Huisstijlmanagement

Waarom een huisstijl?

Een goede en herkenbare huisstijl is een onmisbaar middel om de identiteit van een organisatie uit te dragen. Het is de bindende factor tussen alle manieren waarop een organisatie zich aan de buitenwereld en aan de eigen medewerkers toont.
De buitenwereld herkent de organisatie; de eigen medewerkers kunnen zich ermee identificeren en ontlenen er een zekere trots aan.

De visuele identiteit van een organisatie wordt bepaald door de huisstijl met het logo of beeldmerk als belangrijkste huisstijlelement. Dat geldt ook voor Fontys, want de verbeelding van Fontys – het logo- is in alle communicatie van de organisatie te zien. Een eenduidige presentatie van de organisatie zorgt voor een uniforme, herkenbare uitstraling. Mede hierdoor is Fontys een sterk merk met een zeer hoge naamsbekendheid onder haar doelgroepen. In alle veelzijdigheid die Fontys eigen is, dragen we bij aan de kracht van het merk.

Engelse naamvoering
Sfeerafbeelding Fontys
  • Merkbeleid Fontys

    Fontys is een sterk merk. Dat willen we graag zo houden, we willen eenduidig en herkenbaar naar buiten treden. Fontys is het organisatiemerk, het Fontyslogo is in alle communicatie duidelijk zichtbaar.

    Het merkbeleid van Fontys:

    • We kennen slechts één merk: Fontys.
    • In de internationale communicatie is dit: Fontys University of Applied Sciences.
    • Aan het logo mag op eenduidige manier de naam van instituut, lectoraat of expertisecentrum worden toegevoegd.
    • Dit gebeurt in een standaard opmaak, qua vorm en letter: Meer informatie in brand & styleguide
    • We delen dezelfde identiteit ‘Denk Groter’ / ‘Groei door aandacht en uitdaging’. Met daarbij ruimte voor accenten en eigenheid.

      Domeinnamen

      Ook voor internet zijn domeinnamen vastgesteld. De domeinen www.fontys.nl en www.fontys.edu zijn geregistreerd bij de Stichting Domeinregistratie Nederland.
      Meer informatie of advies nodig? Mail dan naar digitalemedia@fontys.nl

    • Herkomst naam Fontys & Uitleg Fontyslogo

      Uit het archief

      Fontys Hogescholen is ontstaan uit verschillende hogescholen. De gezamenlijke kenmerken van deze hogescholen vormden de basis voor de ontwikkeling van de naam en de huisstijl. De naam Fontys komt uit het Latijn en betekent bron. Bron staat voor 'een bron van kennis, ontwikkeling, vernieuwing en dynamiek'. Het beeldmerk van Fontys is een vliegende vis.

      De uitleg van de ontwerpers over dit beeldmerk:

      'De vliegende vis is buitengewoon. Zo mogen we de vliegende vis wel noemen met zijn bijzondere eigenschappen. Niet alleen voelt dit wezen zich als een vis in het water, maar het steekt ook boven zijn soortgenoten uit door af en toe het luchtruim te kiezen. Dat geeft het een exclusief en bijzonder karakter.'

      Sfeerafbeelding Fontys

    • Huisstijlmanagement en -beheer

      In een grote organisatie als Fontys waar door veel mensen gecommuniceerd wordt, vaak naar dezelfde stakeholders (potentiële studenten) is een herkenbare stijl van het huis belangrijk.
      Het managen en beheren van de Fontys huisstijl is de verantwoordelijkheid van dienst Marketing en Communicatie.

      De huisstijl van een organisatie of bedrijf is een consistente presentatie naar binnen en buiten toe, met als doel herkenbaar te zijn. Huisstijl is belangrijk voor de uitstraling, en gaat verder dan puur visuele zaken (design). De huisstijl is ook een afspiegeling van de identiteit van een bedrijf of organisatie. 
      Een éénduidige uitstraling draagt bij aan de herkenbaarheid van Fontys en zorgt voor een sterke visuele identiteit.

      De huisstijl wordt ook wel 'stijl van het huis' genoemd, en past bij wie je bent (identiteit) en is mede van invloed op je imago. Hoe uniformer je in al je uitingen bent, des te krachtiger is je merk.

      We werken graag samen met jullie aan onze eenduidige, krachtige uitstraling van Fontys. Voor een groot aantal huisstijldragers (communicatiemiddelen) is een vormgevingsconcept (stramien) ontwikkeld. De huisstijlelementen zijn in deze stramienen flexibel toe te passen.

      Sfeerafbeelding Fontys