Onderwijsontwikkeling

Nieuw aanbod

Coachen op autonomie

Gratis training voor docenten en coaches gericht op het vergroten van de autonomie bij jezelf en de student (TA).

meer weten?

Vast aanbod

BKO

De BasisKwalificatie Onderwijs is een bewijs van didactische bekwaamheid van docenten.

meer weten?

BKE

Met de BasisKwalificatie Examinering weet je alles over toetsing en beoordelen.

meer weten?

Coachen voor leerprocessen

Voor medewerkers die willen professionaliseren in het coachen van studenten in groepen.

meer weten?

Maatwerk in didactiek

Maatwerktraject voor de individuele docent die veel lessen geeft en zijn eigen lespraktijk wil optimaliseren.

meer weten?

Coaching Traject voor Cultuur Responsief Onderwijs

De focus van het coaching traject voor Cultuur Responsief Onderwijs ligt op het ontwikkelen van cultuur responsieve lesmaterialen en les strategieën voor je eigen onderwijscontext.

meer weten?

Korte docentencursus

Deze cursus levert een bijdrage aan het vergroten van kennis en vaardigheden van de beginnende HBO-docent.

meer weten?

Interculturally competent and confident teaching and coaching

Praktische handvatten om interculturele competenties te vergroten in een coachingsssitatie met studenten van een andere cultuur.

meer weten?

Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid

Deze opleiding is een vorm van docentprofessionalisering.

meer weten?

Netwerken

Binnen de netwerken worden kennis, initiatieven en projecten met elkaar gedeeld.

meer weten?

  • Coachen op autonomie aan de hand van de Transactionele Analyse (TA)

    Vanuit programma Studiesucces wordt er komend jaar een gratis training aangeboden voor docenten en coaches gericht op het vergroten van de autonomie bij jezelf en de student. Deze training draagt bij aan het ontwikkelen en verbeteren van jouw communicatie- en coachingsvaardigheden op dit vlak en maakt hierbij gebruik van concepten uit de Transactionele Analyse (TA). Tijdens de trainingen wordt enerzijds ingezet op het vergaren van meer kennis over de TA en anderzijds het ervaren van de TA aan de hand van eigen ingebrachte casuïstiek.

    De Transactionele Analyse leent zich bij uitstek voor het onderwijs, omdat het doel is om autonomie te ontwikkelen bij mensen van alle leeftijden. Deze theorie over persoonlijkheid, communicatie en verandering biedt krachtige modellen om de eigen autonomie en verantwoordelijkheid van mensen (verder) te ontwikkelen. TA sluit daarmee goed aan bij de rol van docenten waarbij ze coachend inzetten op het vergroten van eigenaarschap en autonomie van studenten. TA biedt de taal om daarover te praten, dit te beschrijven, te begrijpen, te doorgronden en waar wenselijk te veranderen.

    Sfeerafbeelding Fontys

    .Meld je aan bij Imke van Wanrooij

    Over de training

    • Zes bijeenkomsten op jaarbasis: start in lesweek 2 van periode 2 met een hele dag (van 9:00-17:00), de overige bijeenkomsten vinden plaats op donderdagochtend van 9:00-12:00 in lesweek 2 en 7;
    • De training wordt gegeven door Henriëtte Janssen-Verschuuren (FHKE) en Imke van Wanrooij (FHP);
    • Locatie is in Eindhoven (lokaal volgt nog);
    • In studiejaar 2022/2023 is deze training nog een pilot en daarmee is deelname gratis;
    • Maximaal 15 deelnemers;
    • Aangeraden literatuur: Brand, van den A. (2019). Nederland, Uitgeest: Centrum Pedagogisch Contact.

    Data bijeenkomsten

    1. Donderdag 24 november 2022 (hele dag): 9:00-17:00

    2. Donderdagochtend 12 januari 2023: 9:00-12:00

    3. Donderdagochtend 16 februari 2023: 9:00-12:00

    4. Donderdagochtend 30 maart 2023: 9:00-12:00

    5. Donderdagochtend 11 mei 2023: 9:00-12:00

    6. Donderdagochtend 15 juni 2023: 9:00-12:00

    Leeropbrengsten

    1. We stemmen verwachtingen en behoeftes op elkaar af en je gaat aan de slag met het opstellen van je eigen leercontract (aan de hand van het TA-concept contractering).

    Je leert je eigen rol in communicatie en coaching begrijpen door kennis van en oefenen met de egotoestanden.

    2. Je krijgt zicht op het TA-concept transacties en wat dat betekent voor jouw communicatie- en coachingsvaardigheden.

    3. Je gaat aan de slag met jouw vensters op de wereld: op welke wijze zie je jezelf en de ander, zijn jullie beiden oké?

    4. Door kennis van de verschillende soorten strooks, leer je de ander erkenning te geven.

    5. Je onderzoekt je biografisch perspectief en krijgt zicht op je eigen script: volgens welke patronen leef je en wat betekent dat voor je communicatie- en coachingsvaardigheden?

    6. Je blikt terug op het eigen leercontract en we gaan na welke open eindjes en/of behoeftes er nog liggen.