Sprint naar content

Wat is Thought Leadership?

Wat is Thought Leadership?

In deze tijd zijn sterk gepositioneerde organisaties niet alleen klinkklaar over hun `why’ maar ook over hun kijk op relevante thema´s in onze economie en samenleving. Ze dragen vernieuwende, vaak onconventionele, zienswijzen uit. We noemen dit Thought Leadership. Thought leadership is een strategische benadering waarbij organisaties ervoor kiezen om hun positionering te baseren op paradigma’s die uiting geven aan een nieuwe toekomstige realiteit. Door vanuit hun vern

ieuwende zienswijzen (novel points of view) te handelen en hun stakeholders te mobiliseren, hebben ze vaak een voortstuwende, progressieve rol bij het transformeren van de thema’s die er voor hun klanten, stakeholders of de samenleving toe doen.

"Thought leadership kun je niet claimen. Echte thought leaders zeggen niet ‘we willen thought leader’ zijn. Echte thought leaders zeggen ‘we geloven dat het anders kan’ en ‘daarin willen we de beste zijn’ "

Thought leaders “lead by thought”: ze werken vanuit een inspirerend gedachtegoed en met de kracht van de verbeelding slagen ze erin om betekenis te geven aan een nieuwe realiteit en zichzelf en anderen hiervoor te mobiliseren. Hierdoor worden ze vaak erkend als inspirerende en vernieuwende leiders op een sector- of maatschappelijk relevant thema.

Wat is een transformatie?

Een transformatie is een verandering in zijn meest radicale vorm, waarbij een organisatie (of een groepering/samenleving) in zijn essentie, vorm en verschijning verandert. De verandering vindt plaats aan de wortel. Het oude verdwijnt om plaats te maken voor een totaal nieuwe werkelijkheid, zoals de rups plaatsmaakt voor de vlinder. In gewone termen betekent dit dat een organisatie in zowel ‘wie het is’ en ‘wat het doet’ geheel verandert. Daarbij verandert natuurlijk ook de kijk van de organisatie op de wereld en hoe zij zich verhoudt tot deze wereld.

"Transformatie vraagt om ander leiderschap, om transformationeel leiderschap"

Wanneer het over een transitie gaat, staan vaak de nodige structurele veranderingen (bijv: andere wet- en regelgeving) centraal om tot een nieuwe situatie te komen. Maar structurele veranderingen lossen niet altijd alle problemen op. Er is vaak ook een transformatie nodig: een vernieuwende manier van denken en handelen; een andere kijk op de wereld en vaak zelfs een heroriëntatie op wie we willen zijn en waar we voor staan.

Belang van Novel Points of View

Vernieuwende zienswijzen worden aangeduid als Novel Points of View: ze zetten klanten of andere stakeholders ertoe aan anders over relevante thema´s na te denken. Met Novel Points of View worden bestaande, vaak ingeslepen, opvattingen in de economie of samenleving gekanteld.

Een goed voorbeeld is Apple, die onze betekenis van, en ervaring met, computers, muziekspelers en mobiele telefoons volledig heeft getransformeerd. Of aan Unilever dat het traditionele idee over maatschappelijk verantwoord ondernemen overstijgt door te laten zien dat winstgevendheid en duurzaamheid elkaar kunnen en moeten versterken, in plaats van bijten.

Ze sporen daarmee klanten en stakeholders aan om anders naar relevante thema’s te kijken; om er een vernieuwende, verfrissende betekenis aan te geven. Bovendien vertalen ze hun vernieuwende denkbeelden door naar gedrag. Deze organisaties transformeren hun manieren van denken en doen, en worden daarom gezien als thought leaders.

Placeholder for Fontys video
Deze organisaties denken en doen niet alleen anders, ze communiceren ook anders. Ze slagen erin om verbeeldingskracht aan hun Novel Points of View te geven.