Workshops Academy Studiesucces 4 oktober 2019

1. Fontysbrede aanpak: profilering, campagne en ondersteunende tools

Er wordt binnen Fontys hard gewerkt om ons grote aanbod voor professionals optimaal onder de aandacht te brengen. De open avonden en intakegesprekken zijn daarbij belangrijke activiteiten.  Veel activiteiten vinden plaats vanuit de opleiding,  maar ook vanuit corporate wordt het nodige gedaan. Denk aan online en offline campagnes, Direct Marketing-acties en het optimaliseren van de website. Graag nemen we jullie mee in onze processen en tools en gaan we in gesprek hoe deze voor de opleidingen het meest optimaal ingezet kunnen worden om de werving te ondersteunen.

Door
Teun Slot en Margot Pessers (Dienst Marketing & Communicatie)

2. Blended Learning

De afgelopen jaren heeft Fontys Hogeschool ICT in samenwerking met de HAN en de Haagse Hogeschool de deeltijdopleiding, ook wel Onderwijs voor Professionals genoemd, ontwikkeld. Daarbij is er rekening gehouden met de ontwerpprincipes van Blended Learning. Dit betekent dat studenten één avond bij FHICT aanwezig zijn en één avond online onderwijs krijgen. In deze workshop zullen ontwikkelaars Yvonne Ulrich, Robin Agterberg en een student ingaan op hoe dit didactisch is opgezet en wat de ervaringen tot nu toe zijn. Heb je zelf ervaring met Blended Learning in de deeltijdopleiding? Kom ook dan zeker langs! Wij horen graag je tips die wij mee kunnen nemen in de herontwikkeling van Onderwijs voor Professionals.

Door: Robin Agterberg en Yvonne Ulrich (Hogeschool ICT)

3. Fontys HRM deeltijdonderwijs en studentcoaching

Bij HRM deeltijd is speciale aandacht voor student-coaching in de vorm van een programma-onderdeel met de titel “Persoonlijk Professionele Ontwikkeling” (8 EC’s per studiejaar).

In kleine leerteams ontdekken de studenten onder begeleiding van hun coach in het eerste jaar hun talenten, ‘draken’ en werken ze aan een concrete leerwens. In het tweede en derde jaar van hun studietraject staan er thema’s centraal. Hiernaast is er plaats voor intervisie, supervisie en individuele begeleiding.

In de bijeenkomst lichten we de inhoud en opbouw van het PPO programma toe en gaan we verder in op de keuzes die bij HRM gemaakt worden rondom student coaching.

Door: Rianne van Aanholt - Wolberink en Sanne van de Sande - Prince (Hogeschool HRM & P)

4. Uitdaging en learnings in de stap van bedrijfsleven naar onderwijs

Met alle reuring en berichtgeving rond het onderwijs, merkten we bij Fontys Pro Educatie een groeiende vraag van professionals die een bijdrage willen leveren aan het onderwijs en “iets met het onderwijs” willen doen. Van een gastcollege tot aan een carrièreswitch. Als grootste lerarenopleider én met al onze expertise in diverse sectoren, hebben we afgelopen jaar besloten om deze groep professionals beter wegwijs te maken in de veelheid aan routes naar leraarschap. We willen hen actief ondersteunen bij de oriëntatie naar een opleiding en baan in het onderwijs. Hiervoor zijn we gestart met studieadvies gesprekken door een studieadviseur.

In deze workshop nemen we je mee in de diversiteit van vragen van potentials, hoe hun reis verloopt en wat onze learnings zijn geweest.

Door: Kara Vloet , Janneke Gielisse - van Gastel en Jeroen Vreugdenhil (Fontys Pro Educatie)

5. Flexibilisering

Wat betekent studiesucces binnen de kaders van flexibel onderwijs zoals Fontys Pro Economie (FPE) dat heeft ingezet? Studenten uit acht verschillende croho’s zitten bij elkaar in bijeenkomsten en werken vanuit hun eigen werkcontext aan opleidingsspecifieke leeruitkomsten. Wat zijn de kritische succesfactoren op niveau van programmering van onderwijs, bijpassende didactiek en leeruitkomsten om voor deze doelgroep studiesucces te bevorderen? En met een blik naar de toekomst: we willen een ‘open shop’ creëren waar professionals ook delen van onderwijsaanbod afnemen (geen gehele Ad of Bachelor). Wat betekent studiesucces dan?

Door: Majel Ruyters (Hogeschool Communicatie) en Lynn van Wijk (Hogeschool Management, Economie en Recht)

6. Authentiek leren in het AD-Engineering programma – hoe gaat dat?

Authentiek leren – “..in een rijke en realistische context als student de kans krijgen de eigen leerweg vorm te geven”.

Het AD-Engineering programma van Fontys in Venlo streeft ernaar dat haar studenten nieuwe kennis en inzichten direct kunnen toepassen in hun eigen werkpraktijk.

We hopen dat op deze manier student én werkgever direct merkbaar voordeel van deze opleiding hebben. Dit vergt een goede en open samenwerking tussen de drie partijen die deze uitdaging aangaan: school, student en bedrijf (werkgever). Om dit optimaal te kunnen doen, heb je inzicht in elkaars ‘wereld’ en dagelijkse realiteit nodig.

In deze workshop willen we graag ervaringen uitwisselen. Daarnaast gaan we samen met de deelnemers in een actieve werkvorm op zoek naar de belangen en verwachtingen van deze drie partijen tegen de achtergrond van ‘authentiek leren’.

Door: Frederik Hoolhorst, Marjolein Oudakker en Ralph Peters (Hogeschool Techniek & Logistiek, AD Engineering)