Ik weet al naar welke studie ik wil switchen

Je studentcoach kan je naar een andere opleiding begeleiden. Bespreek het maken van je nieuwe studiekeuze dus met je studentcoach. Hieronder vind je alvast informatie over wat je kunt doen om je overstap naar je nieuwe studie zo goed mogelijk te laten verlopen.

Alle Fontysopleidingen starten in september. Als je al vroeg in het studiejaar twijfelt of je huidige opleiding bij je past, kun je soms voor 1 oktober starten met je nieuwe opleiding. Een aantal Fontysopleidingen hebben een startmoment in februari.

Je meldt je bij Studielink aan voor de opleiding van jouw keuze.

Je hebt soms de mogelijkheid om vóór 1 oktober van het lopende studiejaar over te stappen naar een andere opleiding. De opleiding waar je naartoe wilt switchen bepaalt of dit mogelijk is. Neem daarom altijd contact op met deze opleiding. Na 1 oktober is het vaak niet meer mogelijk. Ook hierbij informeer je bij de opleiding voor de mogelijkheden.

Wanneer je voor 1 oktober switcht naar een nieuwe opleiding kun je blijven studeren met zo min mogelijk studievertraging. Je ‘verliest’ dus geen studiejaar. Houd er wel rekening mee dat je later start waardoor sommige dingen wat lastiger kunnen zijn. Je medestudenten kennen elkaar al en je hebt een maand aan lessen gemist. Daarom zal je in eerste instantie extra tijd moeten steken in je studie.

Tussenjaar

Ben je nog niet helemaal overtuigd van je keuze? Overweeg dan een tussenjaar om zo de tijd te nemen om te ontdekken wat er echt bij je past.

Matchen jouw verwachtingen met de werkelijkheid, bijvoorbeeld als het gaat om samenwerken of de verdeling theorie en praktijk? Je ontdekt het tijdens meelopen en proefstuderen.

Start je nieuwe studie pas over een tijdje?

Vraag je je af hoe je je tussenjaar goed kunt invullen? In een tussenjaar kun je super veel leren. Je hoeft dit dus echt niet te zien als een 'weggegooid' jaar. Wel is het belangrijk om een plan te maken. Wat ga je doen en wat wil je in dit jaar bereiken? De focus ligt op jou en jouw toekomst!