Stijl van het huis

De huisstijl van Fontys bestaat uit stijl en design-elementen: Logo, kleur, typografie, beeld/fotografie, Denk Groter button, Merkpositionering en communicatiestijl

De huisstijl van een organisatie is een consistente presentatie naar binnen en buiten toe, met als doel herkenbaar te zijn. Huisstijl is belangrijk voor de uitstraling, en gaat verder dan puur visuele zaken (design). De huisstijl is ook de afspiegeling van de identiteit van je organisatie. Een éénduidige uitstraling draagt bij aan de herkenbaarheid van Fontys en zorgt voor een sterke visuele identiteit.

Sfeerafbeelding Fontys

Uitgangspunten en kenmerken Fontys huisstijl:

  • Logo

    Het logo bestaat uit het woord 'Fontys' én het beeldmerk 'vliegende vis'.

    Download alle toepassingen van het logo hier.

    • Logo met card

    Gebruik van card met logo zorgt ervoor dat afzender duidelijk zichtbaar is.

    Fontys logo
    Aan de rechterkant staan de cards waarin het logo staat. De verhoudingen van card en logo zijn in onderstaand schema vermeld. De cards kunnen in de uitingen rechts of links boven of rechts of links onder geplaatst worden, met de aangegeven afstanden van de kant af. De hoogte van de card blijft gelijk, de breedte kan rechts worden verlengd. Het is altijd een paarse card met een wit logo of een wit logo met een paarse card.

    Toevoeging aan het Fontys logo
    Aan het Fontys logo kunnen omschrijvingen als instituutsnamen, lectoraten, expertisecentra worden toegevoegd. Deze staan in principe achter het Fontys logo, in bepaalde gevallen is eronder gewenst. Voor het juist gebruik van card en positie/plaatsing logo, zie hieronder. Opmaakvoorbeelden vind je bij huisstijldragers.

    • Logo zonder card

    Vermelding van logo zonder card is ook mogelijk. Zie huisstijldragers voor uitingen zonder card.

    Kenmerken Fontys logo

    • Beeld- en woordmerk Fontys mogen nooit los van elkaar worden gebruikt, de 'vliegende vis' en en 'Fontys' is een vaste combinatie.
    • Verkorte weergave van het Fontyslogo: het monogram (print, drukwerk) of de favicon (digitale uitingen).
    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

    Formaten van logo en plaatsing in de diverse uitingen

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Download Logo
  • Denk Groter button

    Denk Groter button

    Denk Groter is de merkpositionering van Fontys en wordt in haar communicatie visueel in de vorm van een button als pay off gebruikt. Denk Groter staat voor groei door aandacht en uitdaging.

    Denk Groter beeldlijn

    In de Denk Groter beeldlijn staan studenten of medewerkers centraal. Zij staan trots, stoer, krachtig in beeld, ze stralen uit dat ze groter denken én doen. De Denk Groter button is in dit concept onderdeel van het beeld.

    Wat bij ander beeldmateriaal (illustraties, foto's etc)

    • Plaats de Denk Groter button bij de boodschap of titel.
    • Plaats de Denk Groter button in de hoek onderaan, zodat de button geen direct onderdeel is van het beeld. In elk geval wijken plaatsing en grootte van de Denk Groter button af van gebruik van dit element in de Denk Groter beeldlijn.

    Instructie voor plaatsing Denk Groter button

    • De plaatsing van de button in een uiting met Denk Groter beeldlijn is in principe vrij en is afhankelijk van de visual en de layout.
    • Voor plaatsing van de button in elke andere uiting zie tekst hierboven.
    • Aan de linkerkant van de pagina wordt de button 10 graden linksom gedraaid en aan de rechterkant 10 graden rechtsom (in de map zijn de varianten reeds gedraaid).
    • Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige versie van de Denk Groter (Think Bigger) button.
    • Er zijn drie varianten van de Denk Groter button, zie afbeeldingen aan rechterkant.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Gebruiksaanwijzing

    Fontyslogo en Denk Groter buttons

  • Kleur

    De huisstijlkleur van Fontys is paars. Paars is de kleur van wijsheid.

    Als signaalkleur in haar communicatie gebruikt Fontys magenta. Magenta is de kleur van lef, en onderstreept de merkwaarden ‘groei’ en ‘uitdaging’. Voor de professional markt is de accentkleur blauw. Deze kleur staat voor autoriteit in combinatie met trouw. Blauw gebruiken we in communicatie voor & met professionals over een leven lang leren, en versterkt de relatie die wij met onze alumni nastreven.

    • paars logo altijd 100% kleur

    Kleurcodering

    Sfeerafbeelding Fontys

    • PANTONE: kleurgebruik in de drukindustrie / wordt ook wel PMS genoemd,
    • RAL: kleurgebruik in de verfindustrie (o.a. belettering),
    • CMYK: vertaling van Pantone kleuren naar 4-kleurendruk,
    • HEX: kleurcodes voor websites,
    • RGB: vertaling naar de drie basiskleuren Rood, Groen en Blauw.

  • Typografie

    De huisstijl van Fontys kent twee lettertypen:

    lettertype Arial:

    • Universele letter, beschikbaar in elke Windows-omgeving.
    • Standaardletter in Fontys-omgeving (MS Office, Sharepoint, internet).
    • Informatie over typografie Fontyswebsite: digitalemedia@fontys.nl.

    lettertype Fontys Frutiger:

    • Dit is een voor Fontys ontworpen letter.
    • Dtp'ers en vormgevers gebruiken Fontys Frutiger in alle uitingen.

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Beeld/fotografie

    Fontys wil in haar communicatie richting naar al haar doelgroepen en stakeholders herkenbaar als afzender zijn. Beeldtaal speelt daarin een belangrijke rol. We zijn een mensenorganisatie en daarom gaat onze voorkeur uit naar beeldmateriaal met mensen die de boodschap versterken. 

    'Beelden van echte mensen' past het beste bij Fontys en haar huisstijl. Geen stockfotografie en liever ook geen illustraties. 

    Kenmerken:

    • Fontys is een 'mensenorganisatie' en dat willen wij in ons beeld graag laten zien.
    • Onze studenten en medewerkers staan dan ook centraal in onze fotografie. Ga voor meer informatie naar merkfilosofie 'Denk Groter'.
    • In onze communicatie ligt de focus op de ontvanger. We leven ons in in onze doelgroep, in woord maar ook in beeld.
    • De campagnebeeldlijn van Fontys laat de Fontysstudent en -medewerker zien die groter durft te denken en te doen, én dit ook uitstraalt. Meer informatie hierover bij merkfilosofie 'Denk Groter'.
    • Goede kwaliteit van beeldmateriaal vinden we belangrijk. Het geheel (vormgeving/beeldmateriaal) is professioneel.
    • We gebruiken bij voorkeur full colour foto's.

    Meer informatie of advies nodig? Stuur dan een email naar: huisstijl@fontys.nl.

  • Merkpositionering Denk Groter en Communicatiestijl

    Denk Groter

    Denk Groter is de positionering van Fontys. Aan de basis van Denk Groter staat ‘groei door aandacht en uitdaging’. Fontys wil een plek zijn waar studenten en medewerkers worden uitgedaagd en aangemoedigd om zich te ontwikkelen. Elke dag weer. Bij Fontys geloven we in unieke talenten. In studenten en medewerkers met persoonlijke ambities. We zijn betrokken, we werken met passie en halen zo het beste uit studenten en medewerkers naar boven. We stimuleren persoonlijke groei door elkaar aandacht te geven, te prikkelen en uit te dagen: groter te denken.

    Dit vertalen we in het beeld dat we naar buiten willen uitdragen en het verhaal dat we willen vertellen: de Fontys student die groter durft te denken en te doen, én dit ook uitstraalt. Stoer, uitdagend en trots in beeld. Expressief en eigentijds qua styling.

    Communicatiestijl

    Door alle technische ontwikkelingen heeft de communicatiestroom een enorme vlucht genomen. De grenzen tussen interne en externe communicatie vervagen. Communiceren doen we allemaal. Op allerlei verschillende manieren staan we in contact met de buitenwereld, onze stakeholders en studenten. De communicatiestijl, de manier waarop je als organisatie communiceert, maakt onderdeel uit van de stijl van het huis.

    Fontys hanteert de volgende uitgangspunten:

    • In de communicatie gebruiken we als aanspreekvorm 'je'
    • Tone of voice is betrokken, vriendelijk, uitnodigend
    • De schrijfstijl bestaat uit jip & janneketaal (kort & compact - helder & duidelijk)

    Storytelling

    De vele verhalen van onze medewerkers en studenten vormen de corporate story van Fontys. Via deze verhalen laten we zien wie we zijn, wat we doen en hoe we dat ervaren. We geven deze verhalen in onze communicatie een plek. Dat doen we op social media, op Fontysconnect en alle online en offline communicatiemiddelen. Onze potentiële studenten, de ouders, intermediairs en andere stakeholders vormen zich een beeld van Fontys aan de hand van wat ze horen, zien, lezen en ervaren over de organisatie.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Profilering Fontys als kennisspeler: lees meer op de interne portal van M&C