Opleiding over de Duits-Nederlandse grens

Vacature: Onderzoeksproject opleiding over de Duits-Nederlandse grens

Interesseer jij je voor de samenwerking tussen Nederland en Duitsland? Voer je graag toegepast onderzoek in opdracht van regionale organisaties en instellingen? En ben jij die proactief en doe je graag mee op de werkvloer? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Nederland en Duitsland verbindt een nauwe relatie op vele gebieden, denk aan de handelsbetrekkingen, denk aan de samenwerking in de verschillende EU-regio’s en uiteindelijk aan jezelf: je studeert aan of net over de grens! En precies dat willen we meer doorgronden en met iemand die deze situatie zelf kent en beleeft.

In de eerste instantie gaat het om de stage-fase van Europaschool in Rheinberg, een tweetalige school Duits-Nederlands in Kreis Wesel, die één keer per jaar scholieren uit klas 12 voor max. twee weken op stage sturen. Met de focus op Nederlands en Nederland zou dat na mogelijkheid ook in de regio Venlo moeten gebeuren. Uit het verleden blijkt dat echter een groot obstakel te zijn en dus is de kennis over regio Limburg Noord vrij beperkt. Europaschool Rheinberg stelt echter heel groot belang in een samenwerking omdat ze hun scholieren graag de bedrijfswereld van “net over de grens” willen voorstellen. Dus, er bestaat behoefte aan verbetering en intensivering van de status quo.

Het onderzoeksproject voor een stagiair zou dan de situatie van Duitse en/of Nederlandse leerlingen bekijken nadat ze hun mbo hebben afgemaakt.

Een interessante stageopdracht

Heb jij interesse om praktijkgericht onderzoek te verrichten naar opleiding en naar grensoverschrijdende schoolcontacten in de euregio? Dan ben je bij het lectoraat ‘Cross-Border Business Development’ op de juiste plek. De voorlopige hoofdvraag die centraal staat in het onderzoek, is:

De situatie van Duitse en/of Nederlandse leerlingen bekijken nadat ze hun mbo hebben afgemaakt. De focus moet dan bij de volgende onderzoeksvragen komen te liggen:

  • Wie gaat over de grens om een opleiding te volgen en/of om er te studeren?
  • Waarom doen leerlingen dat en waarom juist niet?
  • Wat zijn de oorzaken voor deze beslissing? Is er voorlichting? Is er (uitdrukkelijk of niet) belangstelling bij de regionale zakenwereld in opleiding/stage van personeel vanuit het buurland?
  • Is er belangstelling in de verandering van de tegenwoordige situatie?
  • Wat kunnen de onderwijs instellingen aan de Nederlandse kant – met name FIBS/Lectoraat – hier bijdragen, zoals manieren van samenwerking, sturing, pilootprojecten etc.

Het onderzoeksproject moet vervolgens zoeken naar mogelijke partners, mogelijkheden om het te organiseren, kosten etc. om de opleidingssamenwerking te verduurzamen en te kijken wat het de Euregio aan toegevoegde waarde zou kunnen opleveren.

Meedoen op de werkvloer

Het lectoraat Cross-Border Business Development is een toegepast onderzoeks- en ontwikkelingsinstituut dat zich richt op zakendoen in het Nederlands-Duitse grensgebied. Onderzoek wordt altijd uitgevoerd in samenwerking met en in opdracht van het bedrijfsleven in de Nederlands-Duitse grensregio. Daarnaast werken binnen het lectoraat vanuit iedere Fontys International Business School bacheloropleiding docent onderzoekers aan grensoverschrijdende business vraagstukken.

Fontys als werkgever geeft je alle ruimte om proactief mee te denken en mee te werken. Je wordt actief betrokken bij het team en de organisatie. Gedurende jouw stage of afstudeeropdracht kom je bij Fontys Venlo je in contact met veel mooie bedrijven en businessclubs in de euregio. Je krijgt je concrete taken toegewezen en daarmee ook eigen verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld op het gebied van eventmanagement en marketing. Natuurlijk krijg je de ruimte die nodig is om aan je onderzoek te werken.

Naar wie zijn wij op zoek?

We zijn op zoek naar een student in de stagefase. Je vindt het leuk om onderzoek te doen in een internationaal team. Je hebt de ambitie om na jouw bachelor opleiding een master te doen en je wilt je daarom bekwamen in het doen van onderzoek. Je hebt affiniteit met grens-overstijgend werken in het Nederlands-Duitse grensgebied.

Je volgt nu een opleiding bij FIBS in het tweede jaar.

  • Je hebt bewezen affiniteit met doen van onderzoek
  • Je bent proactief
  • Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden
  • Je spreekt bij voorkeur Duits en Nederlands
  • Je bent nieuwsgierig en hebt een onderzoekende houding
  • Je bent creatief en kunt ook zelf aan de slag
  • Je bent resultaatgericht
  • Je hebt oog voor kwaliteit

Arbeidsvoorwaarden

Wij bieden een aantrekkelijke stageplek in een Nederlands-Duits team met een marktconforme stagevergoeding.

Solliciteren

Jouw sollicitatie stuur je voor 30 juni 2022 naar de contactpersoon en bestaat uit een cv, motivatiebrief en cijferlijst/voorbeeld van eerder werk.

Voor vragen over deze vacature kan je contact opnemen met David Harder, d.harder@fontys.nl. Aan hem richt je ook jouw sollicitatie. Voor vragen over het proces kan je contact opnemen met Mw. Ted Jonkers, t.jonkers@fontys.nl.