Cross-border studying and commuting

Voor de grensregio is het opleiden van toekomstige werknemers op hbo-niveau erg belangrijk. We zien echter helaas dat veel jong opgeleide talenten ervoor kiezen om elders te gaan wonen en werken (brain drain), wat de brede welvaart in de regio niet ten goede komt. Het lectoraat Cross-Border Business Development doet onderzoek naar grensmobiliteit.

Onze studenten zijn de werknemers van de toekomst. Hoe gedragen zij zich tijdens hun opleiding als je kijkt naar grensmobiliteit? Hoe ervaren zij het werken ‘over de grens’ en leidt dat tot een grotere bereidheid om zich na afstuderen te vestigen in de regio? En hoe cross-border mobile is de beroepsbevolking? Het project ‘Cross-border studying and commuting’ onderzoekt mobiliteitsgedrag van studenten en burgers in het grensgebied.

De campus van Fontys Venlo bevindt zich op een bijzondere plek, namelijk pal naast de Nederlands-Duitse grens. Dit betekent dat het omringende werkveld in de regio rond Venlo zich ook voor een deel in Duitsland bevindt, namelijk in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Vanuit de hele grensregio weten studenten de Fontys campus te vinden. En dit betekent dat de studentenpopulatie op de campus ook deels Duits is.

Wat houdt het project in?

In het project onderzoeken we motieven van studenten die een rol spelen bij de keuze van stage en afstudeerplekken in het eigen of juist in het naburige land. Daarnaast onderzoek we motieven van burgers die een rol spelen bij de keuze van werken in het eigen of naburige land. Er worden daarnaast ook data verzameld over feitelijke mobiliteit (bijvoorbeeld het aantal studenten dat woonachtig is in Nederland, maar kiest voor een stageplek in het Duitse deel van de regio en vice versa). Daarnaast gaan we in het onderzoek na wat motieven van studenten en burgers zijn om wel of juist niet te kiezen voor een stage- of afstudeerplek of een baan in het naburige land.

De resultaten van het onderzoek geven inzichten waarmee we in de opleidingen nog beter kunnen inspelen op het bevorderen van grensmobiliteit ten behoeve van het versterken van de brede welvaart. Door bijvoorbeeld meer inzicht te hebben in wat studenten aantrekkelijk of juist onaantrekkelijk vinden aan het werken in het buurland, of waar ze tegenaan lopen in de samenwerking met collega’s uit het buurland. Op basis van de inzichten kunnen er tools ontwikkeld worden waarmee studenten meer kennis krijgen over het grensgebied en ze de competenties kunnen ontwikkelen die nodig zijn om zich in het grensgebied als professional te kunnen ontwikkelen. Daarnaast geven de resultaten van het onderzoek inzichten waarmee beleidsmakers nog beter kunnen inspelen op het bevorderen van grensmobiliteit van de beroepsbevolking.

Projectdoelstelling

Het geven van inzicht in actuele mobiliteit onder studenten en burgers uit en in het grensgebied en hun onderlinge motieven. Het ontwikkelen van tools die studenten helpen om zich gemakkelijker in het grensgebied – aan beide zijden van de grens – te kunnen bewegen als professional en het formuleren van adviezen voor beleidsmakers die beleid ontwikkelen om de grensoverstijgende arbeidsmarkt verder aan te jagen.

De resultaten worden verwacht in de loop van 2023.

Resultaten

Het opleveren van een overzicht van belangrijkste mobiliteitsstromen en onderliggende motieven, daarnaast tools met handreikingen voor docenten van opleidingen in de grensregio waarmee ze studenten nog beter kunnen voorbereiden op een loopbaan in het grensgebied aan beide zijden van de grens. Verder een set aan aanbevelingen voor beleidsmakers die bijdragen aan het nader vormgeven van de grensoverstijgende arbeidsmarkt.

Betrokken lectoraten

Cross-Border Business Development

Projectleider

Vincent Pijnenburg

Betrokken onderzoekers / lectoren

Vincent Pijnenburg, Henderijn Heldens en Jan Lucas. En de werkstudent Pierre Ries en stagiaire Maximiliane Boels.

Foto van persoon

V.R. (Vincent) Pijnenburg