Project

Battery Packs for Smart Mobility applications

Accu's worden steeds vaker gebruikt in vele toepassingen, zoals: transport (elektrische voertuigen en e-bikes), drones, draadloos (elektrisch) gereedschap, energiebuffering in slimme elektriciteitsnetten, en draagbare apparatuur.

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

Een state-of-the-art Smart Battery Pack (SBP) is een hightech systeem op zich, met daarin een Battery Management System (BMS), een thermisch managementsysteem, efficiƫnte laad- en balanceeralgoritmen, nauwkeurige voorspellingsalgoritmen. Dit onderzoeksproject richt zich op Battery Packs voor Smart Mobility Applications waarbij het "range predidiction algorithm" een cruciaal aspect van de toepassing is. Zo moeten reizigers er bijvoorbeeld op kunnen vertrouwen dat de bestemming onder alle mogelijke omstandigheden kan worden bereikt.

Projectdoelstelling en resultaten

Technische doelstellingen: het ontwikkelen van een demonstratietoepassing (de e-bike) met een verbeterd smart battery pack (SBP) dat zich kenmerkt door:

• Een nieuw voorspellingsalgoritme voor het bereik dat rekening houdt met het gedrag van de gebruiker via zelflerende algoritmen (Kunstmatige intelligentie, Automatisch Leren, Diep Leren).
  • Het geven van intelligente feedback aan de gebruiker, zodat zowel de gebruiker als het systeem leren hun gedrag aan te passen voor maximale prestaties en betrouwbaarheid, terwijl de veiligheid gegarandeerd is.
  • Het mogelijk maken van Energy Buffering en Energy Regeneration voor Smart Battery Packs.
  • Een nieuw of herzien SBP-besturingsalgoritme om het voordeel van de energiebuffer op het gebied van prestaties en levensduur te maximaliseren, terwijl de veiligheid wordt gegarandeerd.

Langetermijn- en maatschappelijke doelstellingen

• Onze kennis over het "snel opladen van Li-ion-batterijpakken" en de impact daarvan op de samenleving uitbreiden.
  • Publiceren van een whitepaper over dit onderwerp.
  • Ons positioneren als een erkend expertisecentrum op het gebied van energieopslag en batterijtechnologie, met de focus op slimme mobiliteitstoepassingen. Integreer deze kennis in het curriculum.

Het project loopt van februari 2020 tot december 2020.

Project team

Fontys: Harold Benten, Chris Lee and Ralph Goes
ID-bike: Bas d'Herripon
ANSS Fietsaccu: K. Smits