Sprint naar content

Academy Studiesucces 30 september 2022

"Je leert niet voor school, maar voor het leven."

Op vrijdag 30 september 2022 vond van 9:00 tot 13:00 de eerste Fontys Academy Studiesucces van het nieuwe studiejaar plaats. Deze Academy staat in het teken van persoonsvorming in het onderwijs en komt tot stand in samenwerking met de Fontys expertgroep Bildung. Locatie is het Explorelab in gebouw TF (Dominee Theodor Fliednerstraat 2, 5631 BN Eindhoven). 

Iris Andriessen (PhD) pleit ervoor dat we meer moeite moeten doen om tot een inclusieve en duurzame samenleving te komen. We moeten jeugdigen begeleiden en stimuleren in hoe zij zelf de wereld waar zij in leven mee vorm kunnen geven. Dit sluit mooi aan bij de beweging die we binnen Fontys en onze onderwijspartners zien om studenten meer te leren dan alleen de kennisbasis van het beroep. Het gaat in essentie om ‘begeleide zelfvorming’, het stimuleren van de brede ontwikkeling van studenten om vanuit deze zelfvorming de maatschappij mee vorm te geven.   

Spreker: Iris Andriessen (PhD) is onlangs geïnstalleerd als lector Diversiteit en (Ortho-)pedagogisch handelen bij Fontys Pedagogiek.

Locatie: Explorelab TF

Als burger word je niet enkel gevormd door de opleiding die je volgt. In de (fysieke) leefomgeving van de student zijn er nog veel meer wezenlijke ontmoetingen. Denk aan de wijk waar de student woont, de publieke ruimtes die de student bezoekt of andere plekken in de wijk waar ‘de ander’ ontmoet wordt. In deze workshop kijken we vooral naar de kansen die er liggen om je als persoon te vormen binnen die fysieke omgeving van je wijk. Deze vorming zal door diverse ontwikkelingen in de maatschappij (decentralisaties, zelfredzaamheid en participatie) belangrijker worden in de komende jaren. De vele actieve burgers in de wijken spelen daar, samen met de zogeheten verbinders, een belangrijke rol in.

Gespreksleiders: Iris Middendorp (Fontys Sociale Studies) houdt zich als docent bezig met Community Development, Antropologie en Burgerschap. Daarnaast doet ze onderzoek bij het lectoraat Sociale Veerkracht en is ze lid van de expertgroep Bildung.

Janneke Lopata-van den Nouweland is verbinder binnen het project Buurt in Bloei van WIJEindhoven en werkt al jaren in de Eindhovense wijken.

Locatie: lokaal 1112 (TF)

In een snel veranderende wereld worden steeds andere eisen aan toekomstige medewerkers en leerlingen gesteld. Leerlingen moeten kunnen samenwerken, presenteren, creatief zijn, problemen oplossen etc.

De missie van de Class of Entrepreneurship is om leerlingen futureproof te maken. Leerlingen moeten voldoende vaardigheden hebben om flexibel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden in studie en werk.

Om dit te bereiken heeft de Class of Entrepreneurship twee leertrajecten ontwikkeld. Bij het leertraject Skill-based learning, staat persoonlijke ontwikkeling centraal. Zeven prikkelende masterclasses sporen de leerlingen aan te groeien in ondernemendheid en 21ste eeuwse vaardigheden. In het vervolgtraject, Challenge-based learning, passen de leerlingen de geleerde vaardigheden toe bij het ontwikkelen van een startup.

In deze workshop gaan we samen met (oud)-deelnemers van de Class of Entrepreneurship in gesprek.

Gespreksleider: Jules Perry is docent economie op het Eckartcollege in Eindhoven én organisator van de Class of Entrepreneurship.

Locatie: lokaal 1113 (TF)

Acceptatie en Commitment Training (ACT) biedt een wetenschappelijk onderbouwd en effectief bewezen kader om de mentale levensvaardigheden (en daarmee het welzijn) te vergroten. ACT draagt bij aan de veerkrachtigheid en psychologische flexibiliteit. In deze workshop laten we je ACT binnen het onderwijs ervaren en lichten we enkele praktijkvoorbeelden toe.

Het leven van de student wordt gekenmerkt door ontwikkelingen op vele gebieden. Naast ontwikkelingstaken zoals: het los komen van ouders, het aangaan van relaties en de vorming van identiteit brengt het studeren zelf ook allerlei uitdagingen mee. Het is een turbulente tijd waarin het onderwijs een ondersteunende rol kan spelen.

Fontys ambieert dat ´studenten een betekenisvolle maatschappelijke bijdrage gaan leveren´ (Fontys for Society 2021-2025). Hiervoor zijn naast kennis en vaardigheden m.b.t. het beroep ook bredere kennis en vaardigheden nodig, zoals weten wat er speelt binnen de maatschappij vanuit verschillende brillen, weten hoe jij je verhoudt tot anderen en maatschappelijke kwesties en met de ander kunnen omgaan. Dit vraagt kennis over jezelf en mentale gezondheidsvaardigheden om met die kennis een plezierig, betekenisvol en betrokken leven te kunnen leiden. De mate waarin een student dit laatste kan zegt wat over de mate van welzijn/welbevinden van de student. Het eigen welzijn heeft invloed op het welbevinden van anderen waarmee je je werkt (Steeman & Klomp, 2020). Dopmeijer (2021) ziet welzijn als het startpunt van leren en beveelt een integrale aanpak aan waarbij mentale gezondheidsvaardigheden een onderdeel zijn.

Gespreksleiders: Aafke Baars-Seebregts en Marleen de Vries (Fontys Pedagogiek).

Locatie: lokaal 1114 (TF)

Hoe zorg je ervoor dat een student klaar is voor de 'echte wereld'? Bij Commerciële Economie in Tilburg geloven we dat de kracht zit in het opdoen van praktijkervaring in combinatie met zelfkennis.

We hebben een opleiding ontwikkeld op basis van het vertrouwen dat de student zichzelf wil ontwikkelen. Wij bieden een hybride leeromgeving waarin deze ontwikkeling veilig kan plaatsvinden; waar fouten worden gemaakt waar we samen van leren, waar samengewerkt wordt, waar elke student zichzelf leert kennen en bewust zijn eigen weg leert kiezen. Hoe we dat doen? Door bijvoorbeeld:

  • Vanaf het eerste jaar de studenten direct aan de slag te laten gaan in het werkveld. Geen cases, maar echte, zelf geworven opdrachten bij echte opdrachtgevers;
    • Studenten zelf het bewijs voor hun leerdoelen te laten verzamelen in hun portfolio (bijv. feedback van opdrachtgever);
  • Te focussen op het proces, de inhoud volgt.

In deze workshop gaan we in gesprek over de rol van praktijkervaring en zelfkennis om tot ontplooiing te komen.

Gespreksleiders: Karen Schreurs (voorheen coach bij Fontys Commerciële Economie in Tilburg) is adviseur bij het programma Hybride leeromgevingen en onderzoeker autonomie ondersteuning bij het programma Studiesucces.

Danielle Quadakkers (Fontys Sporthogeschool) is lid van het programmateam Hybride leeromgevingen.

Wil je alvast meer weten? https://www.growflow.coach/ en Hybride leeromgevingen | Fontys

Locatie: lokaal 1115 (TF)

De wereld verandert continu, alles om ons heen is in beweging. Veel is daardoor onzeker. Hoe dan zorgen voor een inclusieve samenleving? De enige zekerheid of constante factor ben jezelf. Je neemt jezelf altijd mee. Maar wie ben jij eigenlijk? Welke rollen/identiteiten heb jij? En waar overlappen die elkaar? En wat is de identiteit van je omgeving/de organisatie waarvoor je werkt? In hoeverre passen die bij elkaar?

In deze interactieve sessie staan we stil bij je eigen identiteiten, in hoeverre je je thuis voelt bij je organisatie en hoe dat de manier waarop je spreekt, kijkt , lesgeeft vormgeeft. Kom in beweging door even stil te staan…

Gespreksleiders: Sharmila Angoelal & Ingrid Nouwens (beiden werkzaam binnen het domein Mens & Maatschappij) werken vanuit het programma Inclusieve Samenleving aan het bevorderen van de bewustwording van studenten en medewerkers ten aanzien van inclusie en diversiteit, om daarmee het professioneel inclusief handelen te versterken.

Locatie: lokaal 1116 (TF)

Sfeerafbeelding Fontys