Projecten

Projecten in opdracht

Bedrijven en organisaties uit de regio kunnen een beroep doen op het expertisecentrum voor het oplossen van vraagstukken op het gebied van big data. Met teams van docenten en studenten verzorgen wij snel en professioneel hoogwaardige data-analyses en geven wij advies over het inrichten van Big Data trajecten.
De project-vergoeding hiervoor wordt vooraf overeengekomen zodat opdrachtgevers niet voor financiële verrassingen komen te staan.
Voorbeelden van dergelijke projecten zijn:
• het analyseren van trainingsdata voor een grote voetbalclub,
• het automatisch herkennen van sarcasme in ‘tweets’ voor een social-media-bedrijf en
• röntgenapparatuur leren om de aanwezigheid van medische hulpmiddelen te herkennen die zich in het menselijk lichaam bevinden, zoals bijvoorbeeld stents.

  • Quantified Student

    Quantified Student

    Quantified Self is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren.

    De term is in 2007 bedacht in de VS, door Gary Wolf en Kevin Kelly. Ze merkten dat steeds meer mensen om hen heen allerlei persoonlijke dingen aan het kwantificeren waren en dit deelden via de sociale media. Ze besloten bijeenkomsten te organiseren rondom dit onderwerp en werden bevestigd in het beeld dat ze hadden; er is een trend aan de gang.

    Steeds meer mensen doen aan 'selftracking'; ze houden dagelijks bij hoeveel ze bewegen, wat ze eten, wat hun hartslag en bloeddruk is, hoe laat ze naar bed gaan, hoe vaak ze de hond uitlaten of hoeveel luiers ze verwisselen. Omdat het kan, omdat het leuk is en omdat het inzicht oplevert.

    In de Big Data kenniskring is Quantified Self een belangrijk onderzoeksthema. We kijken met name naar “wearables” die iets kunnen zeggen over stress of werkdruk bij docenten en studiesucces bij studenten. We sluiten hierbij aan bij het Fontys Quantified Student project.

    Website
    Quantifiedstudent.nl

    lees meer

    Wat heb je gedaan? Hoe heb je het gedaan? Wat heb je geleerd?

  • MOOCs

    Aan de slag met Big Data. Denk groot, start klein

    Een Big Data MOOC voor het MKB? Met korte filmpjes die informatie verschaffen over wat Big Data is tevens de mogelijkheden en kansen laten zien van Big Data voor het MKB.
    Een MOOC biedt de ondernemer de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier informatie tot zich te nemen, waarbij de ondernemer zelf kan bepalen waar en wanneer en via welk kanaal dit wordt gedaan.

    Wat zijn MOOCs?

    De term staat voor Massive Open Online Course. Daarbij kan gedacht worden aan de vele colleges die via internet beschikbaar worden gemaakt door bijv. IT Talent College en Stanford University, die door iedereen en dus ook massaal te volgen zijn.
    Wij duiden de term wat lichter. We bedoelen inhoudelijke filmpjes te maken, waar experts op laagdrempelige wijze informatie geven over Big Data. Elk filmpje kent zijn eigen thema en informatie wordt begeleid met referentiemateriaal. De experts die aan het woord komen zijn partners van het project en/of experts uit het netwerk. De MOOCs zullen ook bij partners te plaatsen zijn en op termijn te borgen bij website DutchDigitalDelta.

    A beginners guide to big data

    Practical examples of big data use

    Understand how big data drives successful companies