Online proefstuderen

Een sneak preview van een studieweek

OpleidingFontysbreed
ThemaLoopbaanketen- studiekeuze- digitalisering
Soort Reflectie-instrument, project based
DoelgroepStudiekiezers, aankomende student
ContactpersoonCindy Deetman

Aan succesvol studeren gaat een succesvolle studiekeuze vooraf, dat weer vraagt om een succesvol studiekeuzeproces. In een reeks onderzoeken van Kuijpers en Meijers (2011) onderstrepen zij het belang van het ontwikkelen van loopbaancompetenties. Een student ontwikkelt deze in een leersituatie aan drie kenmerken voldoet:

1. Het leren moet praktijk-gestuurd.
2. Dialogisch zijn en er moeten keuzemogelijkheden zijn.
3. Het opdoen van ervaringen en daarover in dialoog gaan leidt tot diepte-oriëntatie.

Ondanks de waarde die studenten hechten aan het opdoen van ervaringen, maakt slechts de helft van de studenten er gebruik tijdens het studiekeuzeproces (Markteffect, 2016).

Een manier om studenten tijdens het studiekeuzeproces (tijd- en plaatsonafhankelijk) de mogelijkheid te bieden om aan diepteoriëntatie te doen, is online proefstuderen. Zo kunnen studenten niet alleen de relevante kenmerken van een studie tot zich te nemen, maar ook ervaring op doen met taken/activiteiten die de student tijdens de vervolgstudie zal moeten uitvoeren. Het voordeel van deze manier van oriënteren is dat studenten komen van zelfreflectie tot zelfselectie (Meijer & Niessen, 2015; Niessen, 2016).

Belangrijkste randvoorwaarden

De tijd nemen met docenten en studenten samen vast te stellen welke ervaringen/reflecties er echt toe doen bij de opleiding. De tijd nemen om deze ervaringen te vertalen naar items in de agenda.

Werkend principe

Gepersonaliseerd leren (tijd- en plaatsonafhankelijk aan diepte-oriëntatie doen).

Stimuleren zelfregulerend vermogen van de student (van zelfsreflectie naar zelfrelectie).

Ervaringsgericht.

Mogelijkheid tot contact met student.

Doel en doelgroep

Dit project geeft potentials de mogelijkheid om tijd- en plaatsonafhankelijk aan diepte-oriëntatie te doen door middel van online proefstuderen.

Bronnen

Kuijpers, M., & Meijers, F. (2011). Learning for now or later? Career competencies among students in higher vocational education in the Netherlands. Studies in Higher Education, 37(4), 449-467.

Markteffect (2016). Onderzoek Fontys naar oriëntatiegedrag van niet-oriënteerders.