Sprint naar content

Publicaties

Publicaties

Schalkwijk, H., Felder, M., Lalleman, P.C.B, Parry, M. S., Schoonhoven, L. & Wallenburg, I. (2024). Five Pathways into One Profession: Fifty Years of Debate on Differentiated Nursing Practice. Nursing Inquiry, forthcoming.

Brown, D., Cardiff, S., Dickson, C., van Lieshout, F., Lorber, M., & Tønnessen, S. (2024). Chapter 6 Style. In McCormack (Ed.), Developing Person-Centred Cultures in Healthcare Education and Practice: An Essential Guide.

Dunleavy, S., Falkenberg, H., Cardiff, S., & Kmetec, S. (2024). Chapter 7 Staff. In McCormack (Ed.), Developing Person-Centred Cultures in Healthcare Education and Practice: An Essential Guide.

Cook, N., Dunleavy, S., van Lieshout, F., & Falkenberg, H. (2024). Chapter 8 Skills. In McCormack (Ed.), Developing Person-Centred Cultures in Healthcare Education and Practice: An Essential Guide.
Lalleman, P.C.B., Bierlaagh, D. (2023). Een jaar leiderschap. Onderwijs & Gezondheidszorg, 47(7), 8-9.

Lalleman, P.C.B.
(2023). Mens. Onderwijs & Gezondheidszorg, 47(6), 27.

Lalleman, P.C.B
. (2023). Trots. Onderwijs & Gezondheidszorg, 47(4), 27.

Lalleman, P.C.B. (2023). Column | Onderwijs & Gezondheidszorg. Elk Verhaal telt.

Lalleman, P.C.B.,
Otto A., Lavrijsen I., Lavrijsen, N., van Wijk, J., Boesten, R. (2023). Opinieleiderschap en mediarepresentatie. Bouwstenen voor onderzoek en onderwijs. Onderwijs & Gezondheidszorg, 47(6), 22-25.

Cardiff, S., Schijndel, J. (2023). (Op)Leiden om eerst te boeien en dan pas te binden. Onderwijs & Gezondheidszorg, 47(7), 18-21.

Lalleman, P.C.B.
(2023). De theorie van de verpleegkunde, naar haar aard en functie gedacht . Onderwijs & Gezondheidszorg, 47(5), 6

Martini, D
., Dijkstra, J. (2023). Verpleegkundig leiderschap gaat over bescheidenheid, moed en visie. Onderwijs & Gezondheidszorg, 47(4), 10-12.

Lalleman, P.C.B.
(2023). Proud to be a nurse? Verpleegkunde. 38(2), 4.

Lalleman, P.C.B.
(2023). De Ontsnapping van verpleegkundig leiderschap. Verpleegkunde. 38(1), 66-70.

Verhoeven, A., Marres, H., van de Loo, E., Lalleman, P.C.B. (2023). Board talk: How members of executive hospital boards influence the positioning of nursing in crisis through talkNursing Inquiry.

de Kok, E.,
Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B., Weggelaar, A. M. (2023). Understanding rebel nurse leadership‐as‐practice: Challenging and changing the status quo in hospitals. Nursing Inquiry, 30(4).

de Kok, E
., Janssen-Beentjes, K., Lalleman, P.C.B., Schoonhoven, L., Weggelaar, A. M. (2023). Nurse Leadership Development: A Qualitative Study of the Dutch Excellent Care Program. Journal of Nursing Management.

de Kok, E.,
Weggelaar-Jansen, A. M., Reede, C., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2023). Rebels leiderschap. Verpleegkunde, 133(3), 46-47.

Verhoeven, A., Van de Loo, E., Marres, H., Lalleman, P.C.B. (2023). Knowing, relating and the absence of conflict: relational leadership processes between hospital boards and chairs of nurse councils. Leadership in Health Services, 36(2), 275-289.

Van Lieshout, F., Cardiff, S., Lijten, C., van den Broek, M., Boesten, R. (2023). Persoonsgerichtheid … geeft je vleugels. Verpleegkunde. 38(4), 9-12

Cardiff, S., Martin, J. S., & von Dach, C. (2023). Leadership: Das Fundament personzentrierter Entwicklungsprozesse. In Personzentrierte Pflegepraxis: Grundlagen für Praxisentwicklung, Forschung und Lehre (pp. 123-150). Hogrefe AG.

Spits, J., (2023). Strijdlustig tegen machtige structuren. V&VN Magazine 3-2023.

Spits, J. (2023). Lichtend voorbeeld. Onderwijs & Gezondheidszorg, 47 (04) p.7

Schalkwijk, H.
(2023a). Gewonde Franse soldaten verplegen. Verpleegkunde, 133(2), 29–29.

Vrijens, M., Schalkwijk, H. (2023). Ouderenzorg: Vroeger was alles beter? Seniorenwijzer, 38.

Schalkwijk, H.
(2023b). Traditie van actievoeren. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 133(4), 29–29.

Vrijens, M., Schalkwijk, H., Lalleman, P.C.B. (2023). Basis op orde voor gezond erfgoed. Verpleegkunde, Nederlands-Vlaams wetenschappelijk tijdschrift voor verpleegkundigen, 38(2), 10–13.

Spits, J., (2023). Aktiegroep Willem streed voor moderne opleiding. V&VN Magazine 2-2023 27.

Spits, J., (2023). Doortastend aan het werk in de frontlinie. V&VN Magazine 1-2023.

Kok, E de
. D., Weggelaar, A. M., Reede, C., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2023). Beyond transformational leadership in nursing: A qualitative study on rebel nurse leadership‐as‐practice. Nursing Inquiry, 30(2).

Martini, D., Noordegraaf, M., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B., RN2Blend Consortium, Vermeulen, H., Miedema, N. (2023). Leadership moments: Understanding nurse clinician‐scientists' leadership as embedded sociohistorical practices. Nursing Inquiry. Nursing Inquiry, 30(4).

Versendaal, I. van, Schalkwijk, H. (2023). Call to Action: A History of Nurse Activism in the Netherlands. European Journal for Nursing History and Ethics, 5(1).

Lalleman, P.C.B
. (2023). Een nieuw narratief. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap. 133 (05): 24-26.

Van Meijel, E., Brandsma, T. Anh Do, V. & Van der Zijpp, T. (2023). Digitale visite met ondersteuning van een slimme bril. ICT & Health, 4.

Lieshout, F
., Cardiff, S. (2023). Persoonsgericht opleiden van professionals in de gezondheidszorg. Onderwijs en Gezondheidszorg. 47 (juni), 18-21.

Averens, T., Cardiff, S., Franck, E., Van den Broek, K., Van den Eynden, A., Van de Veerdonck, W. (2023). Gezond en wel in de zorg? De Blijf aan Z pilotstudie. Verpleegkunde. 38(2), 5-9.

Cardiff, S
., Gershuni,O., Giesbergen-Brekelmans, A. (2023). How local, first-line nurse leaders can positively influence nurse intent to stay and retention: A realist review. Journal of Clinical Nursing, Advance online publication.

Van de Kerkhof, J., Van Roosmalen, K., Van de Looy, T. & Van der Zijpp, T.J. (2023). Impact Tinybot Tessa op zelfredzaamheid. ICT & Health, 1.

Van der Zijpp, T.J. (2023). Technologie, onze zorg. Verpleegkunde. 1, 61-64.
Van Kraaij, J., Lalleman, P.C.B., Walravens, A., Van Oostveen, C., RN2Blend Consortium, Vermeulen, H., Miedema, N. (2022). Differentiated nursing practice as a catalyst for transformations in nursing: A multiphase qualitative interview studyJournal of Advanced Nursing78(1), 165-175.

Spits, J.(2022). Kitty Verbeek (1919-2007): "Vrouw met een visie” in: V&VN Magazine.

van Wijk, M., Lalleman, P.C.B., Engel, J. (2022). Publieke-opinieleiderschap in de verpleegkundige praktijk: een Rogeriaanse conceptanalyse. Verpleegkunde.

van Wijk, M., Lalleman, P.C.B., Cummings, G.G., Engel, J. (2022). Public Opinion Leadership in Nursing Practice: A Rogerian Concept Analysis. Policy, Politics, & Nursing Practice. 23(1), 67-79.

Schalkwijk H
. Kanariepietjes. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap. 2022;132(4):23-23.

Schalkwijk H
. (2022). Aanloop naar 50 jaar hbo-v. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap. 132(6):31-32.

Versendaal I. van, Schalkwijk H. (2022). Call to Action: a History of Nurse Activism in the Netherlands. European Journal for Nursing History and Ethics. in press;1(4).

Cardiff, S. (2022). Moreel verpleegkundig leiderschap en persoonsgerichtheid. In: Cingel van der, M. (Eds) Moreel verpleegkundig leiderschap.

O’Donnell, D., Dickson, C., Phelan, A., Brown, D., Byrne, G., Cardiff, S., Cook, N., Dunleavy, S., Kmetec, S., McCormack, B. (2022). A mixed methods approach to the development of a Person-centred Curriculum Framework: surfacing person-centred principles and practices. International Practice Development Journal. Special Issue, 12 [3].

Van der Zijpp, T
.J., Cardiff, S., Nieboer, M., Nierse, C., Schepens, S., Van den Nieuwenhoff, H., Keizer, S. (2022). Successful healthcare technology requires person-centred relationships and contexts: case narratives on medication dispensing systems. International Practice Development Journal.

Van Gorkom, P., Van Velthooven, H., Van der Zijpp, T.J. (2022). Inzet van 360° video’s bij training ‘vitaal bedreigde patiënt’. Onderwijs en Gezondheidszorg.

Verhoeven, A., Van de Loo, E., Marres, H., Lalleman, P.C.B. (2022). Knowing, relating and the absence of conflict: relational leadership processes between hospital boards and chairs of nurse councils. Leadership in Health Services.

Lalleman, P.C.B. (2022). De ontsnapping van verpleegkundig leiderschap. Een ongewis avontuur over voorleven & jezelf in het spel zetten. Lectorale rede. Fontys Hogeschool. Eindhoven.

Zijpp, van der, T.J. (2022). Technologie, onze zorg. Lectorale rede. Fontys Hogeschool. Eindhoven.

de Kok, E.
, Weggelaar, A. M., Reede, C., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2022). Beyond transformational leadership in nursing: A qualitative study on rebel nurse leadership-as-practice. Nursing inquiry, e12525.

Webster, J., Sanders, K., Cardiff, S., & Manley, K. (2022). 'Guiding Lights for effective workplace cultures': enhancing the care environment for staff and patients in older people's care settings. Nursing Older People, 35(5).

Martini, D
., Kuijper, S., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2022). Verpleegkundig leiderschap: hoe doe je dat? TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 132(2), 23-25.

Stalpers, D., Schalkwijk, H., Wallenburg, I., Vermeulen, H. (2022). RN2Blend: zenden én meebewegen. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,132(2), 14-17.

Schalkwijk, H. (2022). Betrouwbaar en fatsoenlijk. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,132(2), 29-29.

Van der Zijpp, T.J. (2022). Virtueel leren: belevingsgericht onderwijs in kritieke en/of stressvolle situaties. Digitaal magazine Health. Center op Expertise Health, Fontys Hogescholen.

de Kok, E
., Weggelaar-Jansen, A., Lalleman, P.C.B. (2022). Rebels verpleegkundig leiderschap. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap. 132, 50–51.

Felder, M., Kuijper, S., Lalleman, P.C.B., Bal, R., Wallenburg, I. (2022). The rise of the partisan nurse and the challenge of moving beyond an impasse in the (re)organization of Dutch nursing work. Journal of Professions and Organization.
Dongen, v. L., Cardiff, S., Kluijtmans, M., Schoonhoven, L., Hamers, J., Schuurmans, M., Hafsteinsdóttir, T. (2021). Developing leadership in postdoctoral nurses: A longitudinal mixed-methods study. Nursing outlook, 69(4), 550-564.

Lieshout van, F., Jacobs, G., Cardiff, S. (2021) Actieonderzoek: Principes en onderzoeksmethoden voor participatief veranderen. Assen: Koninklijke van Gorcum.

Middleton, R., Cardiff, S., Manley, K., Dewar, B. Chapter 12: Leadership Relationships. In: Manley, K., Wilson, V., Oye, C. (Red.) (2021). International Practice Development in Health and Social Care. Oxford: Wiley-Blackwell.

Sanders, K., Webster, J., Manley, K., Cardiff, S. (2021) Chapter 15: Recognising and Developing Effective Workplace Cultures Across Health and Social Care that are Also Good Places to Work. In: Manley, K., Wilson, V., Oye, C. (Red.). International Practice Development in Health and Social Care. Oxford: Wiley-Blackwell.

Van der Zijpp, T.J.
(2021). VR helpt zorgmedewerkers in kritieke situaties. ICT&health, no. 1

Wolbers, I., Lalleman, P. C. B., Schoonhoven, L., Bleijenberg, N. (2021). The Ambassador Project: Evaluating a Five-Year Nationwide Leadership Program to Bridge the gap Between Policy and District Nursing Practice. Policy, Politics, & Nursing Practice.

de Kok, E
., Lalleman, P.C.B., Weggelaar-Jansen, A., Schoonhoven, L. (2021). Rebels leiderschap: een meerjarig onderzoek naar verpleegkundig leiderschap onder de radar. Verpleegkunde. 36(3) 9-11.

Van Kraaij, J., Lalleman, P.C.B, Walravens, A., Van Oostveen, C., RN2Blend Consortium, Vermeulen, H., Miedema, N. (2021). Differentiated nursing practice as a catalyst for transformations in nursing: A multiphase qualitative interview study. Journal of Advanced Nursing, 78(1), 165-175.

Stalpers, D., Veenstra, M., Lalleman, P.C.B, Martini, D., Schoonhoven, L. (2021). Maken vele handen licht werk? Geleerde lessen uit de eerste COVID-19-golf over verpleegkundige teamsamenstellingen op de Intensive Care. Gedrag & Organisatie, 34(3).

de Kok, E
., Weggelaar‐Jansen, A. M., Schoonhoven, L., Lalleman, PC.B. (2021). A scoping review of rebel nurse leadership: Descriptions, competences and stimulating/hindering factors.Journal of Clinical Nursing. 30 (17-18). P. 2563-2583. https://doi.org/10.1111/jocn.15765

Schalkwijk, H
., Hoffmann, M., Parry, M. S., Roodbol, P., Pennock, H., Grob, B., Lalleman, P.C.B. (2021). Verpleegkundige interventies in een tastbaar verleden. Verpleegkunde, 36(1), 7-9.

Schalkwijk, H
., Lalleman, P.C.B. (2021). Van Krim tot Corona: verpleegkundige behandeling van besmettelijke ziekten in historisch perspectief. Impact Magazine, (1), 34-37.

Martini, D.
, Schalkwijk, H., Smid, G.A.C., Lalleman, P.C.B. (2021). De Verpleegkundige van Morgen; Een leergeschiedenis over verpleegkundig werk en de gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen in Rijnstate. RN2Blend, Utrecht

Martini, D
., Schalkwijk, H., Smid, G.A.C., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2021). Uniform en Onderzoek: Een leergeschiedenis over de gecombineerde functie van de verpleegkundig onderzoeker in Isala RN2Blend, Utrecht

Schalkwijk, H.
, Smid, G., Martini, D., Lalleman, P.C.B. (2021). Learning histories. In Eskens, A & Oostveen C. (Red.), Onderzoek langs de meetlat: onderzoekdesigns voor verpleegkundigen. BSL, Houten

Lalleman, P.C.B
., Wolbers I., Engel, J., (2021). Realist Evaluation. In Eskens, A. & Oostveen C. (Red.), Onderzoek langs de meetlat: onderzoekdesigns voor verpleegkundigen. BSL, Houten.

Schalkwijk, H
. (2021). Wettelijke erkenning? Werkelijke erkenning! TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap. 131(2), 35–35.
Wilson, V., Dewing, J., Cardiff, S., Mekki, T. E., Øye, C., McCance, T. (2020). A person-centred observational tool: Devising the Workplace Culture Critical Analysis Tool®. International Practice Development Journal, 10(1)[3].

Cardiff, S.
, Sanders, K., Webster, J., Manley, K. (2020). Guiding lights for effective workplace cultures that are also good places to work. International Practice Development Journal, 10(2)[2].

Phelan, A., McCormack, B., Dewing, J., Brown, D., Cardiff, S., Cook, N., Dickson, C., Kmetec, S., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Skovdahl, K., Štiglic, G., van Lieshout, F. (2020). Review of developments in person-centred healthcare. International Practice Development Journal,10 (Special Issue) [3]

Dickson, C., van Lieshout, F., Kmetec, S., McCormack, B., Skovdahl, K., Phelan, A., Cook, N., Cardiff, S., Brown, D., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Dewing, J., Štiglic, G., (2020). Developing philosophical and pedagogical principles for a pan-European person-centred curriculum framework. International Practice Development Journal,10 (Special Issue) [4].

Van Lieshout, F., Jacobs, G., Cardiff, S. (2020). Actieonderzoek in leefstijlonderzoek is geen sinecure. Repliek op Kromme et al.: ‘Samen veranderen is samen leren’, een participatief actieonderzoek. KWALON, 25(3): 29-33.

Eldh, A.C, Rycroft-Malone, J., Van der Zijpp, T.J., McMullan, C., Hawkes, C. (2020). Using Nonparticipant Observation as a Method to Understand Implementation. Context in Evidence-Based Practice. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 17:3, 185–192.

Wouters, E., Van der Zijpp T.J. (2020). Virtual Reality als ondersteunende technologie voor mensen met dementie. In: Nieuwe Technologieën in het sociaal domein, zorg en welzijn. Sociaal Web. http://magazines.sociaalweb.nl/nieuwe-technologieen-in-het-sociaal-domein-zorg-en-welzijn.

Lalleman, P.C.B, Yocarini, X., Boers, M., Verhoeven, A. (2020). Invloed VAR op zorgbeleid. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,130(1), 30-33.

Schalkwijk, H
., Smid, G., Martini, D., Lalleman, P.C.B. (2020). Learning histories. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(4), 56-57.

Martini, D
., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2020). Schaduwen. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(4), 56-57.

Schalkwijk, H
., Lalleman P.C.B. (2020). Van Krim tot Corona: verpleegkundige behandeling van besmettelijke ziekten in historisch perspectief. In Scholten, A., & van Gulik, T. (Eds.) .Besmet!: Angst voor de onzichtbare vijand. Amsterdam University Press.

Lalleman P.C.B
. (2020). Van Krim tot corona: verpleegkundig leiderschap in tijden van crisis. Nederlands Vlaams Wetenschappelijke Tijdschrift Verpleegkunde, 35 nr. 2, pp 4-7

Lalleman, P.C.B.
(2020). Zorgverleners hebben recht op een Coronafonds. Nursing (gastblog)

Lalleman, P.C.B
. (2020). Baas in eigen baan. Nursing (gastblog)

Lalleman P.C.B.
, Stalpers D, Goossens L, Oostveen C, Bal R, Vermeulen H, Schoonhoven L, Wallenbrug I. (2020). RN2Blend: meerjarig onderzoek naar gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen. Verpleegkunde. 35 nr. 1, pp 4-6

Parry, M. S., Schalkwijk, H. (2020). Lost Objects and Missing Histories. In J. G. Adair & A. K. Levin (Red.), Museums, Sexuality, and Gender Activism (1ste dr., pp. 113–125). Routledge.

Schalkwijk, H
. (2020a). Pionier statistiek. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(2), 16–17.

Schalkwijk, H.
(2020b). Terugblik aidstijdperk 1981-1996. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(2), 18–20.

Schalkwijk, H.
(2020c). Vervang zeeheld door zorgheld. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(4), 29–29.

Schalkwijk, H
. (2020d). Leren van het verleden. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(6), 35–35.

Phelan, A., McCormack, B., Dewing, J., Brown, D., Cardiff, S., Cook, N., Dickson, C., Kmetec, S., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Skovdahl, K., Štiglic, G., van Lieshout, F. (2020). Review of developments in person-centred healthcare. International Practice Development Journal, 10 (Special Issue) [3]

Dickson, C., van Lieshout, F., Kmetec, S., McCormack, B., Skovdahl, K., Phelan, A., Cook, N., Cardiff, S., Brown, D., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Dewing, J., Štiglic, G., (2020). Developing philosophical and pedagogical principles for a pan-European person-centred curriculum framework. International Practice Development Journal, 10 (Special Issue) [4].

Brand, S., Van der Zijpp, T.J., Leijtens, J., Schuurmans, S., Chakrouni, J., Van der Sanden, N. (2019). Onderwijs in morele sensitiviteit bij technologie in zorg. Tijdschrift voor gezondheidszorg en ethiek.

Van der Zijpp, T.J
., Hamers-Janssen, M., Kisjes, H., Leijtens, J., Van Ham, M., Sponselee, A-M.(2019). Veranderende zorgrelaties bij het gebruik van beeldschermzorg: kennissynthese. Verpleegkunde, Nederlands-Vlaams wetenschappelijk tijdschrift voor verpleegkundigen , 1, 6-13.

Lalleman, P.C.B., Engel, J., Wolbers, I. (2019). Realist Evaluation. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,129(3), 56-57.
Cardiff, S., McCormack, B., McCance, T. (2018). Person-centred leadership: A relational approach to leadership derived through action research.Journal of Clinical Nursing.

Cardiff, S.
, Mulder, S., Poldervaart, M., Betrams-van Lieshout, M., Van Vliet, C. (2018). Gedeelde besluitvorming in de dagelijkse zorg. Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (6), 40-43.

Jacobs, G., Cardiff, C., Van Lieshout, F. (2018). Actieonderzoek: de praktijk centraal! TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (4), 56-7.

Rycroft-Malone, J., Seers, K., Eldh, A., Cox, K., Crichton, N., Harvey, G., Van der Zijpp. T., Wallin, W.A. (2018). Realist process evaluation within the Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE) cluster randomised controlled international trial: an exemplar. Implementation Science, 13, 138.

Seers, K., Rycroft-Malone, J., Cox, K., Crichton, N., Edwards, R. T., Eldh, A. C., Wallin, W.A. (2018). Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE): an international cluster randomised controlled trial to evaluate two models of facilitation informed by the Promoting Action on Research Implementation in Health Services (PARIHS) framework. Implementation Science, 13, 1-11.

Theologidis, C., Van der Zijpp, T.J., Siebers, Y., Oud, J. (2018). Wondzorg op afstand ‘Op afstand wat kan, dichtbij wat moet'. WCS Nieuws, jaargang 34, nummer 4.

Van den Berg, F. (2018). VR helpt studenten bij voorbereiding op stressvolle beroepssituatie, ontmoeting met Pieter van Gorkom en Teatske van der Zijpp. Onderwijs en Gezondheidszorg.

Van der Zijpp, T.J
., Sturm, J., Jacobs, G., Wouters, E. (2018). Virtual Reality als leermiddel bij stresssituaties in de zorg. OnderwijsInnovatie.

Van der Zijpp, T.J.
, Sturm, J., Van Rooijen, S. (2018). Meer dan verbondenheid met thuis: De waarde van virtual reality in de zorg. TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (2), 44-47.

Wolbers, I., Lalleman, P.C.B., Bleijenberg, N. (2018). Nieuwe Leiders in de wijk. Utrecht: Hogeschool Utrecht, Lectoraat Chronisch Zieken.

Lalleman, P..C.B.,
(2018). Leiderschap opnieuw ontdekt: Verpleegkundig managers in het ziekenhuis.,128(1), 51-53.
De Pijper, R., Cardiff, S. (2017). Verdraaid goed leren: Van onderwijzen naar persoonsgericht faciliteren van leren. Onderwijs en Gezondheidszorg, 41(1), 25-28.

Eide, T., Cardiff, S., (2017). Leadership Research – A Person-Centred Agenda. In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Jacobs, G., Van der Zijpp, T.J., Van Lieshout, F., Van Dulmen, S. (2017). Research into person-centred healthcare technology: a plea for considering humanization dimensions. In: McCormack et al., S. Person-Centred Healthcare Research. Oxford: Wiley-Blackwell.

Titchen, A., Cardiff, S., Biong, S. (2017). The knowing and being of person-centred research practice across worldviews: An epistemological and ontological framework.In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Van Lieshout, F., Jacobs, G., Cardiff, S. (2017). Actieonderzoek: Principes voor verandering in zorg en welzijn.Assen: Koninklijke van Gorcum.

Wouters, E., Van der Zijpp, T.J., Nieboer, M. (2017). (B)eHealth, Technologie voor een gezonde toekomst. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Lalleman, P.C.B., Smid G.A.C, Dikken J, Lagerwey M.D, Schuurmans M.J. (2017). Nurse Middle Managers contributions to patient-centred care: A ‘Managerial Work’ Analysis. Nursing inquiry. 24(4), e12193.

Lalleman, P.C.B.
, Smid, G.A.C, Bouma, J, Rasiah, J, Schuurmans, M.J. (2017). Peer-to-peer shadowing as a technique for the development of nurse middle management clinical leadership,. Leadership in Health Services. 30 (4), pp. 475-490.

Vermeulen, H., Hollema, G., Huis, A., Ista, E., Lalleman P.C.B. (2017). Verpleegkundig Leiderschap. BSL. Houten.

Lalleman, P. C. B
. (2017). Leadership as blended care: on daily work and habitus of nurse middle managers in hospitals. Utrecht University.

van Beers, A., Neely, D., Lalleman, P.C.B., & van Enk, R. (2017). " Een ziekenhuis kan toch niet zonder verpleegkundig directeur?": het Amerikaanse voorbeeld Bronson Methodist Hospital, Kalamazoo. V&VN magazine,12(1), 8-8.

Jacobs, G., Zijpp, T.J. van der, Lieshout, F. van, & Dulmen, S. (2017). Chapter 6: Research into person-centred healthcare technology: a plea for considering humanization dimensions. In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdal, H. Eide, H. Kapstad, & S. van Dulmen (Eds.), Person-Centred Healthcare Research – ‘The Person in Question’. The Person-Centred Research Handbook. Wiley Blackwell.
Cardiff, S. (2016). Person-centred nursing leadership.B. McCormack, T. McCance, Person-Centred Practice in Nursing and Healthcare: Theory and Practice (2nd Edition).

Eld, A.C., Van der Zijpp, T.J., McMullan, C., McCormack, B., Seers, K. & Rycroft, J. (2016). ‘I have the world’s best job’- staff experience of the advantages of caring for older people. Scandinavion Journal of Caring Sciences, 30, 365-373.

Lalleman, P.C.B.
, Cardiff, S. (2016). Veel animo voor een landelijke minor Verpleegkundig Leiderschap. Verpleegkunde, 31(2), 4-6.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G., Titchen, A., Wilson, V. (2016). A Kaleidoscope of Hope. Exploring Experiences of Hope Among Service Users and Informal Carers in Health Care Contexts. Journal of Holistic Nursing. 35(3): 247–258

Van der Zijpp, T.J.
, Niessen, T., Catrine Eldh, A., Hawkes, C., McMullan, C., Mockford, C., Seers, K.A. (2016). A bridge over turbulent waters: illustrating the interaction between managerial leaders and facilitators when implementing evidence. Worldviews on EvidenceBased Nursing, 13 (10), 25-31.

Lalleman P.C.B
., Smid G.A.C, Lagerwey M.D, Shortridge-Baggett L.M., Schuurmans M.J. (2016). Curbing the urge to care: A Bourdieusian analysis of the effect of the caring disposition on nurse middle managers’ clinical leadership in patient safety practices. International Journal Nursing Studies. 63. 179-188.

Smid, G., Lalleman, P.C.B. (2016). Leiderschap: emergent en ingebed, toelichting bij Larsson en Lundholm. Management & Organization [Leadership, emergent and embedded: an introduction to Larsson and Lundholm]
McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G. & N. Janes (2015). Person-centredness – The ‘State’ of the Art. International Practice Development Journal, 5, Special Issue on Person-centredness, Article.

Van Lieshout, F. & Cardiff, S. (2015). Reflections on being and becoming a person-centred facilitator. International Practice Development Journal 5 (Suppl) [4].

Lalleman, P. C. B
., Smid, G. A. C., Lagerwey, M. D., Oldenhof, L., Schuurmans, M. J. (2015). Nurse Middle Managers' Dispositions of Habitus. Advances in Nursing Science,38(3), E1-E16.

Lalleman, P.C.B
., Dikken, J., (2015), Invloed van VAR op zorgbeleid, TvZ, (2), 44.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G., Janes, N., Karlsson, B., McCance, T., Mekki, T. E., Porock, D., van Lieshout, F., Wilson, V. (2015). Person-centredness: the 'state' of the art. International Practice Development Journal (IPDJ), 5(Suppl) [1].
Van der Zijpp, T.J., Lieshout, F., Frost, D. (2011). Challenging and Supporting Advanced Practice Nurse students in the Netherlands to use active, creative and participative methods in their facilitation of learning. International Practice Development Journal, 1.

Van der Zijpp, T.J.
, e.a. (2009). MANP Fontys/Avans: Excelleren is te leren! Nederlands Tijdschrift voor Nurse Practitioners.

Van der Zijpp, T.J.
, & Dewing, J. (2009). A case study of learning to become a PD facilitator: "Climbing the tree ". Practice Development in Health Care.

Van der Zijpp, T.J.
(1996). Het trainen van kaartvaardigheden. De effecten van inhoudelijke differentiatie en strategische hulp op het verwerven van kaartvaardigheden door leerlingen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. (PhD). Centrum voor Educatieve Geografie, Vrije Universiteit Amsterdam.