iFontys

innovatienetwerk iFontys - Veranderen vanuit de bedoeling

Medewerkers van verschillende instituten van Fontys Hogescholen nemen (toekomstige) onderwijs- en innovatievraagstukken als uitgangspunt en bedenken concepten en oplossingsrichtingen.

Wij zoeken de verbinding op, het menselijke contact en vanuit de werkelijk situatie, kijken we samen wat we kunnen veranderen vanuit de bedoeling. Deze toetsen we in de praktijk en indien ze hun waarde bewijzen, werken we ze verder uit.

iFontys update

29 oktober 2020

Annemarie van den Broek is deelnemer landelijk versnellingsteam ‘Faciliteren en professionaliseren van docenten’

Volgens Annemarie is versnelling in onderwijsinnovatie heel hard nodig, omdat ze merkt dat het ‘opleiden binnen het huidige systeem studenten onvoldoende voorbereidt op het werken en leven van deze tijd. Er is transformatie in het systeem nodig en de veranderende rol van de docent is daarin een cruciale factor, waar volgens Annemarie de komende jaren veel in moet worden geïnvesteerd. Lees de blog op Fontys Blogt of luister naar de blog op Spotify

1 oktober 2020

Van voorwaarde naar waarde

Tijdens je studie moet je steeds je waarde bewijzen, je kwalificeren,  voordat je die kan afsluiten met een diploma. Je bent nog niet af, niet compleet, voldoet nog niet aan de standaard. Een diploma is hiermee een zeer voorwaardelijk papiertje. Toch is er veel discussie over de waarde van het papiertje en de half-waarde tijd in de opgedane “kennis”, laat staan wat er gebeurt met de waarde van een diploma als er een switch gemaakt wordt naar een ander vakgebied. Lees de Blog op Fontys Blogt

29 mei 2020

De jungle van termen in onderwijsland

Alweer negen jaar geleden begon ik bij Fontys, gestart als een zogenaamde zij-instromer, een docent die praktijk naar het onderwijs haalt, zoals velen die starten bij Fontys. Sinds die tijd heb ik veel over onderwijs geleerd en kan wel zeggen dat het van simpel naar complex is gegaan. lees het artikel

21 april 2020

Fietbekken: docent doe een stapje terug

Vraag een gemiddelde Fontys-docent waar de werkdruk ligt en hij antwoordt: ik moet zo veel nakijken. Of zou een geschiktere formulering zijn: ik wil zoveel nakijken? Want doen we ons dit zelf niet aan? Kunnen we de student niet zélf verantwoordelijk maken voor de feedback, waardoor wij tijd krijgen voor andere dingen? lees het artikel

3 april 2020

Valsspelen? Schrap de kennistoets!

Is dit een plek om het over het nieuwe album van Jack Poels (Rowwen Hèze) te hebben? Staan we stil bij die prachtige mijmeringen op die muziekdrager, die de Noord-Limburger met ons deelt, in en rond zijn huis? lees het artikel

31 maart 2020

SEAL online

Terwijl één Fontysdocent worstelt met zijn college in MS teams en uiteindelijk maar afhaakt, zit een andere docent met drie van de zestien uitgenodigde studenten een monoloog af te steken. Vragen aan de deelnemers levert niks op. Hun microfoontjes blijven uit. lees het artikel