Grensoverschrijdend toerisme

Fontys Venlo en het Rijnland Instituut zijn op zoek naar jou! (m/w/x)

Duitsland is het populairste vakantieland onder de Nederlanders. Andersom is Nederland het populairste vakantieland onder de Duitsers. Niet alleen voor verblijfsrecreatie, maar ook voor dagrecreatie steken veel toeristen de Nederlandse-Duitse grens over. Daarmee draagt het grensoverschrijdend toerisme voor een groot deel bij aan de economie van de grensregio.

Een interessante onderzoeksopdracht

Heb jij interesse om praktijkgericht onderzoek te verrichten naar welke doelgroepen de grens over gaan voor dagtrips, horeca of retail? Aandacht zal uitgaan naar zowel de aanbod- als vraagzijde (consument), waarbij de focus ligt op toeristische hubs. Je gaat of in Emmen bij het Rijnland Instituut onderzoek doen naar het noordelijke deel van het Nederlands-Duitse grensgebied of in Venlo bij Fontys naar het zuidelijke deel van het Nederlands-Duitse grensgebied. De hoofdvraag die centraal staat, is:

“Welke doelgroepen spelen een rol in grensoverschrijdend dagtoerisme, horeca en retail in het Duits-Nederlandse grensgebied?”

Studeer je international marketing, international business, international fresh business management, European Studies, Leisure & Tourism of Commerciële Economie en heb je interesse om op het thema grensoverschrijdend toerisme onderzoek te doen? Stuur dan snel een motivatie en cv naar v.pijnenburg@fontys.nl (Fontys Venlo) of info@rijnlandinstituut.eu (Rijnland Instituut).  

Meedoen op de werkvloer

Het lectoraat Cross-Border Business Development en het Rijnland Instituut zijn grensoverschrijdende onderzoeks- en ontwikkelingsinstituten.

Fontys en het Rijnland Instituut geven je alle ruimte om proactief mee te denken en mee te werken. Je wordt actief op sleeptouw genomen om het team en de organisatie te leren kennen. Daarnaast brengt het werk bij Fontys Venlo je in contact met veel mooie bedrijven en businessclubs in de euregio, en bij het Rijnland Instituut krijg je de kans de verschillende kennisinstellingen en de daaraan verbonden partnerorganisaties in de euregio te leren kennen. Verder krijg je concrete taken toegewezen en daarmee ook eigen verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld op het gebied van eventmanagement en marketing. Daarnaast krijg je de ruimte die nodig is om aan je onderzoek te werken.

Naar wie zijn wij op zoek?

We zijn op zoek naar een proactieve student met sterke communicatieve vaardigheden. Bij voorkeur iemand die ook de Duitse taal machtig is. Een nieuwsgierig talent dat beschikt over creatieve vaardigheden en dat goed in teamverband kan werken.

Arbeidsvoorwaarden

Wij bieden een aantrekkelijke stageplek in een Nederlands-Duits team met een marktconforme stagevergoeding. Wij verheugen ons op je reactie, stuur ons deze voor 2 juli 2021.