Heb je vragen over iScreen Talentscan? Mail Bianca Peersman, Irene Belmon of Nadine van der Hart via:

iScreen Talentscan
De iScreen Talentscan is een online talenttool voor studenten om hun eigen talenten, drijfveren, voorkeursrollen en voorkeuren in communicatie beter te leren kennen. Dit biedt niet alleen de student inzicht in zichzelf maar helpt tevens de onderwijsprofessional om de student optimaal te begeleiden en ondersteunen in zijn of haar talentontwikkeling.
“Talenten worden helder in kaart gebracht en ze beantwoorden vragen als: wie ben ik, wat drijft mij, welke obstakels ervaar ik en hoe communiceer ik met anderen.’ Dit biedt niet alleen de student inzicht in zichzelf, maar helpt tevens de onderwijsprofessional om de student optimaal te begeleiden en ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.”
iScreen Talentscan in Talentgericht Onderwijs
Binnen Talentgericht onderwijs (TGO) wil Fontys studenten de kans geven om hun eigen talenten te ontdekken, te benutten en te ontwikkelen. Een talentscan is een goed hulpmiddel gebleken om studenten sneller en diepgaander inzicht te geven in hun talenten, kwaliteiten, wijze van communicatie. Hierdoor wordt het zelf reflecterend vermogen van studenten gestimuleerd. Fontys heeft gekozen voor een instrument dat laagdrempelig te gebruiken is, direct inzicht geeft d.m.v. een verklarende rapportage en dat aanleiding geeft voor een coach om het goede gesprek met de student aan te gaan.
De iScreen Talentscan bestaat uit de vragenlijsten Communicatiestijl en Karakterprofiel (invullen duurt in totaal ca. 15 minuten).
Goed om te weten: de Talentscan kan naast studentontwikkeling ook ingezet worden bij teamontwikkeling.

Communicatiestijl
De Communicatiestijl vragenlijst geeft inzicht in de voorkeur waarop iemand communiceert met anderen. Het laat zien hoe iemand zich opstelt in een gesprek (meer luisterend/afwachtend of juist meer sturend) en waar diegene bij voorkeur over praat (meer gericht op de relatie of op de inhoud). Met die twee dimensies komen we tot vier communicatiestijlen die allemaal binnen een persoon, in meer of mindere mate, aanwezig zijn. De grafische weergave geeft helder weer voor welke communicatiestijl(en) de student de meeste voorkeur heeft en hij/zij gemakkelijker laat zien.
Karakterprofiel
De Karakterprofiel vragenlijst brengt drijfveren in kaart: wat zijn iemands waarden en voorkeursrollen? Het meet de dimensies focus (heb je aandacht voor de interne omgeving versus de externe omgeving?) en stabiliteit (heb je behoefte aan flexibiliteit of beheersing?). Met de twee dimensies komen we tot vier kwadranten Binnen de vier kwadranten maken we onderscheid in twee drijfveren of gedragsstijlen.

Over de training
Wanneer je als onderwijsprofessional aan de slag wilt met de iScreen Talentscan volg je eerst de licentietraining, aangeboden door iScreen.
- Je krijgt inzicht in de modellen en de betekenis van de resultaten op Communicatiestijl en Karakterprofiel. Daarnaast leer je hoe je deze in de praktijk kunt inzetten.
- Je gaat tijdens de training vooral praktisch aan de slag en leert scans te interpreteren.
- Je krijgt uitleg over het testsysteem, dat je straks later zelf kunt gebruiken als je scans bij je studenten gaat afnemen.
Data en aanmelden
Een training duurt 1 volle dag. Daarna zijn er (optioneel) online Q&A bijeenkomsten van een uur waarbij we casuïstiek bespreken.
Voor de meest actuele informatie over les data ga je naar de website van iScreen/Fontys.
Belangrijk om te weten:
- Inschrijving voor de training sluit 2 weken voor aanvang van de trainingsdag.
- De training gaat door bij minimaal 6 deelnemers, als dit aantal niet gehaald is, wordt dit na sluiting van inschrijving bekendgemaakt.
- Meld je aan via: info@iscreen.nl. Geef bij je aanmelding aan: aantal personen (naam + e-mailadres), het instituut en voor welke datum jij je wil aanmelden.
- Als voorbereiding op de training dien je een e-learning module te doorlopen (deze duurt ca. 2 uur). Daarnaast ontvang je een uitnodiging om je eigen Talentscan te maken.
- Kosten licentietraining: € 395,- per persoon excl. Btw.