Sprint naar content

De Wever | Mei 2020

Binnen De Wever, revalidatiecentrum Damast op afdeling Spinnewiel is de leermethodiek ‘schaduwen’ als onderzoeksmethode per november 2019 ingezet. Studenten zijn cliënten tijdens een aantal dagdelen als een schaduw gevolgd, om uiteindelijk de autonomie van cliënten te kunnen bevorderen.

Alvorens het schaduwen werd ingezet is er een literatuurstudie gedaan naar het begrip autonomie om het onderzoek goed van start te kunnen laten gaan. Zo wist immers iedereen wat het begrip betekend en waar de onderzoekers naar opzoek moesten tijdens het ‘’schaduwen’’.

Via een niet-participerende observatietechniek schrijf je op wat je ziet en hoort in tijden van interactie tussen de cliënt en één of meerdere zorgverleners, waarbij je vanuit het perspectief van de cliënt de situatie bekijkt. Je bent als onderzoeker letterlijk een ‘schaduw’. Dit is vervolgens uitgewerkt in transcripten, die zijn gecodeerd en daarna gethematiseerd en geanalyseerd door de onderzoeksgroep.

Uit deze analyse zijn verschillende resultaten gerold, welke zijn besproken door studenten met het team. Daarbij is de vraag gesteld: ‘’Welke interventies kunnen er ingezet worden om de autonomie van de cliënt (meer) te kunnen vergroten?’’ Vervolgens hebben we met één van de genoemde interventies een nieuwe hoofdvraag geformuleerd. De bedoeling was dat deze interventie ingezet en geëvalueerd zou worden om te kijken wat voor effect dit had op de bevordering van autonomie bij de cliënten. Echter, brak toen de coronacrisis uit, waardoor het onderzoek 180 graden moest omdraaien.

Als onderzoeks- en projectgroep zijn we opzoek gegaan naar een nieuw onderwerp  betrekkend op autonomie. We kwamen op ‘’de verwerking’’ bij de cliënt tijdens deze vreemde en heftige periode, waar de interventie ‘levensverhalen’ goed bij aansluit; even het virus vergeten en de cliënt zijn/haar verhaal laten doen, zodat de cliënt in zijn kracht en autonomie komt om te herstellen.

Er is een nieuwe hoofdvraag met betrekking tot deze interventie geformuleerd en op dit moment zijn we bezig met het zoeken naar literatuur en het werven van cliënten. Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

De onderzoeksgroep van afdeling Spinnewiel

Geschreven door: Rachel van de Oetelaar (Fontys PL4 student)