Inhoud opleiding

Inhoud

International Marketing is een brede 4-jarige studie, waarin je een persoonlijke ontdekkingstocht onderneemt. Na de opleiding ben je een volwaardig marketingexpert met ervaring in een interculturele omgeving. Je kunt bijvoorbeeld een stage in het buitenland doen en op onze campus lopen studenten uit meer dan 50 landen rond! Als je afgestudeerd bent kom je terecht bij grote commerciële bedrijven, waar je meestal op internationaal niveau met marketing bezig bent. Door stages en het met medestudenten runnen van een bedrijf leer je alle kneepjes van het vak. In het eerste jaar leer je op een allesomvattende manier kennismaken met marketing, waardoor je een goed beeld krijgt waar jouw grootste kracht ligt.

Meld je aan voor de opleiding

Zo pak je het aan
Studenten in college
  • Opbouw

    Het eerste jaar

    In je eerste propedeusejaar heb je wekelijks 25 lesuren. Gemiddeld besteed je 15 uur aan je huiswerk, projecten of zelfstandig studeren.

    • 25 uur colleges/lessen
    • 5 uur projecten/praktijk
    • 10 uur zelfstudie

    Hoe is de studie ingedeeld?

    Theorie
    40%
    Zelfstudie
    40%
    Praktijk
    20%

    Tijdens je propedeuse krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt.

    De hoofdfase

    Als je je propedeuse haalt, kom je in de hoofdfase van International Marketing terecht. Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Samen met je medestudenten run je 10 maanden lang je eigen onderneming op een realistische manier. Je schrijft een eigen businessplan, brengt een product op de markt en gaat dat ook verkopen. Ontzettend uitdagend en leerzaam! In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland. In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.

  • Struikelvakken

    Omdat International Marketing goed aansluit bij de gevraagde vooropleiding, zijn er niet echt struikelvakken. Goed kunnen rekenen komt goed van pas bij vakken als toegepaste statistiek en bedrijfseconomie. Als je moeite hebt met een specifiek onderdeel van de studie, dan zorgen we voor extra aandacht.

  • Stage en afstuderen

    In het derde én vierde jaar ga je op stages, die je zelf uitkiest. Je kunt je stage in Nederland doen, maar ook in het buitenland. Beide stages zijn om meerdere redenen interessant. Je leert een afgebakend probleem oplossen en ervaart tegelijk hoe het is om dagelijks bij een bedrijf te werken. Natuurlijk bouw je ook aan je netwerk. Het komt regelmatig voor dat een stage een vaste baan oplevert. Tijdens beide stages krijg je individuele begeleiding van onze docenten. De beoordeling van je stage gebeurt altijd door meerdere docenten. Tenslotte sluit je International Marketing af met je afstudeerscriptie. Alleen al hier in de regio zijn er ontzettend veel interessante stagebedrijven voor jou als marketeer: KPN, Rabobank, VVV-Venlo, Leolux, BMW, Henkel, Scheuten, Océ-Canon, Jalema BV, Floriade BV, De Koel Catering, Globell BV, Philips, Limex BV en Treffina Bath BV.

  • Hoe krijg je les

    Je krijgt klassikale lessen in groepen van ongeveer 25 studenten. Daarnaast krijg je in werkcolleges de ruimte om zelfstandig of in een groep aan je opdrachten te werken. We werken met projectonderwijs, een manier van lesgeven waarbij we je zelfstandigheid prikkelen. We houden van open communicatie en onze docenten vinden het prettig als je vragen stelt tijdens de les. Natuurlijk kun je ook buiten lessen bij ons terecht, dat noemen we ons ‘open-deur-beleid’. In het eerste jaar heeft je klas iedere week contact met een studieloopbaanbegeleider. We sluiten ieder blok af met een projectweek. In het tweede jaar staat het bijzondere project Startup Factory centraal. Je gaat 10 maanden lang zelf ondernemen. In het derde jaar verdiep je je in een specifiek vakgebied. Dat kan bij Fontys, binnen een andere hogeschool in Nederland of zelfs in het buitenland. In laatste jaar van International Marketing ga je afstuderen. Hiervoor doe je onderzoek binnen een bedrijf en je schrijft een afstudeerscriptie.

  • Studie in cijfers
    Een studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. Het is dan ook goed om te weten hoe studenten hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

    Bij Fontys vinden we eerlijke voorlichting heel belangrijk, want we zien graag dat je op de juiste plek terechtkomt. Daarom vind je hieronder een handig overzicht, waarin je snel ziet hoe de opleiding scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Zie de toelichting voor meer informatie.

    Hoofdopleiding

    Omdat de opleiding die je gekozen hebt een honoursprogramma heeft, vind je hieronder alleen een algemeen beeld van de hoofdopleiding (bachelor). De cijfers vormen een gemiddelde van alle studies die onder deze bachelor vallen.

    Studie in cijfers informatie kaart

  • Studiebegeleiding

    Jouw persoonlijke ontwikkeling is voor ons belangrijk. Vanaf het begin van je opleiding krijg je daarom een studieloopbaanbegeleider toegewezen. Samen met hem of haar bespreek je je studieresultaten en andere dingen die je bezighouden. Tijdens je tweede stage en het afstuderen werk je samen met een docentbegeleider. Bij hem of haar klop je aan met vragen over je werkzaamheden, de opdracht en je verslag. International Marketing is net als onze andere opleidingen kleinschalig qua opzet. Zo leren we je persoonlijk kennen en kunnen we je zo passend mogelijk ondersteunen en begeleiden tijdens je studie.

  • Typerend voor deze opleiding

    International Marketing is een brede marketingopleiding die je kunt vergelijken met Commerciële Economie. Het verschil is het interculturele karakter van deze opleiding. International Marketing kun je in 2 talen volgen: de Nederlandse of Engelse stream. Bij de Nederlandse stream krijg je voornamelijk les in het Nederlands. Sommige onderdelen zijn in praktisch Engels op havoniveau. De internationale stream is compleet Engelstalig. Voor beide stromingen doe je onder andere een internationaal project (Startup Factory) en je kunt stage lopen in het buitenland. De grensoverschrijdende benadering van Fontys Venlo maakt onze opleidingen uniek in Nederland. Jouw kansen op de arbeidsmarkt zijn hiermee stukken groter! Ook kan je straks prima in regio Venlo aan de slag. Veel multinationals zijn hier neergestreken en op zoek naar internationale marketeers.

  • StartUp Factory

    De Start-Up Factory

    In het tweede jaar van de opleiding neem je deel aan het project StartUp Factory. Samen met andere studenten van verschillende opleidingen richt je je eigen StartUp Factory op. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je ontwikkelt kennis en vaardigheden die volgens Fontys voor alle vakgebieden essentieel zijn. Deze noemen we 'TEC', kort voor Technology, Enterpreneurship en Creativity. Je kiest één van de vier startup mogelijkheden:

    • Mini company/ StartUp Factory: In dit project schrijf je een ondernemingsplan en ontwikkel je een eigen product. Je organiseert het productie- en het verkoopproces en motiveert collega’s om productief samen te werken.
    • Commercial Film: Binnen dit project heb je de leiding over het produceren van een commerciële film en het organiseren van een Oscar-avond!
    • X- Lab: Je neemt deel aan workshops waar je individueel en in groepsverband een aantal creatieve oplossingen genereert voor bestaande bedrijven.
    • Social Enterprise: Het doel van dit project is om een duurzame, langdurige organisatie te creëren samen met studenten uit een ander land.

    Je communiceert altijd in het Engels.

    Beste start-up van Limburg

    Vijf startups van Fontys Venlo hebben deelgenomen aan de strijd om de titel ‘Beste mini company van Limburg’. De finale werd gehouden in Centre Ceramique in Maastricht. Opnieuw was een startup van Fontys Venlo de beste. Startup 24Sounds won de eerste prijs met het product PhoneCone. Dit product versterkt het geluid van een iPhone of iPod touch tot tweeënhalve keer. De prijs werd overhandigd door een wethouder van de gemeente Maastricht.

  • Fontys denkt internationaal

    Fontys denkt groter en internationaal. Talloze (internationale) bedrijven en instellingen zijn doorlopend op zoek naar veelzijdig opgeleide medewerkers.

    Met een 24 uurseconomie is dat natuurlijk niet zo gek. De wereld globaliseert, iedere organisatie heeft tegenwoordig contacten over de hele wereld en binnen het bedrijf waar je later gaat werken heb je steeds meer collega’s afkomstig uit verschillende landen. Bedrijven verwachten van onze studenten dat ze met andere culturen om kunnen gaan en goed kunnen samenwerken..

    Sfeerafbeelding Fontys