Inclusie in beeld: een photovoice onderzoek in het HBO

 

DIT IS EEN ONLINE BIJEENKOMST

Inclusief onderwijs bieden en het waarderen van diversiteit, waarbij iedere leerling of student zich optimaal kan ontwikkelen, is de uitdaging voor het basisonderwijs tot en met het hoger onderwijs. Een gevoel van inclusie ervaren in het onderwijs als leerling, student of als docent is echter een lastig te duiden concept. Het wordt ontlokt door het minder grijpbaar ondervinden en beeldvorming. Onderzoek door middel van het gebruik van photovoice beoogt bij te dragen aan het in beeld brengen en het realiseren van een inclusief klimaat binnen de Fontys organisatie. In deze workshop wordt ingegaan op photovoice onderzoek naar aanleiding van een studie die is uitgevoerd in het HBO. Deze studie beoogde inzicht te krijgen in de mate waarin studenten en docenten inclusie ervaren en wat bevorderende en belemmerende factoren en verbeterkansen zijn. Persoonlijke ervaringen van docenten (N=12) en studenten (N=9) zijn in beeld gebracht via persoonlijke foto’s en verhalen. Op basis van inductieve analyses zijn vijf hoofdthema’s geïdentificeerd en verbeterkansen geformuleerd. Het doel van deze workshop is om met elkaar concreet de waarde en werkwijze van de methode van photovoice onderzoek te verkennen om grip te krijgen op het ervaren van inclusie en ook andere moeilijk te pakken thema’s. Hoe kunnen beelden van betrokkenen in onderzoek bijdragen aan de verdieping en verheldering van een thematiek?

Sfeerafbeelding Fontys

Sessieleider

Karin Diemel

k.diemel@fontys.nl

Voor wie

Onderwijsprofessionals en studenten aan een educatieve opleiding

 

Online Workshop

Datum en tijd
06 oktober 2021
14.30-15.30 uur
Nog beschikbare plekken
31

Locatie

De locatie van dit event wordt zo snel mogelijk hier bekend gemaakt.