Valorisatie in het onderwijs

Speerpunten met afgeleide thema’s voor onderwijs - Connecting Through Technology

Fontys richt zich met haar onderwijs, uitgevoerd in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven middels projecten, op drie belangrijke aandachtsgebieden: Future mobility, Smart manufacturing en Design ofHigh Tech Equipment.

    Valorisatie_onderwijs_HTSM.jpg

    Connecting (people) Through Technology CTT

    CTT: zowel filosofie als project dat loopt van 2016-2018.

    CTT_logo_NIEUW.jpg

    De filosofie is dat iedere afgestudeerde student van Fontys een relatie heeft met techniek. Of omdat hij/zij een technische opleiding heeft gekozen of in een technologiebedrijf terecht komt en in een ondersteunende dienst werkt (finance, marketing, sales, hr, etc). Daarom worden projecten geinitieerd waarbij beide doelgroepen (techniek- en niet-techniek studenten) met elkaar samenwerken. Zo begrijpt de niet-techniek student waar het bij een technologiebedrijf om draait en kan hij/zij zich beter inleven in de dynamiek en drijfveren van zo'n bedrijf.

    Met het programma worden aanpassingen in curriculae, nieuwe efficiente didactische onderwijsmethodes en crossovers tussen opleidingen ingevoerd en draagt het geheel bij aan verbetering van het onderwijsrendement.

    Vanuit het onderwijs worden hier vier thema’s onder geschaard:

    • Data& Connectivity
    • System Engineering
    • Model based designEngineering ICT, embedded software & control
    • Engineering ICT embedded SW & control

    Voor de soft skill kant, een steeds belangrijker issue bij multidisciplinair ontwerp zijn drie thema’s toegekend:

    • Sustainability
    • Engineering Ethics & Responsibility:
    • Professional & Engineering Thinking

    In de curriculae, overstijgend tussen de vier opleidingen Automotive, Elektrotechniek, Mechatronica en Werktuigbouwkunde zijn deze vier speerpunten benoemd

    • Additive manufacturing (3D printing)
    • Automotive/Future power trains
    • Distributed sensor systems
    • Robotics inclusief adaptive robotics