Sprint naar content

Powerpoint meets whiteboard

Geert-Jan Evers, docent werktuigbouwkunde augustus 2020, Fontys Hogeschool Engineering

Powerpoint meets whiteboard

Sfeerafbeelding Fontys

Tijdens fysieke lessen, combineerde ik vaak PowerPoints met bord-aantekeningen waarbij ik graag kleur inzet om structuur aan te brengen. Diezelfde strategie heb ik tijdens virtuele lessen aangehouden en verfijnd.

Opleiding

Opleiding Werktuigbouwkunde, eerstejaars

Mijn doel

Een les waarin wat gebeurt, daarin letten studenten beter op, althans, dat is mijn overtuiging. Het doel is om de dynamiek tijdens een fysieke les te laten terugkomen door stapsgewijs te creëren en opgaven samen op te lossen. PowerPoint dient als structuur en als informatiebak waar we informatie kunnen halen die nodig is om een opgave op te lossen.

Wat heb ik gedaan

Om ervoor te zorgen dat iedereen betrokken is bij de bijenkomst moet iedere deelnemer kort iets inbrengen. Meestal is dat een zin of woord op een vraag. De vraag deze keer was "Wanneer is voor jou deze bijeenkomst een succes?". Deze vraag heb ik vooraf gesteld met de opdracht dit te vangen in een beeld in de vorm van een foto. Tijdens de check-in mocht iedere deelnemer zijn/haar foto plaatsen met daarbij getypt één korte zin. Deze zin las iedere deelnemer even voor.

Didactische werkvorm die ik heb ingezet
Wat ik hierboven beschrijf, is het deel waarin ik klassikaal uitleg. In een les combineer ik dit de laatste tijd met 'break-out sessies' waar studenten naar een chatgroepje gaan (4 studenten per groep) om samen te werken. Ik spring als een sprinkhaan tussen groepen om studenten te helpen en om leerdoelen te controleren.

Welke (additionele) tools/programma’s heb je gebruikt? Beschrijf deze kort, inclusief hun doel.

  • PowerPoint: presentaties herzien en meer leegte creëren.
  • Teams: om op te nemen/ om chatgroepjes aan te maken waar studenten.
  • Auto hotkey: via dit programma kan je shortcuts toevoegen zodat je met een knop op een door jou gekozen toets (bv. 1,2, 3...) kan schakelen tussen door jou gekozen kleuren (mail mij voor het script).
  • Tekentablet.

Mijn ervaringen

Het is fijn om de werkwijze die je jezelf eigen hebt gemaakt en de PowerPoints die een basis vormen tijdens fysieke lessen te kunnen gebruiken voor online lessen. Het is noodzakelijk om efficiënt met de tijd om te gaan en dit was voor mij een kleine stap om te zetten om vervolgens wel effectief les te geven. Het werken in PowerPoint bevalt omdat je van alles kan 'klaarzetten' en omdat je snel kan schakelen tussen verschillende aantekeningen die je tijdens de les al gemaakt hebt. Ook kan je de PowerPoint inclusief aantekeningen opslaan als aanvullend naslagwerk voor de studenten.

De reacties van de studenten

Studenten waren er enthousiast over. Een aantal studenten, die ik niet ken, namen de moeite om per mail hun waardering te tonen:

“U zult mij wellicht niet kennen want ik heb nooit fysiek les van u gehad. Ik wilde u toch even mailen om te bedanken voor de samenvatting video's van MR2T2 en WI2T1! Hoe de lessen zijn opgebouwd en worden gegeven via Microsoft Teams vind ik echt top, en dat mag gezegd worden vind ik. Menig leraar zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen.”

Waar zijn de gebruikte tools te vinden?

Voorbeeld filmpje:
https://web.microsoftstream.com/video/78d181b6-14af-4e3f-aa00-8958a8fa4ab9?list=studio 

Auto hotkey: https://www.autohotkey.com/

Tips voor andere docenten, die hiermee willen werken?

Als PowerPoints al een onderdeel vormden hoe je les gaf, is dit een vrij kleine stap om meer dynamiek in je les te krijgen.

Ben je beschikbaar voor collega-docenten?

Mail/ chat/ bel alsjeblieft voor vragen! g.evers@fontys.nl