Boodschappen doen was nog nooit zó gemakkelijk

 
Sfeerafbeelding Fontys

Hoe zou jij je voelen als je alledaagse dingen, zoals de boodschappen doen, niet meer kan doen. Verdrietig? Beschaamd? Helaas is dat voor veel ouderen het geval. Want, hoe moet je in hemelsnaam je boodschappen doen als de supermarkt ver weg is, je niet goed ter been bent en niet elk moment van de dag hulp tot je beschikking hebt? Fontys FHICT-student Demi Mans bedacht daar een slimme oplossing voor.

Dat het voor veel ouderen een uitdaging is om boodschappen te doen, komt waarschijnlijk voor niemand als een verrassing. En daarom was het hoog tijd om dat te veranderen, dacht Demi Mans tijdens haar tijd bij Living Lab EGT. In het Living Lab kraakte ze een half jaar lang haar hersenen om tot een oplossing te komen. Hoe deze eruitziet? In de vorm van een gebruiksvriendelijke app!

Die app ziet er heel anders uit dan het huidige aanbod van online boodschappen doen. Een aantal supermarkten, waaronder Albert Heijn, bieden deze vorm van boodschappen doen wel al aan, maar dit blijkt voor veel senioren niet ideaal. Demi: “Er zitten behoorlijk wat obstakels aan dergelijke diensten. Bijvoorbeeld dat je minimaal voor 70 euro moet bestellen.” Daar zitten te senioren volgens Demi niet op te wachten. “De meesten maken gebruik van een maaltijdaanbod, maar houden de behoefte om ook wat andere, kleinere producten te kopen.” Denk hierbij aan een koffie of een pak lekkere koekjes. Daarnaast vinden veel senioren de online besteldiensten te ingewikkeld. En dat is niet zo gek, gezien de enorme veelheid aan keuzes en de verschillende wegen die naar de uiteindelijke bestelling leiden.

Demi ontwierp een app die wél geschikt was voor deze doelgroep. “Veel online platformen zijn namelijk gericht op jonge gezinnen”, vertelt ze. In tegenstelling tot de huidige platformen, worden de senioren hier stap voor stap door middel van vragen begeleid. “Dat verlaagt de kans op verwarring en verdwalen.” Daarnaast bedacht de pientere studente ook nog een oplossing voor het hoge minimale bestelbedrag. Alle bewoners kunnen wekelijks hun boodschappen via de app vaststellen. Eens per week bestelt een medewerker van het verzorgingstehuis alle boodschappen die de bewoners hebben toegevoegd. Samen met de andere bewoners komen ze veel gemakkelijker aan het gevraagde minimumbedrag.

Demi is erg blij met het eindresultaat. Net als de senioren die er gebruik van mogen maken. Want die hebben er natuurlijk nog het meest profijt bij.

Het originele artikel is gepubliceerd in ICT&Health, nr 4, 2016

Sinds februari 2015 zijn studenten actief in het Living Lab bij verpleeghuis Vonderhof van de Vitalis WoonZorgGroep te Eindhoven. In dit Living Lab, dat een samenwerkingsverband is tussen Vitalis, Fontys Hogescholen en diverse bedrijven, wordt gewerkt aan technologische en sociale innovatie. Bij het project van Demi waren betrokken: Joost van Hoof (Fontys EGT), Wilco Bosems (Fontys EGT) en Joris Graaumans (Fontys Hogeschool ICT) en Richard van Schaijk (Vitalis WoonZorgGroep).