Fontys Hogeschool ICT - Data Driven Business Lab/SPARC

Hoe wordt er geleerd?

Studenten leren door en van directe betrokkenheid bij het werkveld. Ze gaan met opdrachten uit het werkveld aan de slag met hun leergroep en worden begeleid door werkveldpartners én door Fontys medewerkers. De partners van DDBL worden Partners in Education genoemd, de partners van SPARC zijn Partners in Innovation. Sparc is een coöperatie waarin het werkveld verenigd is, het lidmaatschap is niet vrij. Sparc werkt met ouderejaars waarin aan de minor van DDBL vooral jongerejaars deelnemen.

Samenwerking

Studenten die deelnemen aan DDBL of SPARC tonen een grote motivatie, het integreren van opleiding met het werkveld wordt als erg prettig ervaren. Samenwerken met het werkveld houdt het curriculum en de docenten van de opleiding up-to-date. Bedrijven werken samen met de opleiding vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook het in contact komen met potentiele werknemers is een motivatie. Tenslotte ziet het werkveld dat deelnemen aan deze initiatieven helpt bij de eigen innovatieprojecten en daarnaast positief is wat het opbouwen van een netwerk betreft.

Succesfactoren

Het leren en werken in de omgeving werkt goed als er voldoende tijd en een passend vraagstuk is. Goede communicatie tussen de betrokken partijen is verder belangrijk net als korte lijntjes. Een aantrekkelijke werkveldpartner en een inspirerende omgeving is verder ook positief. Wanneer er vanuit de opleiding lectoren en anderen betrokken zijn wordt dat erg gewaardeerd, het geeft een boost aan de onderzoekskant het werken in een HLO.

Belemmeringen

Het werkveld en Fontys werken met een verschillend ritme. Denk aan de schoolvakanties waarin de studenten niet bereikbaar zijn terwijl het werkveld nog aan het werk is. Die verschillende ritmes worden als belemmerend ervaren. Te hoge verwachtingen van de betrokkenen spelen ook een rol wanneer het niet helemaal soepel verloopt. Het leren staat centraal (of zou dat moeten zijn) en niet het beoogde eindproduct. Sommige bedrijven hebben te maken met interne regels, bijvoorbeeld over het delen van data, die een optimale samenwerking kunnen tegenhouden. Tenslotte is het succes van een leergemeenschap afhankelijk van de kwaliteit en complexiteit van het vraagstuk. Wanneer dat niet aansluit bij het niveau van de studenten wordt er minder succes geboekt dan wanneer dat wel zo is.

Over deze hybride leeromgeving

• Instituut: Fontys Hogeschool ICT
  • Mate van hybridisering: Incorporatie
  • DDBL: minor, 100 studenten, 25 werkveldpartners