iFontys update

De jungle van termen in onderwijsland

Alweer negen jaar geleden begon ik bij Fontys, gestart als een zogenaamde zij-instromer, een docent die praktijk naar het onderwijs haalt, zoals velen die starten bij Fontys. Sinds die tijd heb ik veel over onderwijs geleerd en kan wel zeggen dat het van simpel naar complex is gegaan.

lees het artikel

Fietbekken: docent doe een stapje terug

21 april 2020 Vraag een gemiddelde Fontys-docent waar de werkdruk ligt en hij antwoordt: ik moet zo veel nakijken. Of zou een geschiktere formulering zijn: ik wil zoveel nakijken? Want doen we ons dit zelf niet aan? Kunnen we de student niet zélf verantwoordelijk maken voor de feedback, waardoor wij tijd krijgen voor andere dingen?

lees het artikel

Valsspelen? Schrap de kennistoets!

3 april 2020 Is dit een plek om het over het nieuwe album van Jack Poels (Rowwen Hèze) te hebben? Staan we stil bij die prachtige mijmeringen op die muziekdrager, die de Noord-Limburger met ons deelt, in en rond zijn huis? Indirect. Maar daarbij gaan we in de geest van Poels óók filosoferen over de zin en onzin van toetsing. En over BRON-headlines waar de minachting voor de student vanaf druipt.

lees het artikel

SEAL online

31 maart 2020 Terwijl één Fontysdocent worstelt met zijn college in MS teams en uiteindelijk maar afhaakt, zit een andere docent met drie van de zestien uigenodigde studenten een monoloog af te steken. Vragen aan de deelnemers levert niks op. Hun microfoontjes blijven uit.

lees het artikel

Fontys Innoversity

28 maart 2020 In de Fontys Focus 2020 is de ambitie uitgesproken om te komen tot toekomstbestendig onderwijs en ook in de Kaderbrief 2020 wordt gesproken over een strategische fontysbrede veranderopgave.

De vijf uitgangspunten voor leren, onderwijs in T.E.C.-Skills en de aandacht voor onze maatschappelijke opdracht en hybride leeromgevingen geven aanleiding om tot fundamentele verandering in ons onderwijsproces en mogelijk ook de bedrijfsprocessen te komen.

naar de Innoversity pagina

Didactische percelen

15 maart 2020 De afstemming tussen onderwijs en andere partijen is vaak lastig. Het gaat hierbij niet alleen om IT, maar denk ook aan huisvesting, communicatie en andere voorzieningen en tooling.
De afstemming wordt moeilijk gemaakt, doordat onderwijs als uniform gezien wordt.

download het document

Didactische praktijken afgezet tegen HILL

10 maart 2020 High Impact Learning (HILL) is een populair model (bouwstenen) voor het onderwijs binnen Fontys. Binnen Fontys zijn meerdere opleidingen geïnspireerd door HILL hun curriculum aan het herzien. HILL geeft als model de ruimte om eigen accenten te leggen. Kern van het model is zoeken naar een passend alignement. In het onderstaande overzicht hebben een aantal didactische uitwerkingen afgezet tegen de bouwstenen van HILL.

download het document