Fieldlabs / Learning Communities
Het concept Fieldlabs is flexibel in te zetten in de context van een werkveld en dat versterkt het hybride leren. De locatiekeuze buiten de campus is sterk afhankelijk van het instituut van waaruit wordt samengewerkt met het werkveld. Duidelijk is altijd dat er een vervlechting met onderwijs en onderzoek plaatsvindt. In sommige gevallen huren we ruimte bij het werkveld, zoals de Brainport Industry Campus (BIC) in Eindhoven, op Strijp TQ in Eindhoven of op Automotive Campus in Helmond. Sommige Fontys-opleidingen zijn al ingebed in het werkveld, zoals de Sporthogeschool bij de Genneper Parken in Eindhoven, de kunstenopleidingen in Tilburg en de Fontys Hogeschool voor Journalistiek straks aan de Spoorzone in Tilburg (Mindlabs).
In alle gevallen dragen de Fieldlabs bij aan een omgeving waarin studenten onderwijs volgen, stage lopen bij aanwezige bedrijven en onderzoek uitvoeren. Als de directe omgeving van een Fieldlab ook kansen biedt voor andersoortige opleidingen dan die er oorspronkelijk zitten, dan is multidisciplinair gebruik door andere opleidingen van toegevoegde waarde. Het is ten slotte van belang dat er binnen Fieldlabs een goede zichtbaarheid is van Fontys ten opzichte van het geheel aan gebruikers. Een Fieldlab draagt ook bij aan het gewenste imago (zichtbaarheid) van Fontys als kennispartner voor de regio.
Een Fontys Fieldlab kent drie leidende principes.
1. Integratie: geïntegreerd in een relevant werkveld ecosysteem (samenwerking met partners in de nabijheid)
2. Wendbaarheid: adaptief vermogen van onderwijs/onderzoek en ruimte voor fysieke groei/krimp (inspelen op vraag en behoefte)
3. Zichtbaarheid: fysiek en inhoudelijk zichtbaar in het werkveld ecosysteem (op locatie en op platforms)
In bovenstaand schema is het analysekader geschetst, waarin de koppeling is gemaakt tussen het raamwerk hybride leeromgeving en de Fieldlab typologie.
Ter illustratie in inspiratie heeft Fontys onderstaande video over Fieldlabs gemaakt: