Project

Grensoverschrijdende retail, horeca en (dag)toerisme in het Duits-Nederlandse grensgebied

Grensoverschrijdende retail, horeca en (dag)toerisme in het Duits-Nederlandse grensgebied 

Wat houdt het project in?

Limburg is sterk afhankelijk van consumenten uit de grensregio. Zo wordt in het centrum van Venlo bijvoorbeeld 70% van de omzet aan boodschappen door Duitse klanten uitgegeven. Er wordt ook veel recreatief gewinkeld. Deze winkeluitjes worden graag gecombineerd met andere activiteiten, een zogenaamd combinatiebezoek. Zowel Duitsers als Belgen combineren boodschappen doen of recreatief winkelen in Limburg fors met andere activiteiten, zoals de warenmarkt, horeca en een bezoek aan de supermarkt.

Projectdoelstelling

Het hoofdthema van dit project is het verbeteren van de aantrekkelijkheid van het Duits-Nederlandse grensgebied op gebied van retail, horeca en (dag)toerisme voor grensoverschrijdende doelgroepen. Verschillende niveaus worden meegenomen in een te ontwikkelen tool die zowel ondernemers als consumenten/bezoekers helpen. Zo kan er door ondernemers bijvoorbeeld gekeken worden hoe bedrijven en organisaties aan beide zijden van de grens verschillen, overeenkomen en/of beter kunnen samenwerken. Consumenten zullen de tool kunnen gebruiken om het meeste uit hun bezoek aan de andere kant van de grens te halen. 

Periode

2021-2023

Sfeerafbeelding Fontys


Partners

Sfeerafbeelding Fontys

Sfeerafbeelding Fontys


Contact

Foto van persoon

C.H.H. (Carla) Arts

Docentonderzoeker project Cross-border retail and tourism