Sprint naar content

Update vanuit de projectleider | Juni 2020

We zijn ruim een jaar ‘onderweg’ met het project ‘Autonomie in samenspraak’. Het project heeft als doel om cliënten te ondersteunen in hun autonomie. We doen dit door op de werkplek het interprofessionele samenwerken en leren te bevorderen. Tijd voor een korte update over de tussentijdse resultaten.

Ondersteunen van cliënten in hun autonomie

In het eerste jaar van het project zijn prototypen ontwikkeld van de leermethodieken spiegelgesprekken, shadowing en verhalenworkshop. Deze methodieken werden uitgeprobeerd binnen de zorginnovatiecentra (ZIC) van Thebe, Vitalis en De Wever. Dit om te achterhalen hoe cliënten autonomie ervaren. In eerdere nieuwsberichten is hierover meer te lezen.

De informatie die via de methodieken verzameld werd, is of wordt binnen ieder ZIC besproken met het interprofessionele team en waar mogelijk cliënten. Op creatieve wijzen worden inzichten en ervaringen gedeeld. Vervolgens bepalen betrokkenen wat zij willen verbeteren in het ondersteunen van cliënten in hun autonomie.

De coronacrisis leidt tot uitdagingen in deze terugkoppeling en/of hoe verbeteracties vorm te geven en te implementeren. Soms passen we eerdere plannen aan. Bijvoorbeeld wordt beeldbellen nu ingezet om naasten meer te betrekken in het ondersteunen van cliënten in hun autonomie. Of wordt het thema onder de aandacht gehouden via een ‘autonomie challenge’, waarbij professionals uitgenodigd worden via kleine ‘opdrachten’ om verhalen bij cliënten op te halen en te delen.

Interprofessioneel samenwerken en leren

Om te onderzoeken wat professionals (in opleiding) leren van het actieonderzoeksproject vond bij aanvang van het project een 0-meting plaats. Zo brengen we in kaart in hoeverre de teams ervaren dat zij samen leren. Bij afronding van het project meten we dit opnieuw.

Ook worden er binnen ieder ZIC regelmatig focusgroepen gehouden. Dit om te evalueren of en hoe leermethodieken bijdragen aan het interprofessioneel leren en de autonomie van cliënten. Uit de eerste focusgroepen blijkt dat het echt luisteren en kijken naar de cliënt belangrijk is. En dat de dialoog aangaan over observaties leidt tot het zien van nieuwe perspectieven op situaties.

Professionals (in opleiding) zeggen:

  • meer bewust te zijn van hoe cliënten autonomie ervaren
  • te beseffen dat autonomie (vooral) in ‘kleine, alledaagse’ dingen zit
  • beter te begrijpen hoe het eigen handelen de cliënt ondersteunt dan wel beperkt in diens autonomie
  • nieuwe (ethische) vraagstukken te ervaren over hoe cliënten te ondersteunen
  • dat interprofessioneel samenwerken nodig is om cliënten te ondersteunen in hun autonomie

Op basis van de eerste ervaringen zijn de leermethodieken aangepast.

Vervolg

Waar mogelijk worden verbeteracties (in aangepaste vorm) ingezet binnen de ZIC om de autonomie van cliënten te vergroten. Er zijn prototypen van actieve en snelle reflectiewerkvormen ontwikkeld die, waar de situatie het toelaat, uitgeprobeerd worden. Dit geeft de teams inzicht over het effect van hun verbeteracties en handelen.

Ook hopen we dat we op korte termijn een netwerkbijeenkomst kunnen organiseren. We willen elkaar vanuit alle deelnemende organisaties ontmoeten om onze ervaringen te delen en van elkaar te leren.


Geschreven door: Miranda Snoeren, projectleider 'Autonomie in Samenspraak'.