Boekenlijst Duits master

Literatuurlijst voor Duits master - studiejaar 2024/2025

Literatuurlijst algemeen
  1. Goethe C2-Prüfung. Iedere master Duits afgestudeerde dient Goethe-C2 te hebben behaald. Indien dit op een eerder moment nog niet behaald is, zal de student dit op enig moment tijdens de studie moeten afleggen bij een Goethe-instituut. De kosten hiervoor worden door Fontys vergoed (maximaal twee pogingen).
Literatuurlijst cursus

Germanistische Linguistik

  1. Horstmann, S. (2019), Einführung in die Linguistik für DaF/DaZ, UTB, ISBN: 9783825247508. Verplicht
  2. Kocsány, P. (2010), Grundkurs Linguistik – Ein Arbeitsbuch für Anfänger, UTB, ISBN: 9783825284343. Aanbevolen
  3. Methling, R. (2024), Germanistische Linguistik für Dummies, Wiley-VCH, ISBN: 9783527721092. Aanbevolen

    Literatur
    und Identität
  1. Madsen, R. (2011), EinFach Deutsch: Geschichte der deutschen Literatur in Beispielen, Schöningh Westermann, ISBN: 9783140222617. Verplicht


Zeitgenössische Literatur ACH

  1. Pezold, K. (2007), Schweizer Literaturgeschichte: Die deutschsprachige Literatur im 20. Jahrhundert, Militzke, ISBN: 978-3861897347 (alleen vindbaar met koppelteken). Verplicht
  2. Kriegleder, W. (2018), Eine kurze Geschichte der Literatur in Österreich: Menschen, Bücher, Institutionen, Praesens, ISBN: 9783706909839. Verplicht


Sprachfertigkeit C2

  1. Koukidis, S., Näfken, A. (2013), EndStation C2 – Kurs- & Arbeitsbuch, Praxis Verlag,ISBN: 9789608261631. Verplicht
  2. Bolt,C., Frager, A. (2014), Mit Erfolg zum Goethe-Zertifikat C2, Klett, ISBN: 9783126758383. Aanbevolen


Literaturdidaktik

  1. Hille, A. & Scheidermair, S. (2021), Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Narr Francke Attempto, ISBN: 9783823383710. Verplicht
  2. Van der Knaap, E. (2019), Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs, Uitgeverij coutinho,ISBN: 9789046906774. Verplicht


Angewandte Linguistik

  1. Bickes, H., Pauli, U. (2009), Erst- und Zweitspracherwerb, UTB, ISBN: 9783825232818. Verplicht


Film und Literaturverfilmung

  1. Van der Knaap, E. (2019), Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs, Uitgeverij coutinho,ISBN: 9789046906774. Verplicht
  2. Volk, S. (2004), EinFach Deutsch Unterrichtsmodelle: Filmanalyse im Unterricht: Zur Theorie undPraxis von Literaturverfilmungen - Klassen 5 – 13, Westermann, ISBN: 9783140222648. Aanbevolen
  3. Volk, S. (2011). EinFach Deutsch Unterrichtsmodelle: Filmanalyse im Unterricht II:Literaturverfilmungen in der Schulpraxis. Klassen 5 – 13, Westermann, ISBN: 9783140224475. Aanbevolen

Vergleichende Linguistik

  1. Stedje, A. (2007), Deutsche Sprache gestern und heute, UTB, ISBN: 9783825214999. Verplicht

Frauenliteratur

  1. Seifert, N. (2021), Frauen Literatur: abgewertet, vergessen, wiederentdeckt, Kiepenheuer & Witsch, ISBN: 9783462006650. Verplicht


Landeskunde

  1. Grohova, A. (2016), Die DACH-Landeskunde im Spiegel aktueller kulturwissenschaftlicher Ansätze, ISBN: 9783668720404. Verplicht
  2. Demmig, S., Hägi, S., Schweiger, H. (2013), DACH-Landeskunde: Theorie – Geschichte – Praxis,Iudicium, ISBN: 9783862053049. Verplicht

Fachdidaktik und Forschung

  1. Bakx, A., Ros, A., Bolhuis, E. (2023), Doelgericht Onderwijs ontwerpen, Uitgeverij Coutinho,ISBN: 9789046908297. Verplicht
  2. Van der Werff, A., Pont, H. (2024), Basisboek ontwerponderzoek: Ontwerp je onderwijs in de praktijk, ISBN: 9789023260011. Verplicht


      Pedagogiek en Innovatie

      1. Verbiest, E. (2021), Perspectieven op onderwijsvernieuwing, Antwerpen-‘s Hertogenbosch:
        Gompel & Svacina, ISBN: 9789463712866. Verplicht
      2. Jolles, J. (2017), Het Tienerbrein. Over de adolecent tussen biologie en omgeving, Amsterdam: AUP Amsterdam University Press, ISBN: 9789462987470. Verplicht


      Werkplekleren

      Benodigde documenten – zoals leidraad werkplekleren, leidraad teacher identity, leidraad essay en rubric bekwaamheidsexamen – worden gepubliceerd in de bijbehorende Canvasomgeving.


      Praktijkonderzoek

      1. Boullart, A., Bakker, E. (2018), Basisboek kwalitatief onderzoek: Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek, Noordhoff Uitgevers B.V., vierde druk, ISBN: 9789001888183. Verplicht
      2. Baarda, D.B. (2021), Basisboek methoden en technieken: Kwantitatief praktijkgericht onderzoek op wetenschappelijke basis, Noordhoff Uitgevers B.V., zevende druk, ISBN: 9789001747572. Verplicht
      3. Ackermann, M., Osseweijer, E. (2018), Zelf leren schrijven: Schrijfvaardigheid voor psychologie, pedagogiek en sociale wetenschappen, Boom Lemma Uitgevers, vierde druk, ISBN: 9789058756039. Aanbevolen
      4. Brand-Gruwel, S., Wopereis, I. (2014), Word informatievaardig: Digitale informatie selecteren,
        beoordelen en verwerken, Noordhoff Uitgevers B.V., tweede druk, ISBN: 9789001833930. Aanbevolen
      5. Ponte, P. (2012), Onderwijs en onderzoek van eigen makelij: Onderzoek met en door leraren, Boom Lemma Uitgevers, vierde druk, ISBN: 9789059318403. Aanbevolen
      6. Slotboom, A. (2013), Statistiek in Woorden: de Meest Voorkomende Statistische Begrippen Van A tot Z, Groningen: Noordhoff Uitgevers, vijfde druk, ISBN: 9789001818586. Aanbevolen