Hoe je als lerarenopleiding kunt bijdragen aan de ontwikkeling van leraren met oog voor culturele en talige diversiteit

"Bır şekerın ҫayın icınde erimesı iҫin, ҫayın suyu sıcak olması gerek."
Vertaling: “Een suikerklontje kan pas oplossen als het water warm is. Als je wil dat het suikerklontje oplost, moet je er warm water bij doen.”

DIT IS EEN ONLINE BIJEENKOMST

Leren omgaan met culturele en talige diversiteit in het basisonderwijs
Bır şekerın ҫayın icınde erimesı iҫin, ҫayın suyu sıcak olması gerek – vertaling 

Geïllustreerd met voorbeelden van studenten uit de FHKE minor ‘Leerkracht in een cultureel diverse klas’ duiden we hoe wij studenten leren omgaan met culturele en talige diversiteit in het primair onderwijs door: 

  • Een kritisch onderzoekende houding te stimuleren 
  • Vanuit verschillende perspectieven te leren kijken  
  • De focus te leggen op bewustzijn van eigen culturele en talige perspectief 

We delen samen met studenten onze aanpak, inzichten en succesfactoren en nemen je mee in werkvormen die wij inzetten in de minor.  

Zo kun je ervaren hoe wij samen met het werkveld werken aan een duurzame ontwikkeling van kennis, vaardigheden en attitudes die een cultureel sensitieve leerkracht nodig heeft om gelijke kansen te kunnen bieden aan álle leerlingen.

Voor wie

Voor lerarenopleiders en alle andere geïnteresseerden die betrokken zijn bij het begeleiden en opleiden van nieuwe leerkrachten.

Sessieleider

Drs. Katinka de Croon

k.decroon@fontys.nl

Sessieleider

Drs. Esther Deb

e.deb@fontys.nl

Sessieleider

Drs. Vital Hanssen

v.hanssen@fontys.nl
Opleidingsdocenten bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie (FHKE) en betrokken bij de minor ‘Leerkracht in een cultureel diverse onderwijspraktijk’. Zij bundelen daarin hun expertise op het gebied van cultuur en maatschappij, meertaligheid en (tweede) taalverwerving. 

 

Online Workshop

Datum en tijd
05 oktober 2021
11.00-12.00 uur
Nog beschikbare plekken
35