Boekenlijst

  • Boekenlijst MLI

    Literatuurlijst Master Leren en Innoveren (MLI) 2024-2025

    Overzicht studiematerialen
    In dit overzicht is de aanbevolen literatuur opgenomen in de vorm van boeken en artikelen per eenheid van leeruitkomsten (Professionele identiteit, Teacher researcher, Teacher leader, Teacher designer en toekomstgericht onderwijs). De artikelen worden via de online Kennisbasis beschikbaar gesteld door de opleiding. Naast de genoemde literatuur verdiep of verbreedje jouw eigen kennisbasis door zelf aanvullende literatuur te verzamelen. Deze kun je onder andere vinden in de online bibliotheek van Fontys (https://www.fontys.nl/Bibliotheek.htm).

    Professionele identiteit (PI)

    Boeken
    • - Kelchtermans, G. (2023). . Pelckmans.
    • - Ruijters, M. ea (2018). . Vakmedianet.
    • - Vandamme, R. (2022). . Jouw rol als professional in een turbulente samenleving.
    Artikelen
    • - Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: self-understanding, vulnerability, and reflection. (2), 257-272.
    • - Kelchtermans, G. (2012). De leraar als (on) eigentijdse professional. Reflecties over de “moderne professionaliteit” van leerkrachten. .
    • - Van de Ven, P. H. (2009). Reflecteren: het belang van kennis. , (1), 22-28.
    • - Zondervan, T. (2021). Een kwestie van karakter: persoonsvorming bij het opleiden van innovatieve docenten. (1).

    Toekomstgericht Onderwijs (TGO)

    Boeken
    • - Wolf, M. de, Smit, E., & Hurkxkens, P. (2018). . Garant Uitgevers.- Béneker, T. (2018). .
    • - Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken. Fontys lerarenopleiding Tilburg.
    Artikelen
    •  - Ahvenharju, S., Minkkinen, M., & Lalot,
      F. (2018). The five dimensions of Futures Consciousness. Futures, 104, 1-13. doi:
    • - Duke, B., Harper, G., & Johnston, M. (2013). Connectivism as a digital age learning theory. , 4-13.
    • - Ertmer, P. & Newby, T. (1993). . Performance Improvement Quarterly(4), 50-72.
    • - Wals, A.E.J. (2006). The end of ESD…the beginning of transformative learning. Emphasizing the ‘E’ in ESD. In: Cantell, M. (Ed.). held in Helsinki, February 15, 2006.

    Teacher researcher (TR)

    Boeken
    • - Baarda, B., Bakker, E., Julsing, M., Fischer, T., Peters, V., & Van der Velden, T. (2021). Noordhoff.
    • - Lieshout, F., Jacobs, G., Cardiff, S. (2021). Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum
    • - Van der Donk, C. & Van Lanen, B. (2020). . Coutinho.
    • - Van der Werff, A., Kampmann, L., & Pont, H. (2020). Van Gorcum.
    Artikelen
    • - Ros, A., Van den Bergh, L., & Timmermans, R. (2018). Focus op onderzoekscultuur in de school en de rol van de schoolleider. (2), 48-107.
    • - Smit, A. J. (2018). Complexe problemen oplossen: design thinking of ontwerpgericht onderzoek?17-24.
    • - Van den Bergh, L., Ros, A., Vermeulen, M., & Rohaan, E. (2018). Onderzoekende houding en literatuurgebruik in onderzoekende scholen: Een exploratie. , 478-495.
    • - Van Loon. A.-M., Van Der Neut, I., Hulsen, M., & Kral, M. (2021). Nijmegen: iXperium/Centre of Expertise Leren met ict.

    Teacher leader (TL)

    Boeken
    Artikelen
    • - Snoek, M., Hulsbos, F., & Andersen, I. (2019). Hogeschool van Amsterdam.

    Teacher designer (TD)

    Boeken
    • - Valcke, M. (2018). . Acco.
    • - Last, B., & Jongen, S. (2021). . Boom.
    Artikelen