Sprint naar content

Communicatie (incl. Advertising)

  • 4 jaar
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Eindhoven

Agenda

  • Open dagen
  • Meeloopdagen
  • Proefstuderen

Bij Communicatie in Eindhoven zijn we gek op mensen. Voetbalsupporters, badmintonners, kunstenaren, advocaten: wie of wat je ook bent, het maakt niet uit. We zijn benieuwd naar wat ze beweegt, nieuwsgierig naar hun motieven, geïnteresseerd in hun weerstanden. Omdat we weten dat ieder succesvol communicatieproject daar begint. Bij het kennen van mensen. Want als we dat voor elkaar hebben, kunnen we doen waar we goed in zijn: deze mensen in beweging brengen.

Over de opleiding

Hbo Communicatie is niet zoals andere studies. Het is geen vakgebied waar je simpelweg theorie kan leren en dat dan toepast. Want het communicatie-vak is divers, uitdagend en áltijd in beweging.

Bij communicatie probeer je steeds op nieuwe manieren met mensen in gesprek te komen. Je leert ze te inspireren, te informeren en aan je te binden. Hoe zet jij samen met organisaties met jouw frisse ideeën een verandering in gang?

Alleen met scherp inzicht en grote verbeeldingskracht krijg je het juiste concept en de juiste content via het juiste kanaal bij je doelgroep. Dát leer je bij de opleiding communicatie in Eindhoven.

Waarom de opleiding Communicatie?

  • We zijn een brede opleiding. Je ontdekt alles over het vak Communicatie, van PR tot reclame tot creatieve concepten tot social media.
  • Je kan de afstudeerrichting Advertising kiezen wanneer je wil werken als creatieveling in de reclamewereld.
  • Vanaf dag één werk je aan échte vraagstukken voor veel verschillende opdrachtgevers.
  • Alle geleerde kennis en vaardigheden pas je meteen toe in de praktijk.

Wil jij je opties nog openhouden?

Je wilt een economische opleiding volgen, maar welke? Als je nog niet weet welke opleiding het beste bij jou past, kun je kiezen voor de Oriëntatiepropedeuse Economie & Communicatie. Dit is een gezamenlijke propedeuse van de verschillende economische opleidingen van Fontys. Wil je er meer van weten? Kijk hier.

 

Wat ga je leren?

Communicatie is eigenlijk altijd terug te brengen tot de interactie tussen mensen. Dit leer je bij Communicatie.

Vanaf week 1 leer je mensen en hun gedrag begrijpen. Want alleen als je je doelgroep en hun motieven écht goed kent, weet je waar en met welke boodschap je deze mensen kunt bereiken en te overtuigen, motiveren en activeren. Oftewel: hoe je mensen in beweging brengt.

Daarom hebben we, naast kennis over het vakgebied communicatie, veel aandacht voor mensenkennis, zoals sociale psychologie en interculturele communicatie.

Omdat de wereld continu verandert, zijn vernieuwende ideeën en oplossingen noodzakelijk. Ook dit leer je bij communicatie. Met vaardigheden als conceptueel denken, onderzoeken, schrijven en verbeelden. Bij ons leer je het vak, maar je leert vooral ook je eigen kracht ontdekken en je talenten vorm te geven. Daarom hebben we ook veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling.

 

Studente Communicatie tussen brandweerlieden

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Ben jij ook Gek op Mensen?

Bekijk de video om erachter te komen waar onze opleiding voor staat!

 

Binnenkijken bij de opleiding Communicatie in Eindhoven

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,6 gemiddeld, 347 respondenten
3,6 gemiddeld, 3581 respondenten
Aantal eerstejaars
 
189
125
Door naar het tweede jaar
 
80%
73%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 58%
46%
 
HBO-bachelor of hoger 62%
52%
Doorstuderen
 
21%
16%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
85%
werkloos
4%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Placeholder for Fontys video
Heb je nog een vraag over de opleiding Communicatie in Eindhoven? Stuur me gerust een app, ik beantwoord ze graag!"
Maud, tweedejaars student Communicatie Eindhoven
 

Opbouw

In het eerste jaar van de opleiding krijg je een brede introductie van het vak. Dit propedeusejaar is opgebouwd vanuit vier perspectieven. Vanuit deze perspectieven ga je verschillende communicatievraagstukken oplossen:

  • Maatschappij in beweging: je leert hier vraagstukken vanuit de maatschappij die om een vernieuwende aanpak vragen op te lossen.
  • Organisatie in beweging: hier leer je alles over vraagstukken vanuit organisaties: hoe moeten ze inspelen op trends en ontwikkelingen in de markt?
  • Merk in beweging: hoe moet een (nieuw) merk zich neerzetten in de markt om mensen aan zich te binden?
  • Mens in beweging: hoe los je interculturele en internationale vraagstukken op, die bijvoorbeeld om inclusiviteit en diversiteit vragen?

    Voor het oplossen van deze vraagstukken heb je kennis nodig. Denk aan sociale psychologie, marketing, en interculturele communicatie, maar ook vaardigheden zoals creatief denken, onderzoeken, kritisch denken, schrijven, verbeelden, en presenteren. Er zijn wekelijkse labsessies waarin studenten en docenten samen met kennis en vaardigheden aan de slag gaan. Voorafgaand aan deze sessies zijn er voorbereidende opdrachten waarmee jij je alvast gaat verdiepen in de stof of oefenen met de vaardigheden. Daarnaast werk je in een projectgroep aan een centrale opdracht. Deze is opgeknipt in weekvragen die alleen maar te beantwoorden zijn door kennis tot je te nemen. En minstens net zo belangrijk: toe te passen.

    Er is ook een vijfde perspectief:

    • Ik in beweging: door regelmatig stil te staan en te reflecteren op je persoonlijke ontwikkeling en welzijn weet je wat je kwaliteiten en valkuilen zijn.

    In het eerste jaar krijg je zicht op de veelzijdigheid van communicatie en ontdek jij waar je interesses liggen. Aan het eind van het eerste jaar beslis jij of de afstudeerrichting Advertising bij je past. Bij dit specialisme ga je jezelf klaarstomen voor
    de reclamewereld. Daar ga je merken nieuw leven inblazen en creatieve campagnes ontwikkelen.

    Naast je studie heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan extra curriculaire masterclasses en activiteiten. Daarnaast kun je vanaf het tweede jaar van je studie voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme. Meer daarover lees je op de pagina van de FEC Talent Academy.

    Vanaf het tweede jaar werken we met twee semesters per jaar en worden de vier perspectieven meer geïntegreerd aangeboden, net zoals in het echte beroepsleven. Je maakt daar een verdiepingsslag. Oftewel: het wordt allemaal iets moeilijker. De opdrachten worden complexer, je zelfstandigheid wordt groter en er is meer keuzevrijheid. Zodat je je kunt ontwikkelen in de richting waarin je uitblinkt en kunt doen wat jij belangrijk vindt.

    Je laat zien dat jij bedrijven en organisaties scherpe adviezen kunt geven over actuele communicatievraagstukken. Eerder werkten we voor PSV, Dierenbescherming en Bavaria. Ook werk je aan maatschappelijke problemen, zoals plastic soep of eenzaamheid onder ouderen. Je doet communicatieonderzoek en ontwikkelt strategieën die echt bijdragen aan het oplossen van problemen.

    Bij Advertising draait het daarbij altijd om het ontwikkelen van ‘campagnes’. Je leert stap voor stap hoe je vanuit scherpe analyses komt tot menselijke inzichten en vandaaruit tot een originele concepten. Compleet met doorvertaling en uitwerking van middelen en mediakeuze. Ook hier worden de opdrachten complexer, groeit de zelfstandigheid en ga je steeds sneller komen tot creatieve ideeën.

    Een semester (20 weken) ga je op stage. Tijdens je stage ga je de praktijk in het echt ervaren. Je mag zelf kiezen waar je stage wil lopen, of dat nu in het binnen- of buitenland is. Alleen bij Advertising moet dat wel bij een reclamebureau zijn. Je wordt door ons begeleid bij het vinden van een passende plek. Tijdens je stage word je vooral begeleid door mensen uit de praktijk en krijg je vanuit school een stagedocent die je vanuit de zijlijn volgt.

    Een ander semester ga je op minor. Dat is eigenlijk een half jaar 'iets anders' studeren. Ook hier ben je vrij om te kiezen. Ga je je nog meer verdiepen op aspecten rondom communicatie, zoals creatief schrijven, design, online communicatie, verandercommunicatie of eventorganisatie? Denk aan de minor Toegepaste Communicatie en Creatie bijvoorbeeld. Of ga je je verbreden in ondernemerschap, fotografie, Spaans of recht? Ook dit kan in binnen- en buitenland.

    Naast het reguliere programma is het mogelijk om je aan te melden voor het Honours Programme aan het einde van jaar 1. Als je toegelaten wordt, volg je een op maat gemaakt programma aangeboden door de FEC Talent Academy. Het Honours Programme start in jaar 2 en loopt door tot aan het eind van jaar 4.

    In het laatste jaar ben jij ‘in the lead’. Jij bepaalt welke leerdoelen je wanneer realiseert en met welke beroepsproducten je dat aantoont in je portfolio. Jij werkt aan een eigen positionering als individu die duidelijk laat zien wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Zolang je daarmee het gevraagde eindniveau kunt aantonen en dus laat zien dat je klaar bent voor het communicatievak. Bij Advertising geldt daarbij dat je vooral in hoog werktempo en met krappe deadlines aan campagnes als beroepsproduct werkt, zodat je met een mooi portfolio de reclamewereld in kan.

    Daarbij sta je er uiteraard niet alleen voor. De docenten die je in het eerste jaar nog stevig bij de hand namen, staan nu naast je als coach. Je kunt ze om advies vragen, met ze sparren, gebruik maken van hun netwerk en van hun expertise. Maar jij doet het vooral zelf. Daarnaast is er een groep medestudenten waarmee je een team vormt. Je kunt samen opdrachten oppakken, je coacht elkaar, je geeft elkaar feedback en je ontwikkelt en deelt collectief kennis.

     
     

    Na je opleiding

    Organisaties hebben professionals nodig om hun verhaal te vertellen, de dialoog aan te gaan met klanten, met burgers, met mensen uit de doelgroep. Hierin kun jij het verschil maken. Omdat Communicatie een brede studie is, kan je heel erg veel kanten op na je opleiding. Een kleine greep van beroepen zijn:

    • Communicatiemedewerker of -adviseur
    • Social media specialist
    • Eventmanager
    • Copywriter (tekstschrijver)
    • Conceptontwikkelaar
    • Woordvoerder
    • Crisisspecialist
    • Creatief strateeg
     

    Alumni aan het woord

    Afgestudeerde Communicatie studente Carolien vertelt je graag over haar ervaringen na de opleiding. Ben je benieuwd welke richtingen je op kunt met deze studie? Kijk dan even deze video. Zo krijg je een inkijkje in het werkveld waar je later terecht komt.

    Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.


     

    Agenda

    Meld je hier aan voor één van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

    Proefstuderen Communicatie | Eindhoven
    19 apr 2024 09:00 - 13:30
    Programma

    Het proefstuderen staat in het teken van ervaren hoe studeren bij Fontys is, specifiek bij de opleiding van jouw keuze.

    Dit doen we door je een gevarieerd programma aan te bieden samen met andere potentiële studenten. Zo volg je een proefcollege, je krijgt een rondleiding en gaat werken aan een opdracht. Wij zorgen voor een lekkere lunch.

    Op de proefstudeerdag verwachten we je tussen 8:45 uur en 9:00 uur in de centrale hal van gebouw R3 aan de Rachelsmolen 1 in Eindhoven. In de hal word je opgevangen door één van onze studenten. De ingang is aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan.

    Proefstuderen Communicatie | Eindhoven
    07 jun 2024 09:00 - 13:30
    Programma

    Proefstuderen staat in het teken van ervaren hoe studeren bij Fontys is, specifiek bij de opleiding van jouw keuze.

    Dat doen we door je een gevarieerd programma aan te bieden samen met andere potentiële studenten. Zo volg je een proefcollege, krijg je een rondleiding en ga je werken aan een opdracht. Wij zorgen voor een lekkere lunch.

    Op de proefstudeerdag verwachten we je tussen 8.45 uur en 9.00 uur in de centrale hal van gebouw R3 aan de Rachelsmolen 1 in Eindhoven. Eén van onze studenten vangt je op in de hal. De ingang is aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan.

    Meer weten over de opleiding Communicatie Eindhoven

    Wil je een keer individueel meekijken bij de opleiding Communicatie? Wil je graag zelf ervaren hoe het er op onze hogeschool aan toe gaat? Wij regelen een meeloopdag voor je. Het verschil met een proefstudeerdag is dat je samen met een huidige student zijn of haar lessen volgt. Zodra je je aangemeld hebt via de link hieronder, krijgen wij een bericht van jouw aanmelding en gaan we op zoek naar een huidige student met wie jij mee kunt lopen. Deze student neemt dan contact met je op om een dag en tijd af te spreken. 

    Scroll door de agenda en krijg een sneak preview van onze opleiding en het beroep. Je kunt onder andere proefcolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding bij je past.

    Open de Sneak Preview

    Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
    Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.   
    Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

    Heb je geen goede laptop? Schaf er een aan! Programma’s als InDesign, Photoshop of Premiere vragen nogal wat rekenkracht en geheugen en ook een goed beeldscherm is geen overbodige luxe. Met een tablet alleen kom je er niet!

    Elke Apple Macbook Pro voldoet. Ze zijn stevig, hebben een goed scherm, gaan lang mee en hebben een prima accu.

    Voor een Windows-laptop adviseren we minimaal een Core i5 snelheid, minimaal 2.4 Ghz, minimaal 8 Gb intern geheugen en een sterke videokaart van Nvidea of AMD. Windowsversie 7 of hoger voldoet.

    Beide systemen – Apple en Windows – worden ondersteund door Fontys. Voor de opslag op harde schijf raden we een SSD harddisk aan. Ze schrijven en lezen niet alleen sneller dan een gewone harddisk, ze zijn ook nog eens schokbestendig

    Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
    Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

    Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

    Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.

    Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
    De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

    Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

    Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

     

    Locaties en contact Communicatie