Sprint naar content
English

Wat is Digitale Toegankelijkheid?

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid gaat erover dat digitale informatie en diensten even bruikbaar zijn voor iedereen.
Denk aan gebruikers die doof, slechthorend, blind, slechtziend of kleurenblind zijn. Maar ook aan mensen die autistisch zijn, dyslexie hebben of een kort werkgeheugen. En aan iedereen die geen muis of touchscreen kan gebruiken omdat ze bijvoorbeeld een motorische beperking hebben of om een andere reden het toetsenbord of andere apparatuur moeten gebruiken.


Maar ook zonder beperking is toegankelijke informatie gewenst. Zo kun je een filmpje met ondertiteling in de stiltecoupé van de trein of in de klas begrijpen en is goed contrast prettig als je buiten bent. Daarnaast is informatie beter vindbaar en doorzoekbaar voor gebruikers en zoekmachines.


V
anaf juni 2025 is digitoegankelijkheid verplicht voor alle websites, dus ook ook voor websites van onderwijsinstellingen (European Accibiliy Act).

Waarom is het belangrijk voor Fontys?

  • Ruim 30% van de studenten heeft een functiebeperking, een derde ervaart hierdoor belemmeringen. Bron: ECIO
  • Digitale toegankelijkheid zorgt voor een positieve gebruikerservaring voor alle doelgroepen.
  • Informatie is beter vindbaar en doorzoekbaar voor gebruikers en zoekmachines. Dit is positief voor de ranking in Google.

Gevolgen op Fontys.nl

Gevolgen van een slechte toegankelijkheid:

  • Bezoekers met een beperking kunnen misschien niet bij alle informatie komen.
  • Ze voelen zich buitengesloten, wat niet fijn is en niet past bij Fontys.
  • De website kan minder bezoekers krijgen omdat niet iedereen de site kan gebruiken.
  • Fontys kan kritiek en een boete krijgen omdat de site niet voor iedereen toegankelijk is.
  • Bezoekers raken de weg kwijt, verlaten de website zonder gevonden te hebben waar ze naar op zoek zijn.
  • Verslechtering van de SEO-score > pagina's zijn minder goed vindbaar, concurrentenbemachtigen hogere posities in Google

Bij een goede toegankelijkheid:

  • Vinden bezoekers op de website zelf snel de informatie waar ze naar op zoek zijn, zonder dat ze de weg kwijt raken.
  • Worden onze opleidingen en andere diensten beter gevonden.
  • Vinden potentialssneller de studiekeuzeactiviteiten.
  • Hebben klanten een positieve gebruikerservaring en voelen ze zich welkom bij Fontys.
  • Zullen meer potentials converteren (inschrijven voor studiekeuzeactivteit of opleiding).
  • Verbetering SEO score.

De WCAG-richtlijnen

De regels voor het toegankelijk maken van onze website en apps zijn niet door ons zelf bedacht, maar komen vanuit de Europese Unie, als onderdeel van de European Accessibility Act. Dit zijn de spelregels die ervoor zorgen dat websites en apps makkelijk bruikbaar zijn voor iedereen, ongeacht een beperking.

Deze spelregels worden beschreven in de WCAG, wat staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Denk aan de WCAG als een grote gids die uit drie niveaus bestaat en ons vertelt hoe we onze digitale diensten zo kunnen maken dat iedereen in Europa, of je nu een beperking hebt of niet, ze zonder problemen kan gebruiken.


Al die regels bij elkaar is best een ingewikkeld technisch verhaal. Daarom hebben we de belangrijkste richtlijnen voor je samengevat in het kopje hieronder.

Waar moet een (Hoofd)webredacteur op letten?

Als (hoofd)webredacteur van een instituut en/of dienst ben je verantwoordelijk voor toegankelijke content op websites en apps. Zorg daarom dat je de behoeften en wensen van mensen met een functiebeperking kent. En dat je weet hoe je informatie voldoet aan de richtlijnen.


Een samenvatting van de richtlijnen:

  • Je plaatst geen afbeeldingen met tekst (m.u.v. logo's) 
  • Video's worden altijd ondertiteld in YouTube Studio
  • Afbeeldingen die belangrijk zijn voor de context voorzie je van een alt-tekst 
  • Je gebruikt begrijpelijke taal
  • Gebruik van (toegankelijk gemaakte) PDFs zijn alleen toegestaan voor juridische documenten, onderzoekspublicaties & formulieren (waarbij het niet mogelijk is om de aanvraag online te doen)
  • Tip: Bespreek de richtlijnen met je collega’s en externe partijen, zodat ze rekening kunnen houden met de richtlijnen.


    Toelichting begrijpelijke taal: 
    Wervingsteksten voor alle onderwijsvormen worden zoveel mogelijk geschreven op taalniveau B1, tekst op de onderzoekspagina’s taalniveau B2.  
    Uitzonderingen zijn vaktaalwoorden: omdat het moet (bijv. zoekwoord google), of omdat het nodig is dat de lezer het woord leert kennen.  
    Uitgangspunt is dat de teksten duidelijk zijn > actief geschreven, geen wollig taalgebruik, korte zinnen die scanbaar zijn, gebruik van titels, tussenkoppen en voorbeelden. 

    Update 8-4-2024: Momenteel is digitale media aan het inventariseren wat de gevolgen zijn van de nieuwe wetgeving. We vragen alle (hoofd)webredacteuren om zoveel mogelijk alle pagina's onder zijn/haar/hen beheer na te gaan en de richtlijnen toe te passen.