Startthermometer - verdiepende informatie
Het werkende principe
• Reflectie
• Ervaringsgericht
• Mogelijkheden tot gebruik in coaching
Randvoorwaarden
Een actieve rol vanuit de studentcoach in het aansporen van hun studenten tot het invullen van de Startthermometer en het gebruiken van de resultaten in de begeleiding.
Opbrengsten
• Een reflectiemoment voor eerstejaars studenten na de poort
• Mogelijkheden voor studentcoaches om zicht te krijgen op de studenten die de aandacht het hardst nodig hebben
• Interessante managementinformatie waar instituten zelf mee aan de slag kunnen
Bronnen
Beyers, W., & Goossens, L. (2002). Concurrent and predictive validity of the Student Adaptation to College Questionnaire in a sample of European freshman students. Educational and Psychological Measurement, 62(3), 527-538.
Credé, M., & Niehorster, S. (2012). Adjustment to college as measured by the student adaptation to college questionnaire: A quantitative review of its structure and relationships with correlates and consequences. Educational Psychology Review, 24(1), 133-165.
Meens, E.E.M., Bakx, A.W.E.A., and Denissen, J.J.A. (submitted). The association between students’ academic need satisfaction and their motivation: the longitudinal change and stability of motivational profiles during a transition.
Meens, E.E.M., & Bakx, A.W.E.A. (2019). Student teachers’ motives for participating in the teacher training program: a qualitative comparison between continuing students and switch students. European Journal of Teacher Education, 1-25.