Workshops Academy Studiesucces 6 december 2019

1. Veerkracht en zelfsturing bij studenten met een ‘carrière’ naast hun studie

Steeds meer studenten hebben een ‘carrière’ naast hun studie. Denk hierbij aan topsporters, ondernemers, bestuurlijk actieve studenten, studenten met een beperking of mantelzorgers.

In deze workshop wordt ingegaan op het voorbeeld van Thom Kuus, die de studie Automotive Management combineert met roeien op topniveau én met zijn blindheid. Naar aanleiding van zijn verhaal kijken we welke competenties studenten succesvol maken in het combineren van hun studie met hun andere carrière. Maar ook naar de competenties, die belangrijk zijn voor het begeleiden van deze studenten.

De formulering en onderbouwing van deze competenties komen uit een Europees Erasmus + project, genaamt Gold in Education and Elite Sport

Door: Dirma Eisenga (Topsportcoördinator Fontys Hogescholen) en Mark Lemmen (Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek)

2. Nieuwsgierig naar nieuwsgierigheid

Stel je voor je wordt op een morgen wakker en je bent niet meer nieuwsgierig. Hoe zou jouw leven er dan uitzien? Hoe bewust ben jij je van je eigen nieuwsgierigheid? Wat doet jouw nieuwsgierigheid met jouw welzijn?

DoorDanae Bodewes (Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek)

3. Community Development

Wat als we studenten vanuit verschillende opleidingen nu eens echt de volledige regie geven? De minor Community Development is gericht op versterking van de zelforganisatie van burgers. Studenten gaan aan de slag met oplossingen voor complexe maatschappelijke vraagstukken die vragen om het creëren van nieuwe verbindingen en het versterken van participatie en zelfredzaamheid. Dat vragen we dus ook van onze studenten.

Door: Bram Gootjes (Hogeschool Sociale Studies)

4. Get real!

De werkdruk onder HBO-studenten is hoog, ze ervaren stress, bildung is belangrijk, leren leven, persoonsvorming etc... Veel gehoorde kreten binnen ons onderwijs. Maar ja, hoe verhogen we concreet het welbevinden van onze studenten?

Binnen FHPedagogiek zijn wij een pilot jaarprogramma gestart waarbij de student en zijn welbevinden centraal staat. Graag delen wij in onze workshop onze kennis met jullie en laten wij dmv enkele oefeningen jullie ervaren wat dit jaarprogramma genaamd Get Real! inhoudt.

Door: Ingrid van Hest (Hogeschool Pedagogiek)

5. Je innerlijke kleuter maakt studenten gelukkig (Werkgeluk bij docenten)

Vitaliteit zorgt voor betrokkenheid en bevlogenheid in het werk; bevlogen docenten zorgen voor enthousiaste studenten. In deze workshop wordt ingegaan op het belang van welzijn bij docenten. Door als docent kennis en inzicht te hebben in wat energie kost in het werk en wat geeft energie geeft kun je in actie komen.

Door: Richard Voddé (Hogeschool HRM en P)

6. Persoonlijk leiderschap

Het curriculum binnen Commerciële Economie IEMES bestaat uit 4 onderwijseenheden, Personality, Work, Cases en Tools. Binnen Personality gaan studenten gedurende hun studie 1 dag per week aan de slag met hun persoonlijke ontwikkeling. Ze stellen hiervoor eigen leerdoelen op. Wie ben jij en wie wil je zijn, hoe ontwikkel je een professionele identiteit en hoe durf je te groeien?  De inhoud van deze leerlijn wordt gekoppeld aan de andere onderwijseenheden. De studenten leren binnen dit programma van en met elkaar, door een actieve vraag om feedback, eigen reflectie en het aangaan van challenges. In deze workshop vertellen Personality coaches en - ontwikkelaars Marieke, John en Rogier over de oorsprong en werking van dit programma en delen ze hun ervaringen.

Door: Marieke Kamphuis, John Machielsen en Rogier Haasnoot (Academy for Creative Industries)

7. Docent zonder grenzen (Internationale student)

Deze workshop is gericht op verdieping van expertise, het opdoen van nieuwe ideeën, het oefenen van praktijksituaties. Een korte theorie wordt direct vertaald naar de praktijk door praktische oefeningen. Het accent ligt op kennisdeling, energie en interactiviteit. De deelnemers leren van elkaar door zelfreflectie, opdrachten en casussen gebaseerd op waargebeurde verhalen, gecombineerd met ervaringen van de deelnemers zelf.

Als deelnemer leer je bewust omgaan met je eigen culturele bagage, begrijp je waar een bepaalde gedrag vandaan komt en krijg je tips voor het om gaan met culturele verschillen in de praktijk. Na de workshop ben je bewust van je eigen culturele bagage, ben je in staat om de verschillen in culturen beter te begrijpen en om the begrijpen waar een bepaald gedrag vandaan komt. Daarnaast ben je in staat om de tips/ kennis die je hebt geleerd toe te passen in de interactie met studenten uit verschillende culturen.

Door: Kirtika van Hunen - Malla (Academy for Creative Industries)