Sprint naar content

Commerciële Economie

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Eindhoven, Tilburg, Venlo

Agenda

  • Open dagen
  • Meeloopdagen
  • Proefstuderen

Ben jij geïnteresseerd in marketing en sales? Lijkt het je leuk om ontwikkelingen in de wereld te vertalen naar marktkansen voor bedrijven? Wil jij bedrijven helpen op het gebied van marketing en strategie? Of gaat jouw hart sneller kloppen van een uitdagend salesgesprek? Dan is Commerciële Economie echt iets voor jou.

Over de opleiding

Tijdens jouw hbo Commerciële Economie wordt je opgeleid tot marketing- en sales professional. Als commercieel medewerker zorg jij ervoor dat de producten die je verkoopt zo goed mogelijk passen bij jouw klanten. Wanneer je aan de slag gaat als marketeer bepaal jij bijvoorbeeld de promotiestrategie en zorg jij ervoor dat de marketing aanslaat bij de doelgroep. Met dit bachelordiploma op zak kun je alle kanten op!

Je kunt hbo Commerciële Economie volgen in de steden Eindhoven, Tilburg en Venlo. Ook kun je deze opleiding als 2-jarige Associate degree volgen, meer informatie daarover vind je op deze pagina.

Waarom de opleiding Commerciële Economie?

  • Je wordt breed opgeleid op het gebied van marketing en sales
  • De docenten zijn betrokken en persoonlijke benadering staat centraal
  • Je tijdens de opleiding veel ervaring op bij bedrijven uit de regio
  • Je krijgt tijdens de opleiding de ruimte om jouw interesses en ambities te ontdekken en ontwikkelen

Wil jij je opties nog openhouden?

Je wilt een economische opleiding volgen, maar welke? Als je nog niet weet welke opleiding het beste bij jou past, kun je kiezen voor de Oriëntatiepropedeuse Economie & Communicatie. Dit is een gezamenlijke propedeuse van de verschillende economische opleidingen van Fontys. Wil je er meer van weten? Kijk hier.

 

Wat ga je leren?

Met deze voltijd bacheloropleiding leg je de basis voor een carrière in bijvoorbeeld marketing of sales. Je leert onder andere hoe je marktonderzoek doet, hoe je marketingstrategieën opstelt en hoe je bedrijven commercieel succesvol maakt. Verder leer je:

  • In teamverband werken aan uitdagende en actuele projecten
  • Overtuigende presenteren en adviseren, communiceren, een onderzoekende houding aannemen en je netwerk uitbreiden
  • Creatieve oplossingen bedenken voor commerciële uitdagingen
 
 
 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,4 gemiddeld, 155 respondenten
3,6 gemiddeld, 5742 respondenten
Aantal eerstejaars
 
151
228
Door naar het tweede jaar
 
67%
69%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 48%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 54%
47%
Doorstuderen
 
30%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 454 respondenten
3,6 gemiddeld, 5742 respondenten
Aantal eerstejaars
 
363
228
Door naar het tweede jaar
 
67%
69%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 37%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 43%
47%
Doorstuderen
 
13%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 352 respondenten
3,6 gemiddeld, 5742 respondenten
Aantal eerstejaars
 
205
228
Door naar het tweede jaar
 
79%
69%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 46%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 48%
47%
Doorstuderen
 
4%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full

* Bovenstaande percentages tonen een gemiddeld percentage van de drie Commerciële Economie opleidingen van Fontys Hogescholen. Momenteel zijn de percentages per locatie niet beschikbaar.

 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Met een associate degree diploma (niveau 5) word je toegelaten tot deze bacheloropleiding. Met een afgeronde associate degree Commerciële Economie kun je zelfs instromen in jaar 3 van de bacheloropleiding Commerciële Economie. Je hoeft in dat geval nog maar 120 studiepunten van deze bachelor te halen om ook je bachelordiploma te bemachtigen.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

WhatsApp met Calvin

Student Commerciële Economie (Eindhoven)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

WhatsApp met Ichraq

Student Commerciële Economie (Tilburg)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

WhatsApp met Kai

Student Commerciële Economie (Venlo)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

 

Opbouw

Je kunt de hbo Commerciële Economie volgen in Eindhoven, Tilburg of Venlo. Informatie over de opzet en opbouw van deze opleiding vind je hieronder per stad én studiejaar.

Wanneer je Commerciële Economie gaat studeren in Eindhoven kun uit vier afstudeerrichtingen kiezen om je verder te specialiseren tijdens deze brede opleiding. Je kunt kiezen uit:

  • Branding & Communication
  • Concept Design & Leisure
  • Digital & Data
  • Sales & Accountmanagement

Propedeuse (1e jaar)

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 10-12 uur projectwerk
  • 18-24 uur les
  • 16-20 uur zelfstudie

Tijdens de opleiding Commerciële Economie wordt je breed opgeleid en heb je in de hoofdfase ruimte om jouw richting te kiezen. In het eerste jaar zul je vooral heel breed opgeleid worden zodat je kunt ontdekken wat je écht leuk vindt. In het eerste semester ga je een ondernemersplan schrijven met medestudenten. Met deze ervaring op zak ga je in het tweede semester een adviesplan schrijven voor een bedrijf dat je zelf gaat benaderen. In beide semesters volg je lessen, neem je deel aan tentamens en werk je aan projecten.

Tijdens het eerste jaar volg je onder andere deze vakken:

  • Marketing
  • Consumentengedrag
  • Algemene economie
  • Bedrijfseconomie
  • Sales
  • Business management
  • Engels
  • Marktonderzoek
  • E-marketing

Naast je studie heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan extra curriculaire masterclasses en activiteiten. Daarnaast kun je vanaf het tweede jaar van je studie voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme. Meer daarover lees je op de pagina van de FEC Talent Academy.

2e jaar

In de eerste helft van het tweede studiejaar maak je kennis met de vier afstudeerrichtingen Branding & Communication, Concept Design & Leisure, Digital & Data en Sales & Accountmanagement. Dit gebeurt aan de hand van praktijkopdrachten, inspiratiecolleges en educatieve games. Je gaat op zoek naar vaardigheden die je graag verder wil ontwikkelen. Je wordt hierin intensief begeleid door een Personal Coach.

Tijdens Personal coaching ga jij op zoek naar jouw belangrijkste talent of zelfs talentén. Met deze kennis rondom je talent kom je erachter welke vaardigheden jou liggen en kun jij gericht gaan kiezen binnen het brede beroepenveld van een Commercieel Econoom. Daarnaast bieden de Personal coaches jou een steun in de rug en geven ze je overzicht en inzicht tijdens de intensieve hoofdfase van deze opleiding.

Met “develop my skills” krijg je ook zicht op welke richting bij jou past, waarin je zelf kiest in welke skills jij je wil verdiepen. Wil je bijvoorbeeld een extra taal leren, je verdiepen in photoshop of meer weten over growth hacking? In het onderdeel “develop my skills” kan dat! Dit alles ter voorbereiding op de stage die je in het tweede of derde studiejaar loopt.

3e jaar

Je derde jaar start met een stage of een minor (afhankelijk van de keuze die je in het tweede jaar hebt gemaakt). In de tweede helft van dit jaar start je met een afstudeerrichting. Nadat je in de eerste twee jaar een brede basis hebt gelegd, werkervaring hebt opgedaan tijdens een stage en een minor hebt gevolgd, is het nu tijd om je te gaan specialiseren. Je werkt veel in projectgroepen aan echte opdrachten uit het bedrijfsleven. Naast de vakken en vaardigheden die bij jouw afstudeerrichting horen, volg je ook nog enkele vakken die iedere student van de opleiding volgt.

De specialisaties zijn als volgt:

Branding & Communication

In de afstudeerrichting Branding & Communication ontdek je de wereld van het bouwen aan merken. Met de kennis en vaardigheden die je hier opdoet, werk je aan de identiteit en het imago van een merk. Aan de hand van theorie- en praktijkopdrachten leer je over creatieve communicatiecampagnes, waarbij er veel aandacht uitgaat naar de klantreis, de merkpositionering en -propositie en de media en middelen die je kunt inzetten voor de campagne. Je wordt uitgedaagd om creatieve concepten te bedenken, budgetteren, uitvoeren en evalueren.

Concept Design & Leisure

In de afstudeerrichting Concept Design & Leisure ligt de nadruk op conceptontwikkeling, design, (event-)organisatie en de realisatie van experiences. Belevingen worden hoe langer hoe belangrijker, iets waar deze afstudeerrichting slim op inspeelt. Je leert hoe een commerciële organisatie zich op unieke wijze onderscheidt en weet de perfecte valuefit te creëren tussen organisatie en consument. Je gaat de markt bewerken mét beleving. Dit kan in het leisure werkveld tot uiting komen, maar ook in vele andere branches.

Digital & Data

De continu veranderende wereld van digitale marketing staat centraal in de afstudeerrichting Digital & Data. We bereiden je in deze afstudeerrichting voor op een job als bijvoorbeeld digital marketeer of data analist. We maken gebruik van tools die in het werkveld veelvuldig worden ingezet. Met de afstudeerrichting Digital & Data ontwikkel je dus niet alleen je analytische, maar ook je commerciële skills.

Sales & Accountmanagement

Sales & Accountmanagement bereidt je perfect voor op een (internationale) commerciële functie op managementniveau. Je beschikt over een brede kennis van het werkveld en je hebt een accurate en flexibele werkhouding. We leren jou een gezonde omzet voor je bedrijf te realiseren, waarbij je on- en offline marketing en sales afstemt op de behoeften en het koopgedrag van je klanten, zonder je team daarbij een ongezonde prestatiedruk op te leggen.

4e jaar

Tijdens het afstudeerjaar vervolg je het werken en verdiepen in je afstudeerrichting. Je verwerft zelf opdrachten voor bedrijven of onderzoeksgroepen waarbij je gedurende het schooljaar zelfstandig of in kleine groepen werkt aan diverse opdrachten waarmee je je portfolio bouwt en je competenties gaat bewijzen. De twee semesters van dit schooljaar worden beide afgesloten met een assessment.

Als het goed is ben je na het vierde studiejaar afgestuurd. Maar, wat dan? Joost en Roos nemen je mee in de mogelijkheden die je hebt na je hbo opleiding Commerciële Economie:

Maak kennis met de opleiding Commerciële Economie Tilburg

1e jaar

In het eerste jaar draait alles om wennen aan het studeren op het hbo en het verkennen van het vakgebied marketing en sales.

We gaan het eerste jaar van start met een week vol leuke teambuildingsactiviteiten. Zo leer je de andere studenten goed kennen. Dat is belangrijk omdat je samen met je medestudenten een leergemeenschap vormt. Samenwerken en samen leren zijn hierbij heel belangrijk voor een succesvolle en leuke studietijd.

Ons onderwijs bestaat uit persoonlijke coaching en leren door te doen. Je werkt al vanaf het eerste jaar aan echte marketing en sales praktijkopdrachten.

Hoe ziet jouw week eruit?
  • We hebben een vast blokkenrooster. Dat betekent dat je op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag onderwijsactiviteiten hebt op school, van 9.30 uur tot 12.30 uur. Deze onderwijsactiviteiten zijn verschillend: korte theorie-instructies door docenten, overleg over de theorie, samenwerken met je projectgroep, persoonlijke coaching, gastcolleges en bedrijfsbezoeken. Na 12.30 uur kun je alleen of in een groep zelfstandig doorwerken op school, maar dat mag ook ergens anders.
  • Op woensdag werk je samen met je projectgroep aan een praktijkopdracht, dit noemen we een “Business Challenge”, bij een opdrachtgever.
Wat ga je doen?

Ons onderwijs gaat uit van leerdoelen (leeruitkomsten). Dit zijn vakinhoudelijke leerdoelen, professionele leerdoelen en ook persoonlijke leerdoelen. Tijdens het uitvoeren van praktijkopdrachten verzamel je bewijsmateriaal waarmee je kunt aantonen dat je deze doelen hebt bereikt in je e-portfolio. Je startpunt hierbij is altijd de theorie. Studenten Janneke en Iva leggen in dit interview uit waarom je veel leert van de praktijkopdrachten.

We starten met een brede basis. Je maakt kennis met de theorie van marketing(communicatie), e-commerce, online marketing en sales. Ook leer je hoe je met een groep aan projecten kunt werken.

We brengen je in contact met het commerciële werkveld in de regio Tilburg. Dit doen we met gastcolleges, een rondleiding langs bedrijven in de regio (de 013-bedrijven-tour) en korte ontmoetingen (speeddates).

Daaruit komt de “Business Challenge”. Dit is een opdracht waarbij je met je medestudenten vraagstukken oplost voor echte bedrijven. Vanuit de praktijk vind je de juiste theorie en je leert deze direct te gebruiken. Je docent staat klaar om je goed te begeleiden. Studenten Pleun en Marit vertellen in dit interview over hun Business Challenge.

Persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk. Als toekomstige commercieel econoom is jouw ontwikkeling in het commerciële vak belangrijk. Maar ook dat je je bewust wordt van jouw kwaliteiten en talenten, van jouw persoonlijke normen, waarden en visie en hoe je die kan inzetten in jouw rol als commercieel econoom met toegevoegde waarde. Tijdens het doen van projecten ontdek je deze talenten. Ook hierin word je persoonlijk en in een groep door onze docenten begeleid.

Happy Students

Vanaf het eerste jaar kan je deelnemen aan het team Happy Students. Dit is een online marketingbureau gerund door studenten uit verschillende leerjaren van de opleiding. De studenten werken twee tot vijf dagen in de week samen om ondernemers te helpen om hun online vindbaarheid te vergroten. Je doet hier veel kennis op en ontwikkelt je talent.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

2e jaar en 3e jaar

Je bent nu klaar om te beginnen aan de hoofdfase van de opleiding. In deze fase werken we op dezelfde wijze als in het eerste jaar, met leerdoelen en een vast rooster. Je krijgt wel steeds meer vrijheid om eigen invulling te gaan geven aan jouw studie door praktijkopdrachten bij verschillende bedrijven. Zo ontdek je steeds beter welke branches je aanspreken en waar je interesses liggen.

Vanaf het tweede jaar werk je minimaal één à twee dagen per week bij de opdrachtgever en dit wordt steeds meer tijdens de studie. Studenten Luuk en Marieke vertellen in dit interview waarom ze het handig vinden om tijdens hun studie veel werkervaring op te doen.

Jij benut jouw commerciële talenten en kennis meer en meer en je groeit in de richting die jij interessant vindt. Je wordt hierbij intensief begeleid door de docenten van de opleiding. Iedere periode sluit je af met een portfolioshow waarin je je leerdoelen bewijst met kennisdocumenten en een beroepsproduct vanuit de praktijkopdracht.

Dit alles vraagt om een stuk Personal Leaderschip: Waar ligt je hart? Bij welke rol, branche, bedrijf en/of commercieel thema? Hier ligt de basis van jouw toekomstige rol en jouw visie als commercieel econoom.

Onze studenten ontwikkelen hun eigen specialisme. Student Koen vertelt in dit interview over zijn Business Challenge en wat hij heeft geleerd.

Start je liever je eigen bedrijf?

Ook dat kan. Wat je ook kiest, je kiest je eigen route, zoekt zelf opdrachtgevers en opdrachten die helemaal bij jou en je interesses passen. Uiteraard word je hierbij ondersteund door de docenten en onze werkveldactiviteiten.

Minor

In het derde jaar volg je een minor binnen of buiten Fontys om je te ontwikkelen in een interessegebied naar keuze. Het is ook mogelijk om een minor in het buitenland te volgen.

4e jaar

In het vierde jaar studeer je af. Bij een opdrachtgever naar keuze ga je een heel studiejaar aan de slag met de ‘Ultimate Business Challenge’. Daarnaast ben je bezig met het afmaken van je portfolio. Ook nu zijn de docenten steeds aanwezig om je te begeleiden.

Hierna ben je er echt klaar voor: je hebt voldoende bagage om de arbeidsmarkt met succes te gaan bestormen. Door jouw complete portfolio en de praktijkervaring die je de afgelopen vier jaren hebt opgedaan, is je CV al goed en heel professioneel gevuld.

Een indruk krijgen van wat je kan doen met de opleiding? Oud-student Simon Bongers vertelt je graag over zijn ervaringen na de opleiding.

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 8 uur projectwerk, inclusief begeleiding
  • 16 uur les: dit is maatwerk
  • 16 uur zelfstudie

Tijdens je eerste jaar krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt. Veel projecten die je gaat doen zijn grensoverschrijdend, je gaat voor bedrijven in de grensregio aan de slag. Ook staat Venlo bekend om haar interculturele onderwijs, je ontmoet studenten en docenten uit verschillende culturen. Verder is er binnen de opleiding veel aandacht voor je Personal Professional Development (PPD) en komt het thema duurzaamheid vaker terug in het onderwijs. Overigens kun je deze opleiding in Venlo ook in het Engels volgen.

2e jaar

Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen. Zo leer je al vroeg om samen te werken met verschillende disciplines.

3e jaar

In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland.

4e jaar

In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.

Bekijk hieronder het volledige curriculum van de opleiding:

In Venlo wordt deze opleiding ook in het Engels aangeboden. Wil je graag in het Engels studeren?

 
 

Na je opleiding

Als afgestudeerde hbo Commerciële Economie ga je aan de slag op veel verschillende plekken. Je kunt aan het werk in het bedrijfsleven, bij de overheid en bij non-profitorganisaties. We leiden je op voor beroepen als:

Marketingmanager: je bent verantwoordelijk voor de marketingafdeling in een bedrijf die een product of dienst verkoopt. Je bepaalt het marketingbeleid en de positionering van de organisatie en denkt bijvoorbeeld na over hoe en waar je de dienst of het product in de markt gaat zetten.

Online Marketeer: als online marketeer houdt je je bezig met online marketing. Van social media tot Search Engine Advertising, je kunt aan de slag op alle online kanalen. Dit is een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Je maakt deel uit van de marketingafdeling.

Salesmanager: als salesmanager stel je een verkoopplan voor de te verkopen diensten of producten op en geef je leiding aan een team van verkopers. Je werkt samen met de marketingafdeling.

Productmanager: een productmanager zorgt voor de complete levenscyclus van een product, waaronder de productontwikkeling, de logistiek, kwaliteitszorg en financiële resultaten. Hierbij spelen diverse factoren een rol. Denk hierbij aan demografie, het aanbod van concurrenten en de match tussen het bedrijf en het te verkopen product of dienst.

Marktonderzoeker: als marktonderzoeker doe je onderzoek waarbij je informatie verzamelt over (mogelijke) klanten of markten met als doel meer te weten te komen over je doelgroep of markt. Ook doe je onderzoek naar maatschappelijke trends, het imago van een bedrijf of de tevredenheid van klanten.

Naast alle bovenstaande beroepen kun je natuurlijk ook je eigen bedrijf beginnen.

Wil je doorstuderen? Onze afgestudeerden kiezen regelmatig voor één van de volgende masters:

  • Marketing Management (Universiteit van Tilburg)
  • Marketing Research (Universiteit van Tilburg)
  • Strategic Management (Universiteit van Tilburg)
  • International Business (Universiteit van Maastricht)
  • Master of Science in Business and Management (Fontys Venlo)
  • Master of Business Administration (Fontys Venlo)
 

Alumni aan het woord

Afgestudeerde Commerciële Economie studenten vertellen je graag over hun ervaringen na de opleiding. Ben je benieuwd welke richtingen je op kunt met deze studie? Kijk dan even naar een van onderstaande video's. Zo krijg je een inkijkje in het werkveld waar je later terecht komt. Merijn, Yoshi en Veerle vertellen je graag meer!

Alumnus Merijn van de Berg over zijn opleiding

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Alumnus Naud van de opleiding Commerciële Economie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Alumnus Yoshi Kosters van de opleiding Commerciële Economie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Alumna Veerle Houben van de opleiding Commerciële Economie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Agenda

Proefstuderen Commerciële Economie | Eindhoven
06 jun 2024 09:00 - 14:00
Programma

Het proefstuderen staat in het teken van ervaren hoe studeren bij Fontys is, specifiek bij de opleiding van jouw keuze.

Dit doen we door je een gevarieerd programma aan te bieden samen met andere potentiële studenten. Je volgt een proefcollege en krijgt een opdracht. Ook krijg je een rondleiding door het gebouw en wij zorgen voor een lekkere lunch.

Op de proefstudeerdag verwachten we je tussen 08.45 uur en 9:00 uur in de centrale hal van gebouw R3 aan de Rachelsmolen 1 in Eindhoven. In de hal word je opgevangen door één van onze studenten. De ingang is aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan.

Proefstuderen Commerciële Economie | Tilburg
11 jun 2024 09:30 - 12:30
Programma
Wil jij graag studie-ervaring opdoen bij de opleiding Commerciële Economie in Tilburg? Dan is dit je kans! Het is een ochtend waarbij je gaat meelopen en proefstuderen tegelijk. Na de ontvangst is er een korte introductie over de opdracht, oftewel de business challenge, waarmee je aan de slag gaat in een groepje van ongeveer vijf andere studiekiezers. Jullie ontvangen een actueel commercieel vraagstuk en daarbij krijgen jullie ondersteuning van een student van de opleiding, maar ook van enkele docent-coaches. Jullie sluiten af met een korte presentatie van jullie opdracht! Op deze manier krijg je een goed beeld van hoe het is om Commerciële Economie in Tilburg te studeren. We kijken uit naar jouw komst! Let op: neem een laptop mee!

Meer weten over de opleiding Commerciële Economie

Wil je graag zelf ervaren hoe het er op onze hogeschool aan toe gaat? Wij regelen een meeloopdag voor je. Het verschil met een proefstudeerdag is dat je samen met een huidige student zijn of haar lessen volgt. Zodra je je aangemeld hebt via de link hieronder, krijgen wij een bericht van jouw aanmelding en gaan we op zoek naar een eerste- of tweedejaars student. Hij/zij neemt vervolgens contact met je op om een dag en tijd af te spreken. 

Er zijn op dit moment geen activiteiten gepland voor deze opleiding. Wil je toch graag langskomen of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Scroll door de agenda en krijg een sneak preview van onze opleiding en het beroep. Je kunt onder andere proefcolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding bij je past.

Open de Sneak Preview

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.  Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Aanvullende kosten voor excursies en buitenschoolse activiteiten kunnen per studiejaar variëren tussen de €50,- en €200,-. Kosten voor boeken, readers, materialen e.d. zijn in het eerste studiejaar circa €1000,- (prijzen zijn op basis van de nieuwprijs van de boeken).

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.

Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Heb je een vraag? We helpen je graag!