Week van diversiteit

In deze tijd van Passend Onderwijs, veel aandacht voor kansen(on)gelijkheid en het streven naar meer inclusief onderwijs staat het goed afstemmen op verschillen tussen leerlingen en studenten hoog op de agenda. Onderwijsprofessionals willen ervoor zorgen dat iedere leerling of student zich gewaardeerd en betrokken voelt en optimale kansen voor ontwikkeling krijgt. Dit is een goede basis voor een succesvolle schoolloopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Een erg belangrijk thema dus, maar in de praktijk blijkt het afstemmen op diversiteit best lastig te zijn. 

Vanuit verschillende groepen en netwerken binnen Fontys doen we veel onderzoek op dit gebied en ontwikkelen we kennis en tools om onderwijsprofessionals hierin te ondersteunen. Kennis en tools die we graag met jullie delen! 

Tijdens de Week van Diversiteit, van 4 t/m 8 oktober verzorgden wij verschillende online activiteiten rondom Inclusie en Diversiteit waarin we dieper in zijn gegaan op thema’s die voor de onderwijspraktijk relevant en toepasbaar zijn. Wat hebben onderwijsprofessionals in de praktijk nodig? Hoe zou bijvoorbeeld de ideale onderwijs- of leeromgeving eruit kunnen zien? En hoe kunnen lerarenopleidingen hier nog beter op inspelen?  

Heb je de week gemist? Of blik je graag nog even terug? Op deze pagina vind je o.a. de opnames van een aantal sessies en een schatkamer vol materialen rondom het thema.


Schatkamer

In onze schatkamer vind je diverse podcasts, blogs en andere materialen rondom het thema Inlcusie en Diversiteit.

Sfeerafbeelding Fontys

Opnames van sessies

Binnenkort beschikbaar


Sessieleiders aan het woord

Foto Marianne den Otter

Marianne den Otter - Gelijke kansen voor iedereen, het onderwijs moet inclusiever… het zijn gevleugelde termen die steeds in het nieuws komen. De Onderwijsraad stelt in het adviesrapport ‘Steeds inclusiever (2020)’ aan minister Slob dat het onderwijs inclusiever kan en moet. Met het rapport geeft de Onderwijsraad een perspectief op hoe het onderwijs op langere termijn inclusiever kan worden voor leerlingen en studenten met een beperking. Maar hoe definieer je inclusie, inclusief onderwijs en een inclusieve samenleving met elkaar als team? Wat betekent inclusie vanuit het perspectief van ouders, leerlingen, leraren of leidinggevenden? Lees meer
Foto Frank Crasborn

Frank Crasborn - Hoe reageer je als leraar op die altijd drukke leerling die de hele klas onrustig maakt? En ga je wel of niet in op die leerling die altijd een grote mond terug geeft? Als je voor de klas staat moet je altijd onmiddellijk reageren, je hebt geen tijd om de situatie eens rustig te analyseren. Het vraagt dus ook veel van een leraar die de beslissingen ter plekke moet nemen. Je reageert dan vaak op vaak onbewuste routines en automatismen waarbij niet alleen kennis maar ook gevoelens een rol spelen. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk in het hoofd van een leraar als hij voor de klas staat, en hoe beïnvloedt dat het handelen? Lees verder
Foto Bjorn Hillebrandt
Bjorn Hillebrandt - Gelijke kansen bieden aan alle leerlingen kan, als je hen maar behandelt op basis van gelijkwaardigheid, en vooral niet over één kam scheert. Tijdens zijn workshops probeert Bjorn Hillebrandt meer inzicht te geven en tools aan te reiken om elke leerling en student te zien en te horen. ‘Gelijke kansen starten met ongelijke behandeling’. Lees verder
Foto Angeline van der Kamp en Petra Kerstens

Angeline van der Kamp en Petra Kerstens - Gezien worden is belangrijk voor iedereen. Niet gezien worden heeft impact op je functioneren, en als je niet gezien wordt op school is dat vaak bepalend voor de rest van je leven. Voor leraren is het belangrijk om zich bewust te zijn van de impact die ze hebben op de ontwikkeling en toekomst van kinderen. Lees verder

Houd mij op de hoogte

Wil je weten wanneer de Week van Diversiteit 2022 georganiseerd wordt? Laat je gegevens achter. We sturen je een E-mail zodra we meer informatie hebben.

Houd mij op de hoogte

Meer over onderwijs

Ben je opzoek naar een opleiding of cursus binnen het onderwijs? Wil je op de hoogte blijven van het laatste onderwijsnieuws binnen én buiten Fontys?

Houd mij op de hoogte

Eline Jongstra

Projectcoördinator