Sprint naar content

Over het lectoraat

Het lectoraat Professionele Werkplaatsen ontwikkelt, deelt en implementeert kennis over lerend en onderzoekend samenwerken in de beroepspraktijk. Het maakt inzichtelijk hoe je dit vormgeeft én inzet. Daarnaast laat het lectoraat zien wat een professionele werkplaats betrokkenen en organisaties oplevert. Door dit te doen, stimuleert Professionele Werkplaatsen samenwerkingen op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn in de regio.

Beroepspraktijken in het sociale domein, zoals de gezondheidszorg en de welzijnssector, kenmerken zich door snelle ontwikkelingen en grote veranderingen. Deze komen voort uit technologische vernieuwingen, een veranderende visie op ziekte en gezondheid, de vergrijzing, complexere zorg- of ondersteuningsvragen, stijgende kosten en personele tekorten. Het is belangrijk aandacht te hebben voor preventie en het is noodzakelijk om inventieve oplossingen te vinden om de sociaal maatschappelijke hulp- en dienstverlening hoogwaardig en betaalbaar te houden. Dit vraagt om samenwerking tussen professionals met verschillende achtergronden en tussen organisaties uit verschillende sectoren.


Focus lectoraat

De ambitie van het lectoraat Professionele Werkplaatsen is impact te hebben op maatschappelijke en regionale vraagstukken door kenniscreatie over en innovatie van samenwerking tussen burgers, onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk in de domeinen gezondheid, zorg en welzijn.
Het lectoraat houdt zich bezig met het onderzoek naar het samen werken, leren, onderzoeken en innoveren over de traditionele grenzen van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk heen. Het gaat om onderzoek naar hoe het lerend en onderzoekend samenwerken in de beroepspraktijk en binnen de regio vorm kan krijgen en wat de impact hiervan is voor betrokkenen. Een voorbeeld hiervan zijn de Professionele Werkplaatsen: hybride leeromgevingen die gesitueerd zijn binnen de beroepspraktijk, zoals een verpleegafdeling, gemeente, jeugdcentrum of netwerk van wijkteams. Deze omgevingen beogen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en groei van alle betrokkenen als ook aan de innovatie en ontwikkeling van de hulp- en dienstverlening.

Het lectoraat is een samenwerking tussen een aantal Fontysinstituten en hun beroepspraktijk.

Begrippenkader PW

Sfeerafbeelding Fontys


Het onderzoek


Het onderzoek krijgt vorm langs drie onderzoekslijnen:

  • Bouwstenen en condities voor samenwerking in Professionele Werkplaatsen.
  • Rol en positie van bruggenbouwers: docenten of professionals uit het werkveld die specifiek de taak hebben om mensen en organisaties met elkaar te verbinden.
  • Impact van Professionele Werkplaatsen.


Het onderzoek vindt plaats op meerdere niveaus van samenwerken:

  • Operationeel: het uitvoering geven aan alledaagse processen op de werkplek.
  • Tactisch: het faciliteren, inrichten en monitoren van processen en randvoorwaardelijke kaders op niveau van de PW.
  • Strategisch: het geven van richting en sturing op (inter)organisatorisch niveau.


In haar aanpak hecht het lectoraat waarde aan:

  • Inclusie en participatie van belanghebbenden; diversiteit en verschillen tussen betrokkenen worden omarmd.
  • Het bijdragen aan een (leven lang) ontwikkeling van mensen, organisatie en praktijken.
  • Snelle terugvloeiing en toepassing van opgedane kennis en inzichten in de onderwijs- en beroepspraktijk.


Deze aanpak kenmerkt zich door:

  • Participatieve onderzoeksprojecten, waarbij aansluiting gezocht wordt bij vakinhoudelijke vraagstukken en herkenbare issues in de beroepspraktijk.
  • Ontwerpgerichte onderzoeksprojecten, waarbij opgedane kennis over lerend en onderzoekend samenwerken vertaald worden in praktische handvatten, tools en instrumenten en uitgeprobeerd worden in meerdere samenwerkingsverbanden, waarin op basis van kennis en inzichten praktische handvatten, tools en instrumenten worden ontworpen en uitgeprobeerd.
  • Evaluatieonderzoek, waarin onderzocht wordt wat de impact van de samenwerking is voor betrokkenen, het onderwijs en de beroepspraktijk.


Het is nadrukkelijk de bedoeling om naast professionals (in opleiding) vanuit de beroepspraktijk, Fontys en andere kennisinstellingen, ook burgers /cliënten en hun naasten, managers en andere belanghebbenden in het onderzoek te betrekken.