Project

Mentale gezondheid in tijden van (post)corona

Sinds het voorjaar van 2020 is de wereld in de ban van de coronapandemie. Niet op de laatste plaats grijpt de coronacrisis diep in op het alledaagse leven van kinderen en jongeren én hun opvoeders.

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

In dit project onderzoeken we op basis van verhalen van kinderen en jongeren wat zijn meemaken in hun thuiswereld, schoolwereld, vrije wereld en online wereld. Hoe heeft de coronacrisis hen emotioneel geraakt en hoe denken zij zelf over de toekomst na corona. Met deze verhalen wil het lectoraat bijdragen aan kennis over de impact van corona op een veerkrachtige identiteitsvorming van kinderen en jongeren.

Dit project is ontwikkeld i.s.m. het Innovatienetwerk Jeugd, Regio Hart van Brabant. Bij de uitvoering zijn studenten betrokken van Fontys Hogeschool Pedagogiek.

Fase 1: september 2020 - februari 2021 (doelgroep kinderen 10-12 jaar)Personen:Eva Saboe, Maike Kooijmans, Arvid va Gils, Anouk Rosenbrand, Meerle van Eekeren, Fenna van Loon

Fase 2: februari 2021 - juli 2021 ( doelgroep jongeren) Personen: Jeroen Pouw, Dorien Huisman, Maike Kooijmans, Fleur van Huijgevoort, Aniek Aarts, Pippi van den Broek, Femke Wielage

Kooijmans, M. & Pouw, J. (2023) The rights of the child in action. In: Wernaart, B. (red, 2023) Applied Human Rights. Pag. 85-102. Wageningen: Wageningen Academic Press.

Kooijmans, M.&Saeboe, E.(2021).Volwassen moeten beter naar ons luisteren.Deepstoriesvan kinderen over hun beleving van de pandemie.Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken,nr. juni2021.

Abdallah, S. & Kooijmans, M. (2021). Het diepere verhaal van rellende jongeren en het jongerenwerk.Sociale Vraagstukken, februari2021.(link)

Kooijmans, M. & Saeboe, E. (2021).Resultaten Kinderrechtentour 2020. Infografic en Aftermovie. Tilburg: Innovatienetwerk Jeugd / Fontys Hogeschool Pedagogiek - Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

Aftermovie:https://youtu.be/tT7PpAlLt_Y

Resultaten Kinderrechtentour 2021 : Infografic

Gepubliceerde interviews:

Blatter, E. (19 november 2020).Kinderrechtendagjuist tijdens corona vieren. Bron.nl

Durlinger, T. (15 januari 2021):Geen verloren jaar maar corona bonusjaar voor kinderenBron.nl

Nieuwenhuijzen, F. van den (1 februari 2021)Allehensaan dek voor hulp aan jeugdBron.nl

Presentaties:

Kooijmans, M. & Saeboe (14 januari 2021): Presentatie van Onderzoek Kinderrechtentour. TijdensWebinar Thuis Aan Tafel sessie 2021, thema: Jongeren en corona.

Kooijmans, M. & Saeboe, E. (27 september 2021- forthcoming). Kinderrechten op tournee. Presentatie tijdens Voor De Jeugd-dag editie 2021. Thema: mentaal welbevinden: www.voordejeugddag.nl

Foto van persoon

Dr. M.J.B. (Maike) Kooijmans