Tips voor thuis studeren

In deze onzekere tijd met online studeren wordt veel gevraagd van jullie zelfstandigheid. Daarom hebben we een aantal tips opgesteld dat jullie hierbij kan helpen.

Ritme in het studeren
We weten niet hoe de komende tijd gaat verlopen. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk een goed (studie)ritme te krijgen. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar in deze tijd gaat het vooral om het volhouden van het (studie)ritme. Lees de tips door en gebruik de tips waarvan je denkt die jou kunnen helpen. Zorg goed voor jezelf, elkaar en blijf gezond. Samen komen we hier doorheen!

Tips voor thuis studeren

Structuur
Juist nu is het belangrijk om zelf structuur aan te brengen in je dagen. Hoe doe je dat?

  • Sta iedere weekdag op dezelfde tijd op. Probeer dit ook te doen als je niet het eerste uur les hebt.

  • Ga tijdens de lesweek op een normale tijd naar bed, het is geen vakantie. Zo blijf je in het week- en weekendritme.

  • Richt een werkplek in, waar je rustig en geconcentreerd kunt werken. Voor de een is dit op de eigen kamer, voor de ander aan de keukentafel.

  • Lessen gaan zoveel mogelijk door volgens het rooster. Gebruik deze dagindeling en gebruik de tijd ook voor het vak dat op het rooster staat.

  • Houd de weekplanningen aan. Zorg dat je niet achter gaat lopen, maar ver vooruit werken hoeft ook niet.

  • Bereid de lessen voor zoals je dat altijd doet. Zeker bij online onderwijs helpt een goede voorbereiding bij het makkelijker volgen van de les.

  • Zakt je concentratie weg? Deel hoorcolleges op in stukken. Een pauze van 5 minuten kan al voldoende zijn.

  • Maak via MS teams groepen aan om samen te studeren. Zien studeren, doet studeren.

  • Lunch op een vast tijdstip. Eet ergens anders in huis dan op je werkplek en eet waar mogelijk samen met huisgenoten.

Ontspanning
Om het studeren goed vol te houden, is een afwisseling tussen inspanning en ontspanning belangrijker dan ooit.

  • Neem regelmatig even pauze. Dat zorgt voor een helder hoofd en helpt bij effectief studeren.

  • Vermijd in de pauzes zoveel mogelijk een beeldscherm, zodat je hersenen rust krijgen.

  • Ga regelmatig naar buiten voor frisse lucht. Uiteraard met inachtneming van geldende regels.

  • Beweeg! Er zijn online veel initiatieven om op afstand toch samen te sporten.

  • ‘Samen’ online eten kan een leuke manier zijn om toch je sociale contacten te onderhouden. Zeker als je alleen woont, is het belangrijk om gezichten te blijven zien.

Stress
Voor veel mensen zijn dit onzekere en stressvolle tijden. Weet dat je hier niet alleen in bent en dat je je ongerust mag voelen.

  • Volg het nieuws. Geven de berichten je teveel spanning? Volg dan alleen de headlines.

  • Neem de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Je hoeft het niet ‘perfect’ te doen.

  • Als iets even niet lukt, neem pauze en probeer het later opnieuw.

  • Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om te relativeren. Er zijn allerlei gratis apps die je hierbij kunnen helpen. Voorbeelden zijn de ‘Mindfulness App’ van VGZ (Apple en Android) en ‘Insight Timer’ (Apple en Android).

Contact
Als er dingen dwars zitten, praat erover met mensen die je vertrouwt.

  • Bij Fontys staan we ook voor je klaar. Natuurlijk is dat je slb’er / pl’er.

  • Je kunt online afspraken inplannen met de decanen en studentpsychologen via de afsprakenplanner op fontys.nl/fontyshelpt.