Academy Studiesucces 10 december 2021

Presentatie Jolien Dopmeijer

Op 10 december deelde Jolien Dopmeijer haar inzichten met betrekking tot de Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik Studenten hoger onderwijs en gingen we met elkaar in dialoog.

Jolien Dopmeijer, docent en onderzoeker bij Hogeschool Windesheim en het Trimos-instituut, gaf naast een uitleg over factoren die welbevinden beïnvloeden, psychische klachten, preventie, de relatie tussen welzijn en middelengebruik ook een oplossingsrichting m.b.t. welzijnsproblematiek bij studenten – namelijk a sense of belonging. Het vinden van je identiteit en het verbinding maken met anderen is het belangrijkste waar studenten in deze levensfase mee bezig zijn. Als docent kun je hier positief aan bijdragen door bijvoorbeeld een rolmodel te zijn en door persoonlijke aandacht.

1. Inclusie

Twee studenten van Sociale Studies delen hun ervaringen vanuit hun betrokkenheid bij het Start Together project. Een verbindingsfestival voor eerstejaarsstudenten om kansengelijkheid en inclusie in het hoger onderwijs te bevorderen. Daarnaast gaan we op interactieve wijze in op de werkende principes van dat project op studentenwelzijn.

Gespreksleider: Patty de Laat (Fontys Sociale Studies) i.s.m. student Thybeau Rijke

Benieuwd geworden naar Start Together? Bekijk de aftermovie:

2. Stress

Iedereen gaat op een andere manier om met stress. Hoe wordt er binnen jouw opleiding aandacht gegeven aan het leren omgaan met stress of andere levensvaardigheden? Hoe ga je er als docent/studentcoach mee om? Hoe signaleer je stress op afstand bij je studenten? En hoe verwijs je vervolgens door? Wat doe je zelf en waar heb je nog behoefte aan?

Gespreksleiders: Martijn van Dijk (Fontys Pedagogische Hogeschool; welzijnscoach) en Bianca Peersman (dienst Onderwijs & Onderzoek; trainer Mindfulness based stress reduction training).

3. Contact

Leren vraagt om verbinding met elkaar. Wat als live contact (deels) wegvalt? De afgelopen tijd is er veel ervaring opgedaan in contact houden met je studenten en collega’s op afstand. Wat heeft daarin gewerkt? En wat ook niet? Wat is de moeite waard om te behouden? Wat is de behoefte van studenten hier in? We gaan er graag over met je in gesprek.

Gespreksleider: Myran Janssen (Juridische Hogeschool) i.s.m. studenten Pien Mulder, Cyril Verveer en Milan Boot.

4. Motivatie

Een dipje of gewoon het totale gebrek aan motivatie om vanuit huis aan de slag te gaan met je studie kwam/komt veel voor bij studenten. Op de Sporthogeschool organiseerden we bijeenkomsten om studenten weer gemotiveerd te krijgen. Hier vertellen we graag meer over. Tegelijkertijd zijn we ook nieuwsgierig hoe jullie de studenten (op afstand) weer gemotiveerd krijgen.

Gespreksleider: Bart Neutkens (Fontys Sporthogeschool).

5. Gezondheid

Het is bekend dat een gezonde leefstijl een positief invloed heeft op algehele welzijn van de mens. Op welke manier was hier binnen Fontys aandacht voor in de afgelopen periode? Waar hadden jullie studenten behoefte aan? Hoe heb je hier als opleiding op ingespeeld? En waar ligt de grens? In deze kennisdelingssessie bespreken we deze vragen.

Gespreksleider: Marjolein Janssen (Fontys Vitaal).