf, die als het ware zijn eigen toekomst op het spel zet. 'Als een vis op het droge' is een verzameling en een verbeelding van Arjanne's onderzoek naar de aanlandplicht. In meerdere lagen komen verschillende tegenstrijdigheden binnen dit onderwerp aan bod.