Duurzame klimaatsystemen

Duurzame automotive klimaatsystemen

Bij elektrische voertuigen levert de batterij de energie om vooruit te komen, maar ook om het voertuig op te warmen of te koelen. Bij zeer koude en warme dagen wordt een groot deel van de opgeslagen energie gebruikt om de temperatuur in het voertuig te regelen. Dit kan bij elektrische bussen oplopen tot een verbruik van 30 procent en hoger. Hierdoor wordt het rijbereik van deze voertuigen sterk beperkt. Binnen dit onderzoeksproject wordt gezocht naar en gewerkt aan nieuwe, duurzame (Zero Emissie) klimaatsystemen.

Projectresultaten
  • Projectvoorstel met commitment voor bedrijven
  • Demonstratie van generieke unit voor H2-dosering
  • Demonstratie van IoT databox
Projectteam

Rik Baert (projectleider), Jeedella Jeedella, Sander Baas, Peter van Amelsfort, Joachim Lazaroms + stagiaires of afstudeerders. Bij Engineering betrokken student: Pelle Weffers. Projectgroep Expo: Wendy Tang, Nina Wijnen, Jonathan Ponson, Gonzalo Garcia Tolon

Looptijd project

Januari t/m juli 2018.
Opmerking: dit project is een vervolg op een TEC for Society-onderzoek uit najaar 2018.


Update maart
  • Er is een regelbare doseer-unit gerealiseerd met lucht. Er wordt op dit moment gewerkt aan een doseer-unit met waterstof.

Sfeerafbeelding Fontys

Lectoraat Future Power Train

Rik Baert

06 53741798
r.baert@fontys.nl

Projectleiding

Rik Baert
Fontys Hogeschool Engineering

06 53741798
r.baert@fontys.nl

Partners

Trens
Topcool
Heavac
E4-Free SolarCar
VIRO Engineering
Altran+DC Air