Quantified Student

Quantified Student

Quantified Self is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren.

De term is in 2007 bedacht in de VS, door Gary Wolf en Kevin Kelly. Ze merkten dat steeds meer mensen om hen heen allerlei persoonlijke dingen aan het kwantificeren waren en dit deelden via de sociale media. Ze besloten bijeenkomsten te organiseren rondom dit onderwerp en werden bevestigd in het beeld dat ze hadden; er is een trend aan de gang.

Steeds meer mensen doen aan 'selftracking'; ze houden dagelijks bij hoeveel ze bewegen, wat ze eten, wat hun hartslag en bloeddruk is, hoe laat ze naar bed gaan, hoe vaak ze de hond uitlaten of hoeveel luiers ze verwisselen. Omdat het kan, omdat het leuk is en omdat het inzicht oplevert.

In de Big Data kenniskring is Quantified Self een belangrijk onderzoeksthema. We kijken met name naar “wearables” die iets kunnen zeggen over stress of werkdruk bij docenten en studiesucces bij studenten. We sluiten hierbij aan bij het Fontys Quantified Student project.

Website
Quantifiedstudent.nl

lees meer

Wat heb je gedaan? Hoe heb je het gedaan? Wat heb je geleerd?