Sociale media en identiteit (under construction)

Kinderen en jongeren groeien op in een wereld die zich voor een steeds groter deel ook online afspeelt. Ook in deze relatief nieuwe, virtuele wereld vormen zij voor een belangrijk deel hun identiteit. Dit brengt kansen maar ook uitdagingen met zich mee, zowel voor jeugdigen als voor ouders en professionele opvoeders.

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

Voor ouders en professionele opvoeders is de ‘virtuele wereld’ een relatief nieuw opvoedmilieu, naast school, thuis en de vrije tijd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er rondom dit thema nieuwe opvoedkwesties zijn ontstaan. Hier wil het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst op inspelen.

De komende jaren willen we beter leren begrijpen wat het opgroeien in de online wereld doet met de identiteitsontwikkeling van kinderen en jongeren. Voor welke uitdagingen staan jongeren bij het ontwikkelen van een veerkrachtige identiteit in de huidige virtuele wereld - specifiek op sociale mediasites -  en welke rol kunnen opvoeders spelen in dit proces? Deze vraag is de basis voor een promotieonderzoek. Dit lopend onderzoek is opgenomen in het dossier: ‘Sociale media en identiteitsontwikkeling’ van het Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl)

Mulder, L. (2023). #Wie ben ik, wie wil ik zijn, wie wil ik worden? Een onderzoek naar de relatie tussen sociale mediagebruik en identiteitsontwikkeling van adolescenten in de leeftijd van 13 tot 15 jaar. Eindrapportage. Tilburg: Fontys Pedagogiek | Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst. DOI

Pieket, M. (2023). How do they influence our youth? A qualitative study on the role of influencer on the identity development of young adolescents. Masterthesis. Utrecht: Utrecht.
University. Master Youth Education and Society.

Mulder, L. (2023 te verschijnen). Adviezen van jongeren over sociale mediagebruik. Onderzoeksrapportage. Tilburg: Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst | Fontys Pedagogiek.

Brinkman, L. (2022). Developing a resilient sexual and gender minority identity online. The importance of social media for youth- before coming out. Master thesis. Utrecht: Universiteit Utrecht. Youth Education and Society.

Mulder, L. (2022). Opgroeien in de virtuele wereld. Een literatuuronderzoek naar de impact van sociale mediagebruik op de identiteitsontwikkeling van jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Tilburg: Fontys Hogeschool Pedagogiek, Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

M. Kooijmans, C. Cuijpers, & L. Mulder (2019). Opvoeden in de digitale wereld. Openbaar college Fontys for Society. Link naar de lezing

Ligthart, J. (28 juni 2019). Opvoeden in de digitale wereld. Veel zorgen en veel vragen. Interview in Bron.nl. https://bron.fontys.nl/opvoeden-in-digitale-wereld-veel-zorgen-en-veel-vragen/

Limburg, L. & Beuken, T. van den. (2019). Sociale media en opvoeden. Podcast ‘Pedagogisch Verantwoord’ #1 Sociale Media en opvoeden .

Veen, M. (5 febr. 2019). Kinderen tracken geen goed idee. Ze moeten juist buiten de lijntjes kleuren. NOS| Nieuwsuur. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2270679-kinderen-tracken-geen-goed-idee-ze-moeten-juist-buiten-de-lijntjes-kleuren.html  Of bekijk Uitzending Gemist (vanaf 26.00 minuten).

Oonincx, I. (6 febr. 2019). Fontyslector in Nieuwsuur: Kinderen moeten juist buiten de lijntjes kleuren. In Bron.nl. Link naar het artikel

Dohmen, H. (1 mei 2017). Gameverbod van twee maanden op school in Eindhoven. In: Eindhovens Dagblad. Link naar het artikel

Foto van persoon

L. M. (Laura) Mulder