Project

Retail and Consumer Behaviour

Al jaren komen Duitsers naar Nederland om koffie, medicijnen en blikjes te kopen. Andersom gaan veel Nederlanders ook naar Duitsland voor boodschappen, bijvoorbeeld voor drogisterijproducten. 

Wat houdt het project in?

Dit onderzoek richt zich enerzijds op de euregionale consument: de koopstromen die de grens over gaan. Let deze doelgroep bijvoorbeeld vooral op prijs, op verschillende producten aan de andere kant van de grens, op service die op een andere manier wordt ingevuld? Maken ze er een dagje uit van of gaan ze gericht naar één winkel voor bepaalde aankopen?

Anderzijds gaat het onderzoek over de manier waarop de grensretailers zich richten op hun klanten. Weten ze bijvoorbeeld of hun klanten met een boodschappenlijstje komen of eerder window shoppen? Welke data hebben ze over hun klant? En hoe richten ze hun marketing- en verkoopbeleid in? 

Projectdoelstelling

Harde data van bijvoorbeeld de Provincie Limburg en Gemeente Venlo worden gecombineerd tot een duidelijk overzicht waarin de koopstromen beschreven worden op bijvoorbeeld koopfrequentie of aangekochte productgroepen per bezoek. Verder worden grensretailers – retailers die hun klandizie voornamelijk vanuit de andere kant van de grens krijgen – geïnterviewd over marketing- en verkoopstrategieën. 

Periode

2019 - 2020

Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys


Partners

Sfeerafbeelding Fontys

Sfeerafbeelding Fontys


Contact

C.H.H. (Carla) Arts

Docentonderzoeker Cross-border Business Development