Lectoraat van Creative Economy / domein Economie

Smart Marketing & Strategie

Het lectoraat Smart Marketing & Strategie bevindt zich in het midden van de gouden driehoek 'Wetenschap - Onderwijs - Maatschappij' en bestudeert het brede thema van verbondenheid. We leven momenteel in een smart connected wereld waarin technologie verbonden is met technologie, mensen verbonden zijn met mensen en mensen verbonden zijn met technologie.

Over het lectoraat

Het lectoraat ontwerpt en test oplossingen voor uitdagingen en problemen binnen een marketing-, management- en retailcontext die ontstaan als gevolg van deze verbondenheid. Het lectoraat Smart Marketing and Strategie verricht onderzoek op hoog niveau, met de methodologische focus op Design Science Research, samen met studenten en externe partners op een zodanige manier dat er een triple win ontstaat: nieuwe wetenschappelijke kennis, nieuwe praktische inzichten en nieuwe kansen voor alle stakeholders.

Wat is Smart Marketing & Strategie?

Medewerkers van het lectoraat leggen het uit in deze video

Drie onderzoekslijnen

Het lectoraat heeft de volgende onderzoekslijnen uitgezet:

  1. Hoe kan slimme technologie worden geadopteerd in een marketing- en retailomgeving op een zodanige manier dat het bijdraagt aan het stimuleren van business of helpt bij het bereiken van organisatiedoelen? (smart technology & business).
  2. Hoe kan slimme technologie helpen om de relatie van een organisatie met de klant te verbeteren of helpen bij het vervullen van de wensen en behoeften van de klant? (smart technology & de klant). De onderzoeksgroep is maatschappelijk betrokken en betrekt bij het vinden van antwoorden op de onderliggende onderzoeksvragen onder deze onderzoekslijnen ook een ethisch perspectief en focus op een circulaire economie. Aangezien het lectoraat midden in de Brainport Area is gevestigd, vormt dit gebied het natuurlijke speelterrein van het lectoraat.
  3. Als derde heeft het lectoraat ook een interne oriëntatie, hier ligt de focus op het verbeteren van het onderwijs aan onze studenten, waardoor zij beter voorbereid zijn op hun toekomst. Namelijk: Hoe kunnen we bijdragen aan het verbeteren van het bedrijfsonderwijs aan ons instituut in een tijdperk van digitale transformatie? (bedrijfsonderwijs & digitale transformatie).

Het lectoraat heeft momenteel geen lector.


Onderzoeksprojecten

Smart Technology & the Consumer:

- Moral Lab

Business Education & Digital transformation

- Research and Curiosity

Andere projecten

- Emerging markets


Publicaties en media

Van Zeeland, E., Henseler, J., Wernaart, B. (2020, November 5-7). The ‘trust-bot’: designing the conversational style of a chatbot in a medical contextPhilosophy of Human-Technology Relations Conference 2020, Enschede, the Netherlands.

John Sakwe Bake, Marcus Vinicius Pereira Pessôa & Hoekstra Sipke (2020). Mapping challenges and methodologies for providing PSS - a thematic and descriptive analysisCogent Business & Management, 7:1, 1809945.

Nader, B. & Hest, I. van, (2020). "Is There Room For Social Stimuli in Green Ads?: An Investigation of the Use of Facial Expressions in Green Advertisements". Paper for the 2020 Association for Consumer Research conference.

Meulen, B. van der & Wernaart, B. (2020). EU Food law handbook. Wageningen: Wageningen Academic Publishers

Wernaart, B. (2020). Ethiek en economie. Noordhoff: Groningen.

Urazbueva, A., Szajkowska, A., Wernaart, B., Franssens, N.T. & Vaskoska, R.S. (2019). The functional field of food law, reconciling the market and human rights. Wageningen: Wageningen Academic Publishers.

Meulen, B. van der. & Wernaart, B. (2019, 18-21 September). Food sovereignty, food security and right to food, silence from the Netherlands. Conference paper presented at the XXX European Congress and Colloquium of Rural Law (CEDR).

Meulen, B. van der. & Wernaart, B. (2019), Food and Agricultural Organisation (FAO) and Codex Alimentarius Commission. In: Research handbook on the European Union’s engagement with international organizations. Edited by Wessel, R. A. & Odermatt, J. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

E. van Zeeland & J. Henseler (2018). The behavioural response of the professional buyer on social cues from the vendor and how to measure itJournal of Business and Industrial Marketing, Vol 33(1), pp 72-83

E. van Zeeland & J. Henseler (2018). Thinking outside the box: a neuroscientific perspective on trust in B2B-relationshipsIMP Journal, vol 12(1), pp 75-110

Bake, J. S., Vinicius, M., Pessoa, P., & Becker, J. M. J. (2018). Service Chain Logistics Management for Increasing Equipment Uptime. In Proceedings of 10th CIRP Conference on Industrial Product-Service Systems (Vol. 73, pp. 210-215).

Wernaart, B. (2018). Ethics and business, a global introduction. Noordhoff: Groningen

Wernaart, B. (2017). International business law: a global introduction. Groningen: Noordhoff. ​

Wernaart, B. (2020). Dieren en ethiek, voedsel of vriend? Noordhoff: Groningen.

Wernaart, B. (2020). Dilemma's rondom zelfdenkende technologie. Noordhoff: Groningen.

Halderen, M. van en Wernaart, B. (2020). Digital transformation requires moral leadershipInnovation Origins (november 2020).

Halderen, M. van en Wernaart, B. (2020). Digitale transformatie vraagt om moreel leiderschapManagement Impact (november 2020).

Wernaart, B. (2020, April). Bedrijven in de frontlinie: vriend of vijand? Management Impact

De Big Five van de beïnvloedingspsychologie. Clou Nr 92 (april 2019)

Zeeland, E. van en J. van der Meulen (2019). World Cafe Method als marktonderzoekstechniek: briljant aan de barClou Magazine, Vol 91 (jan 2019).

Zeeland, E. van en J. van der Meulen (2018). Meester Robot, ik gehoorzaam U! Clou Magazine, Vol 90 (dec 2018)

Zeeland, E. van en J. van der Meulen (2018). Design Science Research zoekt de verbetering: is het waar, nieuw, interessant? Clou Magazine, Vol 89 (okt 2018)

Zeeland, E. van & J. Versluis (2018). Neurosales – de nieuwe hype; genen, hormonen en lipstickClou. Vol 88 (juli 2018)

Szanto, G. (2018). Challenges remain in online packaging procurement experience, Packaging Digest April 12, 2018.

Szanto, G. (2018). Packaging online buying shows small but significant shifts, Packaging Digest, June 28, 2018.

- Thought leaders willen iets realiseren wat er nog niet is - Adformatie.nl, Mignon van Halderen (januari 2020)

- Verwerven Thought Leadership mag nooit een doel op zich zijn - MT.nl, Mignon van Halderen (november 2019)

- Dit zijn de 20 vrouwelijke vakexperts die ertoe doen in communicatie - Adformatie (9 maart 2017)

- Zwarte Piet blijft nog wel evenOpinie-artikel op opiniestukken.nl - Mignon van Halderen (2016)

- Het toenemende belang van de thoughtleadership-strategie - Bouwkennis, Mignon van Halderen (april 2014)

- Thought LeadershipEssay - CommunicatieNU, Mignon van Halderen (oktober 2012)

- Thought leadership in de vastgoedbranche - Building Business, Mignon van Halderen (november 2012)

- Framing the debate, framing the brand - Communication Director, Mignon van Halderen (december 2011)

Contact

Bart Wernaart

Senior docentonderzoeker