Boekenlijst

  • Boekenlijst MLI

    Literatuurlijst Master Leren en Innoveren (MLI) 2024-2025

    Overzicht studiematerialen
    In dit overzicht is de aanbevolen literatuur opgenomen in de vorm van boeken en artikelen per eenheid van leeruitkomsten (Professionele identiteit, Teacher researcher, Teacher leader, Teacher designer en toekomstgericht onderwijs). De artikelen worden via de online Kennisbasis beschikbaar gesteld door de opleiding. Naast de genoemde literatuur verdiep of verbreedje jouw eigen kennisbasis door zelf aanvullende literatuur te verzamelen. Deze kun je onder andere vinden in de online bibliotheek van Fontys (https://www.fontys.nl/Bibliotheek.htm).

    Professionele identiteit (PI)

    Boeken
    • - Kelchtermans, G. (2023). Leraar zijn, leraar worden. Pelckmans.
    • - Ruijters, M. ea (2018). Mijn Binnenste Buiten. Werken aan je professionele identiteit. Vakmedianet.
    • - Vandamme, R. (2022). Deep Evolvement. Jouw rol als professional in een turbulente samenleving.
    Artikelen
    • - Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: self-understanding, vulnerability, and reflection. Teachers and teaching: Theory and Practice, 15 (2), 257-272.
    • - Kelchtermans, G. (2012). De leraar als (on) eigentijdse professional. Reflecties over de “moderne professionaliteit” van leerkrachten.
    • - Van de Ven, P. H. (2009). Reflecteren: het belang van kennis. 22-28.
    • - Zondervan, T. (2021). Een kwestie van karakter: persoonsvorming bij het opleiden van innovatieve docenten.

    Toekomstgericht Onderwijs (TGO)

    Boeken
    • - Wolf, M. de, Smit, E., & Hurkxkens, P. (2018). Lesgeven over Duurzame Ontwikkeling. Garant Uitgevers.- Béneker, T. (2018).
    • - Béneker, T. (2018). Toekomstgericht onderwijs in de maatschappijvakken. Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken. Fontys lerarenopleiding Tilburg.
    Artikelen
    •  - Ahvenharju, S., Minkkinen, M., & Lalot, F. (2018).
    • The five dimensions of Futures Consciousness. Futures, 104, 1-13. Bekijk het artikel.
    • - Duke, B., Harper, G., & Johnston, M. (2013). Connectivism as a digital age learning theory. The International HETL Review, 4-13.
    • - Ertmer, P. & Newby, T. (1993). Behaviorism, cognitivism, constructivism: comparing critical features from an instructional design perspective.
    • Performance Improvement Quarterly(4), 50-72.
    • - Wals, A.E.J. (2006). The end of ESD…the beginning of transformative learning. Emphasizing the ‘E’ in ESD. In: Cantell, M. (Ed.). Proceedings of the Seminar on Education for Sustainable Development held in Helsinki, February 15, 2006.

    Teacher researcher (TR)

    Boeken
    • - Baarda, B., Bakker, E., Julsing, M., Fischer, T., Peters, V., & Van der Velden, T. (2021).
    • Basisboek Kwalitatief onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Noordhoff.
    • - Lieshout, F., Jacobs, G., Cardiff, S. (2021). Actieonderzoek. Principes en onderzoeksmethoden voor participatief veranderen. Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum
    • - Van der Donk, C. & Van Lanen, B. (2020). Praktijkonderzoek in de school. Coutinho.
    • - Van der Werff, A., Kampmann, L., & Pont, H. (2020). Basisboek ontwerponderzoek. Ontwerp je onderwijs in de praktijk. Van Gorcum.
    Artikelen
    • - Ros, A., Van den Bergh, L., & Timmermans, R. (2018). Focus op onderzoekscultuur in de school en de rol van de schoolleider. De Nieuwe Meso, (2), 48-107.
    • - Smit, A. J. (2018). Complexe problemen oplossen: design thinking of ontwerpgericht onderzoek? Onderwijsinnovatie, 2, 17-24.
    • - Van den Bergh, L., Ros, A., Vermeulen, M., & Rohaan, E. (2018). Onderzoekende houding en literatuurgebruik in onderzoekende scholen: Een exploratie. Pedagogische Studiën, 6, 478-495.
    • - Van Loon. A.-M., Van Der Neut, I., Hulsen, M., & Kral, M. (2021). Samen onderzoekend ontwerpen Duurzame kennisontwikkeling in de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Nijmegen: iXperium/Centre of Expertise Leren met ict.

    Teacher leader (TL)

    Boeken
    • - Ruijters, M., Simons, R. J., Schut, R. (2021). Canon van leren & ontwikkelen. 50 concepten en hun grondleggers. Boom.
    • - Snoek, M., De Wit, B., & Dengerink, J. (2020). Leraar: een professie met perspectief (3 delen).
    • Ten Brink. Gratis downloads: Didactief | Leraar: een professie met perspectief (didactiefonline.nl)
    • - Witte, M. De, Vink, M.J., Grinsven, M. van (2021). Essenties van Verandermanagement. Een kleine canon van veranderkundige benaderingen. Boom uitgevers
    Artikelen
    • - Snoek, M., Hulsbos, F., & Andersen, I. (2019). Teacher-leadership. Hoe kan het leiderschap van leraren in scholen versterkt worden? Hogeschool van Amsterdam.

    Teacher designer (TD)

    Boeken
    • - Valcke, M. (2018). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap: van leren naar instructie: deel 1 en 2. Acco.
    • - Last, B., & Jongen, S. (2021). Blended learning en onderwijsontwerp: van theorie naar praktijk. Boom.
    Artikelen